Żegluga

Kolejny port bałtycki ma szansę powstać w Polsce. Warunki do tego stworzył Urząd Morski w Gdyni, pogłębiając i poszerzając szlak żeglowny wiodący z Zatoki Gdańskiej przez Śmiałą Wisłę i Kanał Płonie na Martwą Wisłę.

O czymś takim marzył nieżyjący już prof. Witold Andruszkiewicz - współtwórca Portu Północnego i autor koncepcji budowy Portu Wschodniego w Gdańsku. Nowe możliwości rozwoju ma teraz Grupa Lotos. Ta spółka może zbudować sobie na Martwej Wiśle, przy rafinerii, port dla tankowców - terminal przeładunkowy surowców i paliw płynnych.

Te zmiany na lepsze, ważne dla rozwoju gospodarczego Pomorza i Polski, zaistniały dzięki realizowaniu przez Urząd Morski w Gdyni unijnego projektu pt. "Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap II - przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie". Dokonanie to rozpoczyna nową epokę w rozwoju Polski morskiej: otwarto bowiem szlak żeglugi do akwenu, na którym może powstać kolejne, ważne dla gospodarki morskiej przedsiębiorstwo: Port Wschodni.

- Tor wodny jest tak wykonany, by do terminalu gdańskiej rafinerii mogły docierać z Bałtyku statki o zanurzeniu 5,5 metra, a nawet 7 metrów - dowiedzieliśmy się od dr. inż. Andrzeja Kró kpt. ż.w. likowskiego, dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. - Projekt jednak realizowano z myślą nie tylko o rozwoju w Polsce transportu drogą morską paliw i surowców do ich produkcji.

Pogłębienie toru wodnego dla statków ma służyć także innym branżom, na przykład turystyce. To właśnie planowany przez prof. Witolda Andruszkiewicza Port Wschodni miał być przeznaczony dla przemysłu czasu wolnego. - Bardzo duże znaczenie miało poszerzenie Kanału Płonie, znajdującego się niedaleko styku rzek Martwa Wisła i Wisła Śmiała - powiedział dyrektor Andrzej Królikowski. - Był to najwęższy fragment Martwej Wisły na całej jej długości. Dlatego został poszerzony, z 30 do 51 metrów. Zwiększono też jego głębokość, do 7 metrów.

- Nic teraz nie stoi na przeszkodzie, by Grupa Lotos zaczęła budować sobie terminal przeładunkowy - potwierdza Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Techniczno-Inwestycyjnego Urzędu Morskiego w Gdyni, zastępca pełnomocnika ds. realizacji projektu "Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap II - przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie".

Przyszłe kursowanie tankowców po Śmiałej Wiśle wywołuje jednak zaniepokojenie u mieszkańców Wyspy Sobieszewskiej. Ma być bowiem zakazany spacer kamienną groblą wzdłuż tej rzeki. Zdaniem mieszkańców wyspy, plany zakazu wstępu na groblę spowodowane są właśnie udostępnieniem rzeki statkom wożącym substancje ropopochodne.

Z poszerzenia i pogłębienia toru wodnego na Śmiałej i Martwej Wiśle pożytek mają również przedsiębiorstwa przemysłu stoczniowego zlokalizowane w obrębie Portu Gdańsk. Nowe plany rozwojowe mogą snuć też inne firmy, usytuowane na brzegach Martwej Wisły - ze względu na lepsze warunki transportowania towarów statkami.

Wspomniany projekt obejmuje też m.in. przebudowę nabrzeży Motławy w centrum Gdańska. Ta część ma być zakończona za rok. Koszt realizacji całego projektu sięga nieco ponad 165,5 mln złotych. Wkład unijny wynosi niemal 140,5 mln złotych - z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0052 4.0862
EUR 4.2719 4.3583
CHF 4.4093 4.4983
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter