Żegluga

Piotr Chmielowski, poseł SLD i członek sejmowej Komisji Infrastruktury, złożył doniesienie do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa przez wiceministra środowiska Stanisława Gawłowskiego i dyrektora RZGW Wrocław Edwarda Nawirskiego. Poseł uważa, że mogli oni zaniechać swoich obowiązków w zakresie należytego utrzymania śluzy w Brzegu Dolnym na Odrze.

Doniesienie ma związek m.in. z faktem zamknięcia w ubiegłym tygodniu dla ruchu śluzy w Brzegu Dln., na wniosek Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego we Wrocławiu. Ma to związek z faktem, że po pierwszej, wrześniowej kontroli stanu technicznego śluzy, DWINB nakazał RZGW wymianę zniszczonych urządzeń; podczas drugiej kontroli, w listopadzie, stwierdzono, że żadne prace nie zostały wykonane, w efekcie czego wydana została decyzja o natychmiastowym wyłączeniu z użytkowania wrót wsporczych dolnych (co w praktyce równa się zamknięciu śluzy) i jednocześnie wydany został nakaz ich wymiany do 31 grudnia br. Decyzja uprawomocniła się na początku ub. tygodnia – i wówczas została wydana decyzja o zamknięciu śluzy.

MOŚ jest „dramatycznym” szkodnikiem na rzekach

– Całość cieków wodnych zawłaszczyło ministerstwo środowiska i jest dramatycznym szkodnikiem w dwóch aspektach – mówił niedawno w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl poseł Piotr Chmielowski. Polityk SLD złożył w tej sprawie dwa doniesienia do prokuratury: na wiceministra środowiska Stanisława Gawłowskiego i dyrektora wrocławskiego RZGW Edwarda Nawirskiego. W obu przypadkach, Chmielowski powiadomił prokuraturę o podejrzeniu popełnienia przestępstwa z art. 231 Kodeksu karnego (nadużycie władzy – działanie na szkodę interesu publicznego przez funkcjonariusza publicznego), polegającym na zaniechaniu obowiązku utrzymania we właściwym stanie infrastruktury hydrotechnicznej śluzy w Brzegu Dln.

Straty mogą sięgać kilkudziesięciu milionów euro

W obu pismach przesłanych do prokuratury przez posła, przeczytać można m.in.: – Kontrola przeprowadzona w roku 2006 na podstawie art. 62 Prawa budowlanego (pn. „Okresowa kontrola stanu technicznego i przydatności do użycia śluzy dużej na stopniu wodnym Brzeg Dolny zlokalizowanym na km 281,60 rzeki Odry”) już wtedy stwierdzała zły stan infrastruktury hydrotechnicznej. Od tamtego czasu nie tylko nie naprawiono zgłoszonych usterek i zaniedbań, ale doprowadzono do takiego zapuszczenia instalacji, że jej bardzo zły stan techniczny spowodował jej awaryjne zamknięcie. W chwili zamknięcia szlaku wodnego na Odrze, w rejsie w okolicach Brzegu Dolnego było 7 jednostek, które wykonywały zlecenia transportowe. Wśród produktów transportowanych Odrą znajdowały się dwa statki wycieczkowe (ze Szczecina do Gliwic) i dwa pchacze dla odbiorcy nigeryjskiego (z Kędzierzyna – Koźla do Szczecina). Już tylko te przykłady dają obraz wartości dóbr, jakie zostały zablokowane zaistniałą sytuacją. Jest to co najmniej kilkadziesiąt milionów euro. Rodzi to olbrzymie koszty związane z przestojem transportu, ewentualną koniecznością ich przeładunku (…), a w konsekwencji może rodzić szereg pozwów na rzecz Skarbu Państwa o odszkodowania związane z blokadą szlaku wodnego. Długoterminowo całkowite zamknięcie szlaku wodnego prawdopodobnie doprowadzi do konieczności likwidacji kilku stoczni, ulokowanych przy Odrze i transportowo zależnych od rzeki. To z kolei doprowadzić może do likwidacji kilkuset podwykonawców, którzy świadczą swoje usługi tym stoczniom. Inną, ważną konsekwencją zamknięcia tej śluzy jest wzrost zagrożenia powodziowego dla Odry w okresie zimowym i wiosennym. Zamknięta śluza uniemożliwi przepłynięcie lodołamaczy. (…) Wszystkie wyżej wymienione przykłady i możliwe skutki są bezpośrednią konsekwencją zaniedbań i niewywiązywania się z powierzonych obowiązków przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu w okresie co najmniej kilkunastu lat wstecz.

Zastrzeżenia posła Chmielowskiego do działalności wiceministra Gawłowskiego wynika z faktu, iż Gawłowski wykonuje kompetencje nadzorcze w stosunku do prezesa Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, któremu z kolei podlegają Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej.

Z treścią pism posła Chmielowskiego można zapoznać się tutaj i tutaj. Poprosiliśmy zarówno MOŚ, jak i RZGW Wrocław o odniesienie się do tych pism. Nie otrzymaliśmy odpowiedzi. 

 

+1 Najtańszy Transport Odrą
Zamknięcie żeglugi na Odrze to jest naprawdę skandal, a nie jakieś sejmowe "kilometrówki".Wiadomo że transport śródlądowy jest o wiele tańszy od drogowego i kolejowego o czym dobrze wiedzą inne kraje jak np Niemcy, Holandia, Francja.A w przypadku dużych gabarytów wręcz nie do zastąpienia. Nasz władza styropianowo- partyjna jest niedouczona.
18 grudzień 2014 : 20:10 Zbigniew 1 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter