Żegluga

Lodołamacze były zwykle gotowe do zimowej akcji na Odrze, Warcie i Noteci od początku grudnia. W tym roku jest inaczej. Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Szczecinie dopiero 2 grudnia otworzy oferty w przetargu na lodołamanie. Usługi te będą świadczone od stycznia do połowy marca 2015 roku. A co, jeśli okażą się potrzebne wcześniej?

Według dyrektora RZGW Andrzeja Krefta, przetarg ogłoszono w tym roku później niż zwykle, bo „było zamieszanie z przekazaniem lodołamaczy”. Chodzi o jednostki należące do Przedsiębiorstwa Budownictwa Hydrotechnicznego „Odra 3” w Szczecinie. To skomercjalizowana spółka Skarbu Państwa. Jej lodołamacze, wspólnie z niemieckimi, co roku kruszą lód na Odrze (i nie tylko).

– W imieniu ministerstwa środowiska mamy przejąć od tej spółki lodołamacze – tłumaczy A. Kreft. – Nie wiadomo było, czy nastąpi to jeszcze w tym roku. Okazało się, że jednak w czerwcu 2015.

Minionej zimy lodołamacze ruszyły do akcji w styczniu, ale wcześniej bywało, że miały co robić już w grudniu. Co będzie, jeśli zajdzie konieczność kruszenia lodu jeszcze w tym roku?

– Nie spodziewamy się w grudniu pogody, która wymagałaby uruchomienia lodołamaczy – twierdzi dyrektor RZGW. – W razie czego mamy jakby przedłużenie starej umowy. Nie ma żadnego niebezpieczeństwa. Dziś odbyła się zimowa narada polsko-niemieckiego zespołu.

Zaskoczenia nie kryją pracownicy PBH „Odra 3”. Zaprzeczają, że mogą działać na podstawie jakiejś starej umowy, bo poprzednia obowiązywała do połowy marca br. Teraz, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, spółka staje do nowego przetargu.

– Pogotowie lodowe zaczynało się zawsze 1 grudnia – mówi Jarosław Graf, kapitan lodołamacza Dzik. – Dla nas jest niezrozumiałe takie przesunięcie terminu. Mimo korzystnych prognoz, może przyjść załamanie pogody.

Przedstawiciele „Odry 3” dodają, że trzy RZGW: w Szczecinie, Poznaniu i Wrocławiu zawarły porozumienie dotyczące zasad współpracy przy wspólnej realizacji pogotowia lodowego i akcji lodołamania na Odrze, Warcie i Noteci od 1 grudnia.

– Poprzednio, na mocy porozumienia jeden z naszych lodołamaczy od początku grudnia zabezpieczał cały węzeł wrocławski – zauważa kapitan Graf. – W minionych latach był to „Borsuk”. Ostatnio przeszedł remont klasowy i stoi teraz u nas. Przetarg nie jest jeszcze rozstrzygnięty i nikt nie wydaje decyzji, by wypłynął. My jesteśmy tylko wykonawcami.

Dwa lata temu Borsuk  przemierzał trasę do Wrocławia aż przez miesiąc, ze względu na stan Odry. A wyruszył ze Szczecina na przełomie października i listopada...

Tekst i fot. (ek) 

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter