Żegluga

Jeśli most kolejowy w Podjuchach nie będzie przebudowany, traci sens dyskusja o inwestycjach na Odrzańskiej Drodze Wodnej. Z takim wnioskiem, który padł podczas niedawnej debaty o Odrze, zgadza się wielu jej uczestników. Tymczasem kolej zapowiada jedynie usprawnienie obsługi zwodzonego przęsła nad Regalicą.

Kłopoty z zabytkowym mostem w Podjuchach ciągną się od lat. Podnoszone przęsło często ulega awariom, zatrzymując żeglugę i blokując dostęp jednostkom śródlądowym do szczecińskiego portu.

Modernizacji obiektu (podwyższenia) domagają się armatorzy barek, portowcy oraz administracja wodna. Problem poruszono także podczas niedawnej debaty o Odrze, która się odbyła w Szczecinie. Zorganizowali ją Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Rada Interesantów Portu Szczecin.

- Most w Podjuchach jest też wąskim gardłem dla transportu kolejowego - przyznał Włodzimierz Wiatr, wicedyrektor ds. technicznych Zakładu Linii Kolejowych w Szczecinie spółki PKP PLK. - W ciągu doby przejeżdża po nim 50 pociągów. W tej chwili rozpoczęły się prace nad studium wykonalności modernizacji linii kolejowej CE-59, ale inwestycja kończy się na stacji Szczecin Podjuchy. Przebudowa mostu nie jest w niej ujęta.

Jak to określił dyrektor Wiatr, drzwi są otwarte, jest pomysł na budowę mostu wysokowodnego, ale na razie konkretów w tej sprawie nie ma.

- To problem znany w ministerstwie, jest tematem naszych rozmów wewnętrznych - uspokajał Przemysław Daca, pełniący obowiązki naczelnika Wydziału Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. - Do tej pory nie było środków na inwestycję, ale są dosyć dobre perspektywy i zrozumienie tematu.

Nie wiadomo, jaki dokładnie byłby koszt przebudowy mostu. Inwestycji nie ma na listach przedsięwzięć, które w nowym rozdaniu unijnego dofinansowania (w latach 2014-2020) mogą liczyć na wsparcie. Według Andrzeja Krefta, dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, pieniądze na ten cel można pozyskać z Banku Światowego.

Na razie kolej zapowiada usprawnienia obsługi mostu. Prawdopodobnie zostaną wykonane w przyszłym roku.

- Planujemy usprawnienie funkcjonowania przęsła, most będzie całodobowo obsługiwany - poinformował W. Wiatr. - Nastąpi zmiana systemu sterowania i odtworzenie systemu zasilania. Ideą jest skrócenie czasu samej operacji podnoszenia przęsła.

EK

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter