Trwają konsultacje regionalnych Kontraktów Terytorialnych, które umożliwią lepszą koordynację działań inwestycyjnych na szczeblu rządowym i samorządowym. Przedstawiamy projekty, które zdaniem Zarządu Województwa Wielkopolskiego powinny koniecznie znaleźć się KT tego regionu Polski.
Drogi
Zarząd Województwa Wielkopolskiego zarekomendował do uzgodnienia w Kontrakcie Terytorialnym 17 inwestycji drogowych. Wśród nich znajduje się budowa drogi ekspresowej S11 i S10, dokończenie budowy trasy S5, budowa obwodnicy Gostynia, Pleszewa i Gołuchowa w ciągu DK-12, obwodnicy Krotoszyna, Wrześni , Zdun i Cieszkowa w ciągu DK-15.
W Kontrakcie Terytorialnym znalazło się też dokończenie budowy wschodniej obwodnicy Poznania oraz łącznika S5 i S11, budowa północno-zachodniej obwodnicy Wolsztyna, przebudowa i remont dróg krajowych nr 92 i 72 w Koninie oraz budowa i przebudowa drogi krajowej nr 25.
Województwo oczekuje wypracowania skutecznego systemu konsultowania inwestycji planowanych przez Generalną Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad z Zarządem Województwa Wielkopolskiego.
Kolej
Do Kontraktu Terytorialnego zaproponowano też wpisanie siedmiu inwestycji kolejowych. Jest to dokończenie modernizacji linii kolejowej E-59, rozbudowa Poznańskiego Węzła Kolejowego dla potrzeb ruchu metropolitalnego, modernizacja linii nr 354 Poznań Główny – Piła Główna, rewitalizacja odcinków linii nr 356 i 357 oraz budowa rozjazdu kolejowego na linii nr 281 Oleśnica Chojnice. Ostatnim zadaniem z tego segmentu jest zakup taboru kolejowego dla przewozów pasażerskich.
Żegluga
Dla żeglugi regionu wielkopolskiego najważniejszą arterią jest droga wodna Wisła – Odra. Zarząd Województwa Wielkopolskiego oczekuje zapewnienia przez stronę rządową środków finansowych do 2020 roku na realizację zadań, które ujęto w Dokumencie Implementacyjnym do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku.
Znalazła się tam modernizacja budowli hydrotechnicznych na Kanale Bydgoskim, rewitalizacja szlaku żeglownego Kanału Bydgoskiego i Noteci dolnej skanalizowanej, modernizacja budowli hydrotechnicznych na drodze wodnej Noteci dolnej skanalizowanej.
Województwo chciałoby również zapewnienia środków na realizację zadań, na które nie znaleziono miejsca w DI, a mianowicie na odbudowę budowli regulacyjnych i roboty regulacyjne na Warcie, udrożnienie warty na odcinkach od km 68,2 do km 252 oraz od km 252 do km 406,6.
Energetyka
W Kontrakcie Terytorialnym znalazło się również miejsce dla bezpieczeństwa energetycznego. Wielkopolska rekomenduje do uzgodnienia w KT projekty związane z sieciami energetycznymi Polski Zachodniej, budową farmy fotowoltaicznej o mocy przyłączeniowej 5,5 MW w Pile oraz drugiej o takiej samej mocy w Kaliszu.