Władze woj. zachodniopomorskiego przedstawiły założenia Kontraktu Terytorialnego dla tego województwa. Na liście są m.in. tunel w Świnoujściu, droga ekspresowa S6 pomiędzy Szczecinem i Koszalinem oraz pogłębienie toru wodnego do 12,5 m. W sumie Kontrakt obejmuje 23 przedsięwzięcia, które mają powstać do 2020 r.
Łączna wartość inwestycji zapisanych w KT to ponad 17 mld zł. Teraz dokument musi zaakceptować rząd. Zachodniopomorski marszałek Olgierd Geblewicz poinformował, że powinno się to stać w połowie października.
Rząd zobowiązał się do budowy tunelu
W kontekście budowy tunelu w Świnoujściu, Geblewicz powiedział , że „zapisanie tej inwestycji w kontrakcie daje nam gwarancję zobowiązania ze strony państwa dotyczącą rozwiązania tego problemu”.
W KT zapisano, że budowa będzie kosztować, szacunkowo, 780 mln zł i zostanie sfinansowana z budżetu państwa. Inwestycja jest niezwykle potrzebna nie tylko z punktu widzenia obsługi miasta, ale też portu, którego część zlokalizowana jest na wyspie Uznam. Przeprawa promowa w Karsiborze to jedyna w Polsce taka przeprawa zlokalizowana w ciągu drogi krajowej. Koszty utrzymywania promów, w porównaniu z szacowanymi kosztami utrzymania tunelu, są na tyle wysokie, że budowa tunelu zwróci się w ok. 25 lat.
Kluczową inwestycją zapisaną w KT jest jednak nie tunel, lecz budowa drogi ekspresowej S6 Szczecin-Koszalin wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa. Wartość projektu to 4 mld zł. Do tego dochodzą już wcześniej ustalone budowy obwodnicy Szczecinka oraz Wałcza.
Tor wodny, a w rezerwie – dokończenie S3 i zachodnia obwodnica Szczecina
W Kontrakcie znalazło się także pogłębienie toru wodnego Szczecin – Świnoujście do 12,5 m. Na tę inwestycję bardzo naciskają środowiska biznesowe skupione wokół portu, gdyż obecne problemy z torem wodnym utrudniają wprowadzanie do Szczecina dużych statków, co zmniejsza konkurencyjność tego portu wobec Gdańska i Gdyni, a także portów trójmiejskich. Według wstępnych deklaracji rządowych, inwestycja będzie realizowana w latach 2018-21.
Na liście rezerwowej Kontraktu znalazły się m.in. budowa trasy S3 od Goleniowa do Świnoujścia, a także obwodnicy zachodniej Szczecina. Dokończenie S3 jest kwestią kluczową z punktu widzenia obsługi Świnoujścia w okresie wakacyjnym, natomiast obwodnica Szczecina ułatwi komunikację m.in. pomiędzy Szczecinem i Berlinem, a także ułatwi podróżowanie z południa Polski w kierunku Polic i Szczecina.
Inwestycje jeszcze nie są pewne
Kontrakt Terytorialny to instrument wprowadzony na mocy zapisów Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2010-2020. Jest to umowa pomiędzy rządem i każdym z województw z osobna, określająca priorytety rozwojowe województw. W założeniu, mają one usprawnić rządową politykę rozwoju regionalnego oraz koordynację inwestycji. Kontrakty Terytorialne, z racji tego iż istotnie nie są mechanizmami finansującymi, będą jednak miały w dużej mierze jedynie charakter spisanych intencji rozwojowych. Zapisanie w KT danej inwestycji nie gwarantuje jeszcze stuprocentowej szansy na jej realizację.
Za póżno.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.