Rewitalizacja transportowej i śródlądowej żeglugi w Polsce to część strategii rozwoju całego kraju – zapowiedziała Dorota Pyć, podsekretarz stanu w MIR. W tej sprawie odbyło się spotkanie w Kątach Rybackich, które dotyczyło planów rozwoju polskiej części Międzynarodowej Drogi Wodnej E70.
O sprawie napisał „Dziennik Bałtycki”. Podczas spotkania w Kątach Rybackich, w którym brali udział przedstawiciele władz pięciu województw, dyskutowano m.in. nad usunięciem „wąskich gardeł” na szlaku polskiej części MDW E70. Jak podkreślił „Dziennik Bałtycki”, usunięcie kilkunastu miejsc najbardziej utrudniających żeglugę m.in. na Wiśle, ma szansę na rychłą realizację, być może już z pieniędzy przyszłorocznego budżetu kraju.
Jak zauważył w rozmowie z „DB” Zbigniew Ptak z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, są to m.in. mielizny w okolicach śluzy Biała Góra (powiat sztumski), ale także śluzy na Noteci.
– Listę tę przekazaliśmy wiceminister Dorocie Pyć, która w odpowiedzi poprosiła nas o finansowy bilans korzyści z ich usunięcia. Według naszych szacunków, ułatwienia w żegludze na polskim odcinku MDW E70 mogą przynieść nawet miliard zł rocznie w perspektywie najbliższej dekady – ocenił Zbigniew Ptak.
Wiceminister Pyć, cytowana przez „DB”, podkreśliła, że jest zdecydowaną orędowniczką rozwoju transportu rzecznego.
– Liczby dokładnie przeanalizuję. Myślę, że przyszedł czas na konkretne działania – powiedziała, dodając jednak jednocześnie, że rewitalizacja transportowej i śródlądowej żeglugi w Polsce, będąca częścią strategii rozwoju całego kraju, jest jednak bardzo kosztowna i w przypadku Wisły dość skomplikowana. Pyć zwróciła jednocześnie uwagę, że rewitalizacja powinna być połączona z innymi inwestycjami, modernizacją stopnia wodnego we Włocławku czy budową przekopu Zalewu Wiślanego.
W Kątach Rybackich przedstawiciele województw kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, pomorskiego, warmińsko-mazurskiego i wielkopolskiego, przez które przebiega MDW E70, podpisali deklarację dalszej współpracy. Trwa ona od 8 lat: od 2006 r. na trasie polskiej części MDW E70 zbudowano kilkanaście portów rzecznych i przystani żeglarskich.
MDW E70 łączy Antwerpię z Kłajpedą. Na polskim odcinku przebiega od śluzy w Hohensaaten, Odrą do Kostrzyna, następnie Wartą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą do Bydgoszczy, następnie Wisłą, Nogatem i Zalewem Wiślanym do granicy z Rosją.
Niedawno, na prośbę portalu "RynekInfrastruktury.pl", Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przedstawiło wykaz inwestycji planowanych do zrealizowania na Wiśle w ramach unijnej perspektywy 2014-20. W Dokumencie Implementacyjnym do „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)” zawarte są projekty inwestycyjne o łącznej szacunkowej wartości 1,04 mld zł. Z kolei według wstępnych założeń Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, łączna wartość inwestycji na polskich rzekach wyniesie w najbliższych latach 3,97 mld zł.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.