Żegluga

Biorąc pod uwagę skomplikowaną sytuację w polskiej gospodarce wodnej i oczekiwania społeczne i gospodarcze, jakie rozbudziła Odra, uważam za zasadne funkcjonowanie w strukturze samorządu osoby, która będzie reprezentowała potrzeby działań na rzecz wielopłaszczyznowego wykorzystania Odry w naszych regionach - twierdzi Gabriela Tomik, pełnomocnik prezydenta Kędzierzyna-Koźla ds. Odry.

Jej wypowiedź przytacza raciborski portal nowiny.pl, w związku z tym, że na forum Rady Powiatu Raciborskiego pojawiła się koncepcja powołania analogicznego stanowiska w tamtejszym samorządzie.

Gabriela Tomik w rozmowie z portalem przypomina, jaką rolę spełnia samorząd szczebla gminnego i powiatowego oraz jak ta rola ma się szansę przekładać na zwiększenie zainteresowania samorządów transportem wodnym śródlądowym.

– Samorząd szczebla gminnego czy powiatowego pełni wśród wielu zadań funkcję animatora gospodarczego stwarzającego klimat dla rozwoju nie tylko na swoim obszarze. Chodzi o planowanie przestrzenne, wnioski do planów i strategii szczebla regionalnego, a także krajowego oraz konkretne inwestycje publiczne realizowane przez samorząd lub w partnerstwie. W takim kontekście należy widzieć pełnomocnika ds. Odry – oceniła Gabriela Tomik.

Kanał Odra – Dunaj ważny dla rozwoju regionalnego

Jej zadaniem, powierzonym przez kędzierzyński samorząd, jest m.in. lobbing na rzecz budowy kanału Odra-Dunaj. Na razie jednak ten postulat nie znalazł uznania w oczach rządu – na etapie przeprowadzonych konsultacji społecznych nie został wpisany do „Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)”. Zdaniem Gabrieli Tomik, ustanowienie gminnych pełnomocników ds. Odry, mogłoby zwiększyć szansę na realizację dużych inwestycji na drogach śródlądowych.

– Opracowana przez regiony Strategia Zachodniej Polski zdecydowanie upatruje ożywienie gospodarcze regionów położonych w Dolinie Odry w modernizacji Odrzańskiej Drogi Wodnej. Śląsk, poprzez Kanał Gliwicki, a także Odrę na odcinku granica państwa polskiego – Koźle (łączy morawski okręg przemysłowy z polskimi portami morskimi) znajduje się w obszarze bezpośredniego zainteresowania przywołaną strategią. Niestety, region ten nie uczestniczył w jej kreowaniu. Być może dlatego, że zabrakło pełnomocników ds. Odry na szczeblu gmin, którzy podjęliby działania informacyjne i wnioskujące w tej sprawie. Przygotowanie projektu połączenia wodnego Odra – Dunaj przez regiony śląski i opolski, podobnie jak planistyka Kanału Śląskiego [dyskutowana od lat inwestycja, która miałaby połączyć Odrę z Wisłą – red.], spełniłyby zapisy krajowej Strategii Rozwoju Transportu, a uruchomienie realizacji inwestycji oznaczałoby dynamiczny rozwój naszej gospodarki dający nowe perspektywy wchodzącemu na rynek pracy pokoleniu – oceniła w rozmowie z portalem nowiny.pl Gabriela Tomik.

Udany lobbing ws. Odry swobodnie płynącej

Warto przypomnieć, że m.in. dzięki lobbingowi podjętemu przez samorządowców, do Dokumentu Implementacyjnego ponownie wpisano, wykreśloną kilka miesięcy wcześniej, inwestycję wartą 509 mln zł, związaną z poprawą parametrów żeglownych na Odrze swobodnie płynącej, czyli na odcinku od Malczyc do ujścia Nysy Łużyckiej.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter