Żegluga

Prezydent Elbląga krytykuje rząd za opieszałość w budowie przekopu przez Mierzeję Wiślaną i twierdzi, że data zakończenia inwestycji w 2022 r. jest „absurdalna”. Resort infrastruktury ani nie potwierdza, ani nie prostuje tego terminu – informując, że harmonogram zostanie podany w trakcie konsultacji społecznych, czyli za kilka miesięcy.

Podczas środowej konferencji nt. budowy przekopu, prezydent Elbląga Jerzy Wilk (PiS) mówił m.in.: – Otrzymaliśmy informację, że rząd podjął uchwałę intencyjną, zgodnie z którą kanał ma być zrealizowany do roku 2022. Jednak dalej nic konkretnego się nie robi w tej sprawie. To kolejne odsunięcie inwestycji w czasie.

Czy planowany termin zakończenia inwestycji w 2022 r. jest zgodny z rzeczywistością? Zapytaliśmy o to resort infrastruktury. – Harmonogram realizacji nowego programu wieloletniego „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską” będzie udostępniony podczas konsultacji społecznych. Aktualnie trwają prace nad projektem programu, jak również opracowywana jest nowa Prognoza Oddziaływania na Środowisko – czytamy w oświadczeniu przygotowanym przez biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Kiedy odbędą się konsultacje? Planowane są one na początek stycznia 2015 r.

Od miesiąca rząd formalnie zajmuje się projektem przekopu

Z kolei w komunikacie na stronie internetowej resortu także widnieje informacja, że program będzie poddany konsultacjom społecznym, ale bez podania ich terminu. O realizacji programu gabinet Donalda Tuska formalnie zdecydował 2 lipca br., kiedy to Zespół ds. Programowania Prac Rządu podjął decyzję o włączeniu projektu do Wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów.

W komunikacie zwrócono też uwagę, że rozpoczęcie realizacji nowego programu wynika z faktu, iż wygasł ramowy czas obowiązywania poprzedniego programu, zaplanowanego na lata 2008-13. – Założone w nim działania przedinwestycyjne zaplanowane były na okres jednego roku. W świetle uwarunkowań prawnych i środowiskowych, a także z uwagi na brak niezbędnych analiz ekonomicznych i środowiskowych przed uchwaleniem programu, był to harmonogram nierealny – czytamy w informacji MIiR.

Program na lata 2008-13 przyjął w 2007 r. rząd Jarosława Kaczyńskiego. Środowisko PiS od dawna krytykuje obecny obóz rządzący za zaniechanie realizacji tego programu. Działacze PiS sugerują też, że obecna wolta rządu ws. budowy przekopu ma związek ze zbliżającymi się wyborami samorządowymi. PO replikuje, że wyłączną przyczyną modyfikacji stanowiska jest zmiana sytuacji geopolitycznej i groźba ponownego zamknięcia przez Rosjan Cieśniny Piławskiej. Zapisy polsko-rosyjskiej umowy z 2009 r., regulującej ruch w cieśninie, pozwala na jego wstrzymanie obu stronom w każdej chwili, jeśli „wymagają tego względy obrony, zapewnienia bezpieczeństwa Państwa, bezpieczeństwa żeglugi bądź zachowania równowagi ekologicznej”.

Obowiązująca do 28 listopada br. 5-letnia umowa polsko-rosyjska zostanie automatycznie przedłużona, bo strona rosyjska nie złożyła w polskim MSZ noty o chęci odstąpienia od umowy. Rosjanie musieliby to zrobić w terminie do 6 miesięcy przed upłynięciem obecnej umowy, czyli do maja.

Było 417, jest 878 mln zł

Jak czytamy w komunikacie MIiR, resort ten, wraz z Urzędem Morskim w Gdyni rozpoczął przygotowania do opracowania projektu nowego programu z uwzględnieniem uwag zgłoszonych przez Komisję Europejską (dotyczących wpływu inwestycji na obszary Natura 2000) i wiedzy na temat zasadności realizacji tej inwestycji, którą zgromadzono w latach 2007-2013. Powstałe opracowania (m.in. studium wykonalności, 3-letnie badania przyrodnicze, prognoza oddziaływania na Środowisko), wskazują – jak podano w komunikacie MIiR – że pomimo zwiększenia nakładów finansowych na realizację programu do 878 mln zł (w przypadku realizacji wariantu przekopu w miejscowości Nowy Świat, do czego obecnie skłania się rząd) w perspektywie wieloletniej suma oszczędności (w obszarze transportu, środowiska, jak też wynikające z prognozowanego zwiększenia zatrudnienia) przeważy nad kosztami.

Tu należy zauważyć, że prezydent Elbląga Jerzy Wilk uważa, że opowiadanie się przez rząd za budową przekopu w Nowym Świecie to niepotrzebne zwiększenie kosztów inwestycji. We wcześniejszym okresie wstępnie wytyczone zostały w sumie 4 lokalizacje przekopu, a program przyjęty przez rząd Jarosława Kaczyńskiego zakładał, że inwestycja będzie kosztować o połowę mniej niż się obecnie zakłada – 417 mln zł.

Bez środków unijnych, ale z akceptacją Komisji Europejskiej

MIiR informuje, że projekt nowego programu zawiera uaktualniony harmonogram realizacji inwestycji i wskazuje, że finansowana ona będzie ze środków budżetu państwa w latach 2015-22. W oficjalnym komunikacie MIiR istotnie pojawia się zatem data graniczna 2022 r., jednak biorąc pod uwagę, iż nie został jak dotąd upubliczniony żaden szczegółowy harmonogram, nie należy raczej w tym momencie brać tej daty – w żadną ze stron – za pewnik.

Resort infrastruktury dodaje w swoim komunikacie, że Urząd Morski w Gdyni wykonał poprawki do projektu, następnie zostanie opracowana nowa prognoza oddziaływania na środowisko. Projekt będzie przedmiotem konsultacji społecznych oraz będzie wymagana opinia Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w zakresie wpływu inwestycji na obszary Natura 2000. Następnie projekt będzie podlegał akceptacji Komisji Europejskiej (mimo iż inwestycja nie będzie współfinansowana ze środków UE. W przypadku pozytywnej opinii, decyzja co do realizacji programu będzie należała do rządu. Inwestycja nie będzie współfinansowania ze środków unijnych, ale jej realizacja będzie konsultowana z Komisją Europejską.

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter