Żegluga

Znowelizowaną ustawę Prawo wodne oraz niektóre inne ustawy podpisał Bronisław Komorowski, prezydent RP. Jak informuje Kancelaria Prezydenta, nowe przepisy włączają do polskiego ustawodawstwa dyrektywy Unii Europejskiej. Poza tym ustawa zezwala na zabronioną poprzednio jazdę na rowerze po wałach przeciwpowodziowych.

Nowelę Prawa wodnego uchwalił 24 kwietnia Sejm RP. Wprowadza ona do naszego prawa: Ramową Dyrektywę Wodną Parlamentu Europejskiego i Rady Europy z 2000 ustanawiającą zakres wspólnotowych działań w dziedzinie polityki wodnej, dyrektywę z 1991 roku dotyczącą oczyszczania ścieków komunalnych, dyrektywę z 2006 w sprawie ochrony wód podziemnych przed zanieczyszczeniem i pogorszeniem ich stanu oraz dyrektywę z roku 2007 w sprawie oceny ryzyka powodziowego i zarządzania nim, zwaną Dyrektywą Powodziową.

Zgodnie z Dyrektywą Powodziową, należy minimalizować i właściwie zarządzać ryzykiem, jakie katastrofalne wylewy rzek i innych cieków stwarzają dla ludzkiego zdrowia i życia, środowiska naturalnego, działalności gospodarczej oraz dziedzictwa kulturowego.

Zobowiązania nałożone na państwa unijne tą dyrektywą obejmują: opracowanie wstępnej oceny ryzyka powodziowego, map zagrożeń i ryzyka powodziowego, planów koordynacji działań we wspólnie zarządzanych dorzeczach (międzynarodowych), a także opracowanie do 22 grudnia 2015 roku planów zarządzania ryzykiem powodziowym.

Ważne jest zapewnienie aktywnego udziału społeczeństwa i przejrzystość postępowania w procesie tworzenia systemu ochrony przeciwpowodziowej. Zobowiązuje to państwa członkowskie do publicznego udostępnienia wstępnej oceny ryzyka powodziowego, map zagrożenia powodziowego i map ryzyka powodziowego oraz planów zarządzania ryzykiem powodziowym, które powinny być skoordynowane z opracowywaniem aktualizacji planów gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy.

Według znowelizowanego Prawa wodnego, zakazane jest lokalizowanie na obszarach nadrzecznych, szczególnie zagrożonych powodziami, nowych budowli, urządzeń i innych obiektów, które mogą oddziaływać negatywnie na środowisko naturalne. Nie można składować na nich żadnych materiałów, przeprowadzać robót i wprowadzać zmian ukształtowania terenu.

Wyjątkiem pozostają prace hydrotechniczne, związane z regulacją rzek i umacnianiem brzegu morskiego, a także utrzymywaniem, odbudową, rozbudową lub przebudową wałów przeciwpowodziowych wraz z obiektami powiązanymi z nimi funkcjonalnie. W trakcie opracowywania studium zagospodarowania przestrzennego w gminie, podejmowania decyzji dotyczących inwestycji celu publicznego i pozwoleń wodnoprawnych (do ich wydania uprawniony jest marszałek województwa), niezbędne jest zasięgnięcie opinii właściwego dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej.

Nowelizacja Prawa wodnego ma spowodować zwiększenie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego kraju. Usuwa ono nieprawidłowości, do jakich dochodzi, gdy wykonywane są tzw. roboty utrzymaniowe rzek, polegające na ich pogłębianiu poprzez wydobywanie z dna osadów i wleczonego przez nurt rumowiska. Chodzi tu o klasyfikowanie prac utrzymaniowych jako regulacyjnych, przez co nie jest potrzebne m.in. przeprowadzenie oceny ich oddziaływania na obszary Natura 2000.

Znowelizowana ustawa umożliwia wyznaczanie na wałach przeciwpowodziowych, a także terenach zagrożonych powodziami, turystycznych szlaków pieszych i rowerowych, w tym budowanie utwardzonych ścieżek rowerowych. Pozwala ona na odstępowanie od zawiłych procedur związanych z uzyskiwaniem pozwoleń budowlanych i na ograniczenie ich do zgłoszenia inwestycji. Zgłoszenia należy kierować do dyrektorów regionalnych zarządów gospodarki wodnej. Jeżeli w ciągu 30 dni dyrektor RZGW nie zgłosi sprzeciwu, realizacja inwestycji staje się możliwa.

W przypadku ścieżek rowerowych zlokalizowanych na koronach wałów, zgłoszenia dotyczące zamiaru ich zbudowania rozpatrują marszałkowie województw. Tras rowerowych nie będzie można wyznaczać tam, gdzie powodowałyby to zagrożenie dla środowiska naturalnego albo dla ochrony powodziowej. Stąd zarządzający wałami są uprawnieni do wprowadzenia okresowego zakazu jazdy po nich. Znowelizowano również ustawę Kodeks wykroczeń z 1971 roku. Wykroczeniem pozostanie jazda rowerem w poprzek wałów. Natomiast dozwolone jest jeżdżenie wyłącznie wzdłuż wałów.

Prawo unijne wymaga, aby plany gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy były aktem powszechnie obowiązującym. W Polsce mają być to rozporządzenia Rady Ministrów, które są już przygotowywane.

 

0 Te drogi wodne!
Oj wolno i ciężko nam idzie ta normalizacja najstrszych dróg komunikacyjnych i transportowych - wodnych. Przez zaniedbania, właściwie należy je budować od nowa! To jest nasza ewidentna ostałość w stosunku do krajów unijnych, dająca im kilkanaście procent handicapu w kosztach transportu! Drogi wodne nie nabioirą ożywczego tempa w Polsce, dopóki rzetelnie nie będą liczone koszty zewnętrzne poszczególnych rodzajów transportu!
18 lipiec 2014 : 11:52 Mirosław | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0052 4.0862
EUR 4.2719 4.3583
CHF 4.4093 4.4983
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter