Żegluga

Ministerstwo Ochrony Środowiska planuje wstępnie przeprowadzić w ramach perspektywy unijnej 2014-20 inwestycje na dolnej Wiśle za blisko 300 mln zł. Inwestycje te będą jednak w pierwszej kolejności ukierunkowane na zwiększenie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, choć naturalnie wpłynie także na poprawę parametrów żeglownych Wisły.

MOŚ sporządziło odpowiedź na interpelację poselską Iwony Kozłowskiej i Jacka Rostowskiego (PO), w której zawarta była tematyka aktywizacji Doliny Dolnej Wisły. Posłowie pytali m.in. o szansę na budowę stopnia wodnego Siarzewo-Ciechocinek (co ich zdaniem wpłynęłoby zarówno na poprawę wydajności energetycznej regionu, jak i rozwój turystyki). Chcieli się także dowiedzieć, czy istnieje możliwość budowy w najbliższych latach portu multimodalnego w Solcu Kujawskim k. Bydgoszczy.

Na temat inwestycji w Solcu, MOŚ w odpowiedzi w ogóle się nie zająknęło. Pamiętać należy, że nie tak dawno postulat budowy portu w Solcu nie znalazł uznania na etapie konsultacji społecznych nad Dokumentem Implementacyjnym do „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku) i nie został wpisany do DI, jednak, na co zwracało wówczas uwagę Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju – nie dlatego, że projekt jest bezzasadny, lecz dlatego że wykracza, zdaniem MIR, poza ramy DI.

Będzie nowy stopień wodny

Resort środowiska też stwierdził w odpowiedzi na interpelację, że „aktualnie planuje się budowę stopnia wodnego poniżej Włocławka”, nie precyzując jednak, czy będzie to stopień wodny w rejonie Ciechocinka. MOŚ zauważa, że budowa nowego stopnia wodnego jest uzasadniona „potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa funkcjonowania stopnia wodnego Włocławek oraz zniwelowania ograniczeń żeglugowych, którymi są istniejące progi występujące bezpośrednio poniżej zapory – tzw. rafy kamienne”.

Resort – w dokumencie podpisanym przez wiceministra Stanisława Gawłowskiego – zauważył jednocześnie, iż „Wisła w aktualnym stanie, zarówno w jej środkowym, jak i dolnym biegu, nie jest drogą wodną, która spełnia parametry nawigacyjne wynikające z jej klasy, (…) co umożliwiałoby efektywne i ciągłe przewozy statkami żeglugi śródlądowej”. W związku z tym, aby włączyć Wisłę „w efektywny system transportowy i przewozu towarów masowych oraz wielkogabaryowych, jak droga wodna musiałaby zostać znacząco zmieniona przez zabudowę stopniami wodnymi (kaskada stopni wodnych)”.

Problemem są liczne obostrzenia środowiskowe

MOŚ podkreśla jednak, że „w obecnym stanie prawno-środowiskowym i finansowym, z uwagi na liczne ograniczenia oraz uwarunkowania środowiskowe, realizacja podobnej inwestycji w takim rozmiarze jest mało realna. W związku z utworzeniem sieci obszarów Natura 2000, które zlokalizowano w międzywalu i korycie Wisły, powstały nowe uwarunkowania środowiskowe. (…) Zabudowa rzeki stopniami wodnymi spowodowałaby znaczące zmiany w formie i ochronie tych obszarów, co może być trudne do zaakceptowania i uzasadnienia”.

Dlatego MOŚ informuje, że alternatywnym rozwiązaniem dla wariantu rozbudowy Wisły stopniami wodnymi jest realizacja projektów związanych z odbudową zabudowy regulacyjnej na Wiśle, z uwzględnieniem wyników koncepcji optymalnej przebudowy budowli regulacyjnych. Do realizacji, jak podaje MOŚ, wyznaczono 3 projekty, polegające na odbudowie budowli regulacyjnych na dolnej Wiśle: w km. 933-847, w km 847-772 oraz w km 772-718, czyli na odcinka charakteryzujących się II klasą drogi wodnej.

262 mln zł na odbudowę budowli regulacyjnych

Zgodnie z informacjami MOŚ, na realizację tych prac planuje się nakłady w wysokości 262 mln zł, z czego 85% stanowiłoby dofinansowanie środkami UE. „W wyniku realizacji wskazanych projektów stworzone zostaną dobre warunki do pracy lodołamaczy i odpływu wód oraz poprawione zostaną warunki do prowadzenia żeglugi śródlądowej. Odbudowa i generalny remont budowli regulacyjnych z ubezpieczeniem brzegów rzeki i niezbędnymi odcinkowo robotami pogłębiarskimi, przywrócą drożność koryta rzecznego i będą skutkowały poprawą ochrony przeciwpowodziowej (w tym przed powodzią zatorową), jak i funkcji żeglugowej rzeki”, podaje MOŚ, zwracając jednocześnie uwagę, że te projekty, jak również inne działania związane z aktywizacją Doliny Dolnej Wisły, czyli modernizacja śluz Nogatu, Szkarpawy i Martwej Wisły oraz modernizacja Brdy skanalizowanej i modernizacja obiektów Bydgoskiego Węzła Wodnego, zgłoszone zostały do Dokumentu Implementacyjnego do „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)”.

MOŚ przypomina także, że na zlecenie Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, opracowywana jest Koncepcja ochrony przed wodami powodziowymi dolnego odcinka Wisły, od Włocławka do jej ujścia do Zatoki Gdańskiej. „Wyniki tej pracy będą podstawą oceny aktualnego stanu infrastruktury przeciwpowodziowej dolnego odcinka Wisły, od zbiornika Włocławek do ujścia oraz oceny ochrony przed powodzią. Przygotowane zostaną propozycje wariantowych rozwiązań ochrony przed powodzią terenów położonych wzdłuż dolnego odcinka Wisły poniżej Włocławka. Praca ta określi skutki planowanych działań, w tym odbudowy, budowy lub modernizacji zabudowy regulacyjnej Wisły, oraz przedstawi wyniki modelowania hydrodynamicznego, w celu wyboru najlepszego wariantu. Zakończenie tej pracy przewidywane jest w III kwartale 2014 r. Uwzględniane w tych rozważaniach będą również zagadnienia związane z obostrzeniami związanymi z obowiązującymi na tym odcinku Wisły obszarami Natura 2000”, czytamy w odpowiedzi MOŚ na poselską interpelację.

0 Zrowmowazony rozwoj .
Fragment . Transport wodny śródlądowy i sieć Natura 2000 – zrównoważony rozwój śródlądowych dróg wodnych . : Przedstawiono w nim szereg studiów przypadku, wraz z przykładami dobrych praktyk, które prezentują, w jaki sposób można pogodzić rozwój śródlądowych dróg wodnych i zarządzanie nimi z ochroną przyrody.
12 lipiec 2014 : 17:28 wodny | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0211 4.1023
EUR 4.2758 4.3622
CHF 4.4105 4.4997
GBP 4.9503 5.0503

Newsletter