Żegluga

Od kilku lat, choć bardziej pasuje tutaj stwierdzenie od kilkunastu lat, Ministerstwo Skarbu Państwa próbuje sprywatyzować Polską Żeglugą Bałtycką. W ubiegłym roku rozpoczęła się kolejna próba prywatyzacji, na ogłoszenie prywatyzacyjne odpowiedziało aż siedem podmiotów (TT Line, Tallink, Finnlines, DFDS, Żegluga Polska, konsorcjum Polen Line Jana Niezwiestnego, oraz osoba prywatna Patrycjusz Gruszko), o czym MSP poinformowało na początku grudnia ubiegłego roku. 

W dniu dzisiejszym (23.01.2015) MSP ogłosiło listę armatorów dopuszczonych do dalszych negocjacji:

DFDS A/S z siedzibą w Kopenhadze,
Fährdienste TT-Line G.m.b.H. & Co.KG z siedzibą w Lubece,
Finnlines Oyj z siedzibą w Helsinkach.

„Szanujemy wolę właściciela i jako zarząd firmy będziemy uczestniczyć w dalszych działaniach, realizując zadania, jakie postawi przed nami właściciel”- powiedział portalowi InfoMare.pl Jarosław Siergiej prezes Polskiej Żeglugi Bałtyckiej.

Część ze wskazanych firm brała już udział we wcześniejszych próbach prywatyzacji PŻB, jednak bezskutecznie. Dodatkowo TT Line jest bezpośrednią konkurencją dla PŻB, co jest „solą” w oku Związkowców z Kołobrzegu. Obwiniają oni MSP, że przy okazji poprzedniej próby prywatyzacji w 2013 roku TT-Line w wyniku badania due diligence uzyskało dostęp do danych wrażliwych prywatyzowanej spółki. Wkrótce potem TT-Line otworzyło połączenie Świnoujście – Trelleborg, które jest konkurencyjne do połączenia PŻB Świnoujście – Ystad.

Niestety do negocjacji nie dopuszczono Żeglugi Polskiej, która wchodzi w skład Polskiej Żeglugi Morskiej, właściciela Unity Line. Oznacza to, że jeżeli tym razem prywatyzacja dojdzie do skutku, PŻB będzie własnością zagranicznego armatora.

W międzyczasie Premier Ewa Kopacz oraz Minister Skarbu Państwa Włodzimierz Karpiński otrzymali od Związkowców oraz załogi PŻB listy z prośbą zaniechania prywatyzacji firmy, ze względu na jej dobre wyniki finansowe w ostatnich latach, a także na fakt, iż MSP dokonało ponownej, dużo niższej niż pierwotnie wyceny armatora.

JB
 

 
+13 Ostatni
geszeft PO to oddanie w ręce kapitału obcego zarejestrowanego w Luxemburgu Polskich Kolei Linowych (w tym zmodernizowanej kolejki na Kasprowy Wierch) wraz z terenami Parku Tatrzańskiego!
23 styczeń 2015 : 11:24 Miro | Zgłoś
+24 polscy idioci
To są istne kpiny.!!!!!!! Zostało wybranych 3 zagranicznych armatorów gdzie polski armator został odrzucony!! Co za debile tam pracują?? Jak można na siłę sprzedawać nasz polski rynek zagranicznym firmom zamiast robić co w ich mocy gdy jest szana konsolidacji polskiego rynku i można pomóc i wzmocnić naszą inną firmę i rynek. Działające tam związki muszą być nieźle przekupione przez zagranicę... Gratuluję dalszej idiotycznej współpracy z TT-Line ostatnim razem gdy chciał kupić wyciągnął informacje na tyle wystarczające że Baltivia powoli już pływa pusta! Teraz im gratuluję i Mazovia chyba niewiele pomoże skoro w zarządzie znajdują się idioci. Powodzenia Polferries, sprzedaj nasz rynek :)
23 styczeń 2015 : 12:28 Artur23 | Zgłoś
+8 tam nie pracują debile - tam
pracują zdrajcy i agenci obcych państw
24 styczeń 2015 : 04:34 olo | Zgłoś
+14 referencje !
Sprawa jest międzynarodowa i prestiżowa ! Odrzucenie polskich ofert przez Polaków to argument dla organizatorów przetargów zagranicznych ,w których uczestniczyć byśmy chcieli ,żeby odrzucać nasze oferty bez analizy . My już żadnych przetargów gdzie są duże sumy nie wygramy. Przyszły koszt tej decyzji w aspekcie finansowym będzie niesamowity !
23 styczeń 2015 : 12:42 Jan56 | Zgłoś
+19 Co za arogancja PO!!!!!!!!!
Jak mozna naszego armatora oddawac obcym??????????? Dlaczego nie dopuscili Polskiej Zeglugi??????????? Prawdopodbnie zarzad Polskiej Zeglugi podpadl tej durnej Parti PO i zrobili im na zlosc. Cale PO, w dupie maja nas Polakow , sprzedaja wszystko co moga. Najpierw wsadzili swojego Prezesa do PZB , pozniej dyrektora i teraz rozwalaja powoli PZB . I znow ten sam Pan co wpuscil TT line do swinoujscia teraz odda PZB im, co za ironia losu. Jak mozna bylo odrzucic Polska Zegluge, , zobaczymy co teraz zwiazki zrobia. PO rozwala wszystko poki jeszcze moze ale juz nie zostalo im duzo czasu, wybory tuz tuz. I pan Prezes PZB tez wtedy poleci:):)
23 styczeń 2015 : 12:51 taki tam | Zgłoś
-7 świekra
5-ciu mężczyzn z Włoch z Neapolu ,2-ch mężczyzn z Niemiec i kilka tysięcy emerytów z Danii -oferty tych ludzi są rozpatrywane i traktowane poważnie. To jest czytelny sygnał dla polskich dziewczyn tych młodszych i tych starszych, żeby partnerów szukały pośród panów z tych krajów. To też sygnał dla polskich ojców córek , żeby zięciów szukali pośród młodzieńców z tych krajów i żeby pędzili młodych Polaczków.
23 styczeń 2015 : 14:11 starsza | Zgłoś
-9 Aaa
ODDAĆ TEN BADZIEW POLFERRIES - UNITY LINE!! JEDYNEGO POWAŻNEGO ARMATORA NA ŚWIECIE!!!
23 styczeń 2015 : 14:44 Mikołaj | Zgłoś
+11 sprzedać !!!
Sprzedać PŻB w ręce Armatora znającego się na żegludze i zachowującego standardy !!! Koniec z układami kołobrzeskimi i utrzymywaniem związkowców za państwową kasę. Koniec z wyprowadzaniem firmowej kasy, masła i kiełbasy z promów do swych prywatnych interesów. Koniec szwagrostwa, kolesiostwa, nepotyzmu itp. Nowy właściciel zrobi porządek i tego się wszyscy boją !!! Kto zadecydował w firmie o zakupie nowego promu od tych którzy teraz stają do przetargu o całą firmę ???? Włosi dobrze go sprzedali i teraz odzyskają go gratis ??? Kołobrzeg sam na siebie kręci bicz. A może ten deal zagwarantuje co niektórym stołki ???
23 styczeń 2015 : 15:16 jh55 | Zgłoś
+15 prawda
rzeczywiscie to jest dopiero przekret PO i smierdzaca sprawa, najpierw Grimaldi sprzedal prom dla PZB za 140 mln a teraz Grimaldi ( w imieniu Finnlines) chce kupic cala firme za 40 mln, haaa, czyli dostana swoj prom spowrotem plus cala PZB czyli jeszcze 2 promy plus rynek. I nikt sie tym nie zainteresuje , naprawde dziwne.
To jest naprawde dziwne ze Skarb Panstwa nie dopuscil Polskiej Zeglugi, przekret jak nic. I niby gdzie tu jest interes dla naszego Panstwa??????????????
A moze CBS i ABW spi????????????
I scigaja faceta ktory ukradl batonika za 50gr.
23 styczeń 2015 : 15:34 taki tam | Zgłoś
-1 Trzeba
Trzeba uciekać do normalnych agencji i współpracować z normalnymi ownerami. Jedyny sposób na brak bólu d**y!!
23 styczeń 2015 : 15:44 Zenzaa | Zgłoś
-3 Ciekawe dlaczego trzeba sprzedać...
Przekładanie z ręki do ręki dla Skarbu Państwa nie ma sensu (przyłączenie Polferries do Unity Line), jeśli chcą mieć zastrzyk kasy... Z drugiej strony - to byłaby jedyna sensowna opcja zachowania firmy w polskich rękach (praktycznie - rezygnacja z prywatyzacji mimo zmiany właściciela). Konsolidacja = mniejsze koszty obsługi, większa konkurencyjność. Pozostawienie PŻB takim jakie jest to skazanie spółki na powolne dogorywanie (nie ze względu na kondycję, tylko na dużą konkurencję).
Odrzucenie podejrzanych lokalnych typów (na kształt AmberGold/OLT) to akurat dobry ruch. Natomiast faktyczny wybór był między sprzedażą a specyficzną "restrukturyzacją". Coś jak u górników... Tylko czemu w gospodarce morskiej państwo od lat (nie tylko obecny rząd) wszystkiego się tak chętnie pozbywa?
Z drugiej strony jak jest odwrotnie, to też psy wieszacie (vide: MARS).
23 styczeń 2015 : 17:07 zona kapitana | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter