Żegluga

Działający w Norwegii przewoźnik promowy Bastø Fosen będzie wkrótce korzystał z nowych promów. Armator poinformował o planach zamówienia trzech nowoczesnych jednostek, które obsługiwać będą trasę Moss-Horten.

Zamówienie nowych statków to pokłosie podpisania przez Bastø Fosen nowej umowy z Administracją Dróg Publicznych. Dzięki temu porozumieniu armator będzie obsługiwał linię Moss-Horten także w latach 2017-2026 z opcją przedłużenia koncesji o kolejne dwa lata. Wartość umowy szacowana jest na 4,5 miliarda koron norweskich. Przedstawiciele Bastø Fosen nie kryją zadowolenia z rozstrzygnięcia.

W związku z podpisaniem nowego kontraktu Bastø Fosen zapowiedziało wzbogacenie swojej floty o trzy nowe statki. W 2017 r. trasa Moss-Horten będzie obsługiwana przez pięć promów, a jeden pozostanie w rezerwie. Na chwilę obecną armator dysponuje trzema promami. Statki Bastø I  i Bastø II zostały dostarczone w 1997 r. Mogą one zabrać na pokład 550 pasażerów oraz 200 pojazdów. Bastø III  został zakontraktowany przez Gdańską Stocznię Remontową, a zbudowany w 2005 r. w Stoczni Północnej, obecnie znanej jako Remontowa Shipbuilding S.A. z grupy Remontowa Holding. Mieści na pokładzie 540 osób oraz 212 pojazdów. Dotychczasowe promy zostaną przebudowane i dostosowane do nowych standardów.

Tymczasem każdy z trzech nowych statków będzie mógł zabrać na pokład do 600 pasażerów, 200 pojazdów osobowych oraz 24 pojazdy ciężarowe. Długość wyniesie 142,90 m, szerokość 20,70 m, wysokość (do pokładu glównego) 7,15 m, zanurzenie 4,50 m, notacja klasy: DnV +1A1, CAR FERRY B, ICE-C, E0, R3 (NOR). zakładany termin dostawy - jesień 2016 r. Jednostki zaprojektowało norweskie biuro Multi Maritime AS działające w Førde (projekt MM 139 FD).

Według szacunków, wraz z pojawieniem się nowych promów pojemność udostępniona przez Bastø Fosen zwiększy się na trasie Moss-Horten o 25-30 procent. Najnowsze statki będą wyposażone w energooszczędne silniki diesela. Mają charakteryzować się mniejszym o niemal 1/3 zapotrzebowaniem na paliwo w stosunku do jednostek, które już znajdują się we flocie armatora. Będą również ekologiczne. Wykorzystane w nich rozwiązania pozwolą na radykalne ograniczenie emisji NOx. Firma Bastø Fosen zapowiedziała również, że statki będą zaopatrzone w nowatorskie rozwiązania, dzięki którym do minimum będzie można skrócić czas załadunku i rozładunku. Konstrukcja nowych promów powstanie też z myślą o komforcie pasażerów, którzy przez okna będą mogli podziwiać panoramiczne widoki 360 stopni.

Obecnie trwają negocjacje ze stocznią, która podejmie się budowy nowych promów. Szczegóły ustaleń powinniśmy poznać jeszcze przed Nowym Rokiem.

Bastø Fosen AS istnieje od 1995 r. Należy do przedsiębiorstwa transportowego Fosen Trafikklag. Od czasu, gdy została powołana do życia, obsługuje linię Moss-Horten. Wcześniej przeprawę promową na tej trasie oferowała firma Gokstad, ale władze zerwały z nią współpracę ze względu na mało satysfakcjonujące warunki.

Odległość pomiędzy Moss a Horten to 6,5 mili (10,5 kilometra). Przeprawa promowa pomiędzy portami zajmuje pół godziny. Szlak ten leży w ciągu drogi nr 19.

PromySkat, opr. land

Źródło: nrk.no

Illustr. Multi Maritime AS, fot. Jakub Bogucki

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter