Żegluga

Czy należący do Tallink statek Sea Wind zacznie wkrótce obsługiwać inną trasę? Taki scenariusz jest coraz bardziej prawdopodobny. Za ewentualnymi zmianami w rozkładzie jego kursowania i przeniesieniem go na linię Tallin-Helsinki przemawia dyrektywa siarkowa. Takie rozwiązanie oznaczałoby jednocześnie dominację tego armatora w zakresie przewozów towarowych na tej trasie.

Przedstawiciele Tallink już we wrześniu poinformowali o tym, że statek Sea Wind, który do tej pory obsługiwał połączenie Turku-Sztokholm, może zostać wyznaczony do kursów na innej trasie. Już wcześniej armator zapowiedział rozpoczęcie negocjacji z przedstawicielami szwedzkich związków zawodowych. Zgodnie z nowymi planami Sea Wind miałby zostać przekierowany na trasę pomiędzy Finlandią, a Estonią.

Jedną z podawanych przez Tallink przyczyn ewentualnej zmiany jest wchodząca w życie 1 stycznia 2015 r. dyrektywa siarkowa, która w niektórych obszarach (m.in. Morze Bałtyckie, Morze Północne) spowoduje zmniejszenie dopuszczalnego limitu emisji związków siarki z obecnego 1% do 0,1%. Oznaczać to będzie podwyżkę kosztów bunkrowania.

„Grupa Tallink zamierza przedsięwziąć działania, aby sprostać podwyżce kosztów spowodowanej przez nową dyrektywę” – można przeczytać w opublikowanym wcześniej przez armatora komunikacie.

Jedną ze zmian, które przewoźnik bierze pod uwagę, jest właśnie przesunięcie statku Sea Wind na trasę Helsinki-Tallin. O branej pod uwagę modyfikacji Tallink poinformował już we wrześniu. Wejście w życie takiego scenariusza oznaczać będzie olbrzymi przyrost przestrzeni oferowanej przez Tallink na tym połączeniu. W ten sposób armator zostawiłby tu w tyle konkurencję.

Grupa Tallink zapowiedziała, że dalsze informacje na temat zaproponowanej modyfikacji zostaną przedstawione w chwili, gdy zapadną już ostateczne decyzje. Jeśli tak się stanie, Sea Wind zmieni banderę ze szwedzkiej na estońską.

Ewentualna zmiana może zbiec się w czasie z uruchomieniem w Estonii połączenia kolejowego cargo północ-południe, wykorzystującego obecną infrastrukturę. Miałoby ono ruszyć w maju 2015 r. z czego już dziś cieszą się fińscy eksporterzy i importerzy.

Tallink/Silja Line jest wiodącym przewoźnikiem promowym w północnej części Bałtyku w połączeniach między Finlandią i Estonią. W późniejszych latach rozszerzył swoją działalność o przeprawy do Szwecji, Łotwy, Alandy i Litwy. Należący do przewoźnika statek Sea Wind został zbudowany w 1972 r. Jednostka oferuje 1270 metrów linii ładunkowej. Prom przeznaczony jest do transportu frachtowego, a jedynymi pasażerami, których zabiera na pokład, są kierowcy pojazdów ciężarowych.

PromySkat/Tallink, Sjofarts Tidningen

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter