Żegluga

Pod koniec października br. armator Finnlines Plc poinformował o sprzedaży swoich statków: Finnhansa - wewnątrz Grimaldi Group, do której sam należy (za 30 mln euro) oraz Euroferry Brindisi (Finnarrow) - nieujawnionemu kontrahentowi zewnętrznemu (za 32,5 mln euro). Jak dowiedział się z nieoficjalnych źródeł zachodnich PortalMorski.pl - nabywcą tym jest najprawdopodobniej Polska Żegluga Bałtycka, utrzymująca połączenia promowe pod nazwą handlową Polferries.

Nie wiadomo, czy umowę o sprzedaży promu Finnarrow, przy wspomnianej cenie, fiński armator podpisał z pośrednikiem (np. wyspecjalizowanym brokerem) czy z ostatecznym nabywcą (czyli np. z PŻB), jednak z nieoficjalnych informacji do jakich udało nam się dotrzeć, wynika, że na chwilę obecną podpisana jest najprawdopodobniej jedynie umowa wstępna dotycząca nabycia tego promu przez polskiego armatora.

O potwierdzenie zakupu nowej jednostki (Finnarrow) zapytaliśmy Jarosława Siergieja, prezesa zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, który w odpowiedzi przesłał następującą informację: "Uprzejmie informuję, że PŻB SA posiada w swojej strategii rozwoju sukcesywną wymianę posiadanej floty. Potwierdzam, że w chwili obecnej prowadzimy rozmowy nt. zakupu jednostki z rynku wtórnego. Ponieważ proces akwizycji trwa i jeszcze się nie zakończył, jestem zobowiązany do zachowania poufności."

Polska Żegluga Bałtycka operuje obecnie trzema własnymi jednostkami: Scandinavia, Wawel oraz Baltivia, zakupionymi odpowiednio w 2003, 2004 i w 2006 roku. Niestety, jednostki te są dość leciwe - każda z nich ma już ponad 30 lat. Od dawna mówiło się o konieczności zakupu nowszego statku, o czym kilka miesięcy temu, w wypowiedziach dla mediów, wspominał również Piotr Redmerski, ówcześnie pełniący obowiązki prezesa PŻB.

Jeżeli nasze informacje się potwierdzą, oznaczać to będzie, że pozyskany właśnie przez PŻB, niespełna 19-letni prom, znany jest już w Polsce. Statek, obecnie eksploatowany pod nazwą czarterową Euroferry Brindisi przez Grimaldi Lines na linii Patras - Igoumenitsa - Brindisi, w latach 2007-2010 był czarterowany przez Stena Line, pod nazwą Finnarrow, do obsługi połączenia Gdynia - Karlskrona.

Od momentu wprowadzenia do eksploatacji w 1996 roku, prom obsługiwał kilka różnych połączeń na Bałtyku, najpierw pod nazwą Gotland, a od 1997 roku jako Finnarrow. W 2013 roku prom został wyczarterowany przez Finnlines do firmy "matki" Grimaldi Group i po przebudowie w Turcji, podczas której dobudowano dodatkowe przestrzenie pasażerskie, skierowano go do obsługi linii Brindisi - Igoumenitsa - Patras w barwach Grimaldi Lines.

Prom posiada niezbyt wiele kabin (92), a jednocześnie dużą liczbę miejsc w fotelach lotniczych (598). Jest to kombinacja miejsc pasażerskich z proporcjami raczej nie przystającymi do połączeń promowych z Polski i nie spotykana w ostatnich kilkunastu latach na tych połączeniach. Z tego względu, po przejęciu przez Polską Żeglugą Bałtycką, statek zostanie  prawdopodobnie przebudowany zyskując dodatkowe kabiny. Pamiętać także należy, że prom ten (wedle regulacji obowiązujących od początku 2015 roku) albo będzie musiał być eksploatowany na droższym, niskosiarkowym paliwie, albo konieczna będzie inwestycja w postaci zainstalowania na nim systemu oczyszczania spalin (np. scrubbera, czyli tzw. płuczki spalin).

JB, SeaMedia, rel (Finnlines)

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Jakub Bogucki

Od redakcji:

Wraz z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2015 roku tzw. "dyrektywy siarkowej" zużycie bunkru przez statki, a także precyzyjne dostosowanie ich możliwości przewozowych do konkretnych tras, będą jeszcze bardziej istotne dla armatorów, niż dotychczas. Wielu europejskich operatorów promowych w ostatnich miesiącach przesuwa swoje promy pomiędzy poszczególnymi połączeniami w taki sposób, by były jak najbardziej dopasowane do ich potrzeb, a przez to - jak najbardziej efektywne ekonomiczne.

Wydaje się, że Euroferry Brindisi to idealna jednostka do obsługi połączenia Świnoujście - Ystad w parze z promem Baltivia. W naszej ocenie byłaby to najrozsądniejsza decyzja ze strony armatora, gdyż linia do Ystad jest obecnie kluczowym połączeniem armatora, które powinno być obsługiwane przez ekonomiczne i pojemne jednostki. Z linią ładunkową rzędu 2400 m (dane sprzed przebudowy dokonanej w 2013 roku, jednaj najprawdopodobniej jest to wielkość nie zmniejszona w trakcie przebudowy) będzie to największy prom pod względem możliwości przewozowych we flocie Polferries (dla porównania: Wawel - 1490 m, Baltivia - 1408 m, Scandinavia - ok. 650 m).

Prawdopodobnie ze względu na stan techniczny, a także na możliwość przewozu jedynie ok. 40 zestawów drogowych, to właśnie Scandinavia zostanie sprzedana (wedle wszelkiego prawdopodobieństwa - raczej na złom), a w jej miejsce do obsługi połączenia Gdańsk - Nynashamn armator skieruje prom Wawel, który posiada wystarczającą do obsługi tej linii liczbę kabin przy jednoczesnej możliwości przewozu ok. 80 zestawów drogowych.

JB

Prom typu ro-pax Euroferry Brindisi (Finnarrow) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO   9010814
przekazanie do eksploatacji   19.04.1996
kontraktacja (zamówienie)   30.05.1990
położenie stępki   30.04.1991
długość całkowita   168,15 m
długość między pionami   150,00 m
długość na wodnicy pływania   153,86 m
szerokość konstrukcyjna   27,70 m
szerokość maksymalna   28,30 m
wysokość boczna   14,90 m
zanurzenie 6,60 m
tonaż pojemnościowy brutto   29 289 (przed przebudową było to 25 996)
długość pasa ładunkowego ro-ro 2400 m
maksymalna liczba ludzi na statku (łącznie z załogą)   1054
napęd główny     4 silniki typu Sulzer 6ZA40S
łączna moc napędu głównego   17 280 kW
dwie śruby nastawne
prędkość   21 w. (38,89 km/h)
moc elektrowni okrętowej   6210 kW
liczba silników pomocniczych (w zespołach prądotwórczych)   5
miejsc dla pasażerów (łącznie)   1000
- 92 kabin
- 598 foteli lotniczych
ogólnodostępne pomieszczenia pasażerskie:
- bar
- self-service (kafeteria)
- ambulatorium (emergency room)
- kaplica (prayer room)
liczba pokładów ciągłych   4
klasyfikacja   RINA

Video: Przebudowa promu do postaci za czasów eksploatacji przez Grimaldi Lines do roku 2014.

+6 przyszlosc PZB
To juz wiadomo jak grimaldi kupi pzb. Prom pewnie wart jest mniej wiec zrobili swietny interes
15 listopad 2014 : 13:11 zwiazkowiec | Zgłoś
+4 mhhh
Wygląda to tak, jakby w długach mieli dostać PZB :)))
15 listopad 2014 : 20:20 januszek | Zgłoś
+9 Imię dla nowego promu
Zastanawia mnie jakie imię może otrzymać nowa jednostka PŻB. Może na cześć zasłużonej Pomeranii także i ten statek mógłby nosić taka nazwę? To byłoby ładne odniesienie do historii, coś jak Gryf w Unity Line. Szkoda tylko, że Wawel miałby zniknąć ze Świnoujścia...
15 listopad 2014 : 20:38 częsty pasażer PŻB | Zgłoś
+1 ... a za co Wawel jest tak lubiany?...
jak w temacie.
16 listopad 2014 : 19:04 vetting | Zgłoś
+5 Wawel
Za doskonałe jedzenie, bardzo przyjazną obsługę, wnętrza urządzone z rozmachem... Jestem kierowcą ciężarówki i pływam każdego tygodnia na trasie Świnoujście-Ystad/Trelleborg. Wawel to najlepszy polski prom. Może minusem są kajuty dla kierowców (zawsze wewnętrzne i bez gniazdek; tu Galileusz jest bezkonkurencyjny) ale ogólna atmosfera na Wawelu jest najlepsza. Załadunki/rozładunki też są ok bo podczas manewrów nie zdziera się opon. Pośród kierowców jest to chyba najbardziej lubiany prom. Wielki plus za załogę, jedzenie i- jak dla mnie- unikatowy pokład spacerowy między wielkimi kominami... Wawel jest stary ale trzyma klasę!
16 listopad 2014 : 22:55 częsty pasażer PŻB | Zgłoś
+9 Polonia
Ja najbardziej lubię Polonię. Wszędzie czyściutko, bardzo miła obsługa, świetne jedzenie, wygodne kabiny. Jedyny minus to brak gniazdek w kabinach podstawowych.No i w sztormach trzyma się jak żaden inny.
17 listopad 2014 : 10:13 Marynista36 | Zgłoś
+4 Prywatyzacja
Grimaldi Kupi Pżb i zarobi na sprzedaży swojego promu do pżb to się nazywa prywatyzacja
17 listopad 2014 : 21:03 SFG | Zgłoś
0 PŻB-Grimaldi
Grimaldi sprzeda prom PŻB, a za uzyskane pieniądze kupi całe to przedsiębiorstwo. Tak wygląda prywatyzacja po polsku!
25 listopad 2014 : 08:08 Oldviking | Zgłoś
+1 PŻB-Grimaldi
Nikt za gotowkę nie kupuje, więc przejmie za dług pomniejszony o zaliczkę wpłaconą przez niby kupujacego. Rynek, marka i cała reszta będzie w bonusie. To będzie geszeft roku.
25 listopad 2014 : 20:59 Antoni | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0211 4.1023
EUR 4.2758 4.3622
CHF 4.4105 4.4997
GBP 4.9503 5.0503

Newsletter