Pod koniec października br. armator Finnlines Plc poinformował o sprzedaży swoich statków: Finnhansa - wewnątrz Grimaldi Group, do której sam należy (za 30 mln euro) oraz Euroferry Brindisi (Finnarrow) - nieujawnionemu kontrahentowi zewnętrznemu (za 32,5 mln euro). Jak dowiedział się z nieoficjalnych źródeł zachodnich PortalMorski.pl - nabywcą tym jest najprawdopodobniej Polska Żegluga Bałtycka, utrzymująca połączenia promowe pod nazwą handlową Polferries.
Nie wiadomo, czy umowę o sprzedaży promu Finnarrow, przy wspomnianej cenie, fiński armator podpisał z pośrednikiem (np. wyspecjalizowanym brokerem) czy z ostatecznym nabywcą (czyli np. z PŻB), jednak z nieoficjalnych informacji do jakich udało nam się dotrzeć, wynika, że na chwilę obecną podpisana jest najprawdopodobniej jedynie umowa wstępna dotycząca nabycia tego promu przez polskiego armatora.
O potwierdzenie zakupu nowej jednostki (Finnarrow) zapytaliśmy Jarosława Siergieja, prezesa zarządu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, który w odpowiedzi przesłał następującą informację: "Uprzejmie informuję, że PŻB SA posiada w swojej strategii rozwoju sukcesywną wymianę posiadanej floty. Potwierdzam, że w chwili obecnej prowadzimy rozmowy nt. zakupu jednostki z rynku wtórnego. Ponieważ proces akwizycji trwa i jeszcze się nie zakończył, jestem zobowiązany do zachowania poufności."
Polska Żegluga Bałtycka operuje obecnie trzema własnymi jednostkami: Scandinavia, Wawel oraz Baltivia, zakupionymi odpowiednio w 2003, 2004 i w 2006 roku. Niestety, jednostki te są dość leciwe - każda z nich ma już ponad 30 lat. Od dawna mówiło się o konieczności zakupu nowszego statku, o czym kilka miesięcy temu, w wypowiedziach dla mediów, wspominał również Piotr Redmerski, ówcześnie pełniący obowiązki prezesa PŻB.
Jeżeli nasze informacje się potwierdzą, oznaczać to będzie, że pozyskany właśnie przez PŻB, niespełna 19-letni prom, znany jest już w Polsce. Statek, obecnie eksploatowany pod nazwą czarterową Euroferry Brindisi przez Grimaldi Lines na linii Patras - Igoumenitsa - Brindisi, w latach 2007-2010 był czarterowany przez Stena Line, pod nazwą Finnarrow, do obsługi połączenia Gdynia - Karlskrona.
Od momentu wprowadzenia do eksploatacji w 1996 roku, prom obsługiwał kilka różnych połączeń na Bałtyku, najpierw pod nazwą Gotland, a od 1997 roku jako Finnarrow. W 2013 roku prom został wyczarterowany przez Finnlines do firmy "matki" Grimaldi Group i po przebudowie w Turcji, podczas której dobudowano dodatkowe przestrzenie pasażerskie, skierowano go do obsługi linii Brindisi - Igoumenitsa - Patras w barwach Grimaldi Lines.
Prom posiada niezbyt wiele kabin (92), a jednocześnie dużą liczbę miejsc w fotelach lotniczych (598). Jest to kombinacja miejsc pasażerskich z proporcjami raczej nie przystającymi do połączeń promowych z Polski i nie spotykana w ostatnich kilkunastu latach na tych połączeniach. Z tego względu, po przejęciu przez Polską Żeglugą Bałtycką, statek zostanie prawdopodobnie przebudowany zyskując dodatkowe kabiny. Pamiętać także należy, że prom ten (wedle regulacji obowiązujących od początku 2015 roku) albo będzie musiał być eksploatowany na droższym, niskosiarkowym paliwie, albo konieczna będzie inwestycja w postaci zainstalowania na nim systemu oczyszczania spalin (np. scrubbera, czyli tzw. płuczki spalin).
JB, SeaMedia, rel (Finnlines)
Fot.: Piotr B. Stareńczak, Jakub Bogucki
Od redakcji:
Wraz z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2015 roku tzw. "dyrektywy siarkowej" zużycie bunkru przez statki, a także precyzyjne dostosowanie ich możliwości przewozowych do konkretnych tras, będą jeszcze bardziej istotne dla armatorów, niż dotychczas. Wielu europejskich operatorów promowych w ostatnich miesiącach przesuwa swoje promy pomiędzy poszczególnymi połączeniami w taki sposób, by były jak najbardziej dopasowane do ich potrzeb, a przez to - jak najbardziej efektywne ekonomiczne.
Wydaje się, że Euroferry Brindisi to idealna jednostka do obsługi połączenia Świnoujście - Ystad w parze z promem Baltivia. W naszej ocenie byłaby to najrozsądniejsza decyzja ze strony armatora, gdyż linia do Ystad jest obecnie kluczowym połączeniem armatora, które powinno być obsługiwane przez ekonomiczne i pojemne jednostki. Z linią ładunkową rzędu 2400 m (dane sprzed przebudowy dokonanej w 2013 roku, jednaj najprawdopodobniej jest to wielkość nie zmniejszona w trakcie przebudowy) będzie to największy prom pod względem możliwości przewozowych we flocie Polferries (dla porównania: Wawel - 1490 m, Baltivia - 1408 m, Scandinavia - ok. 650 m).
Prawdopodobnie ze względu na stan techniczny, a także na możliwość przewozu jedynie ok. 40 zestawów drogowych, to właśnie Scandinavia zostanie sprzedana (wedle wszelkiego prawdopodobieństwa - raczej na złom), a w jej miejsce do obsługi połączenia Gdańsk - Nynashamn armator skieruje prom Wawel, który posiada wystarczającą do obsługi tej linii liczbę kabin przy jednoczesnej możliwości przewozu ok. 80 zestawów drogowych.
JB
Prom typu ro-pax Euroferry Brindisi (Finnarrow) - charakterystyka podstawowa:
nr IMO 9010814
przekazanie do eksploatacji 19.04.1996
kontraktacja (zamówienie) 30.05.1990
położenie stępki 30.04.1991
długość całkowita 168,15 m
długość między pionami 150,00 m
długość na wodnicy pływania 153,86 m
szerokość konstrukcyjna 27,70 m
szerokość maksymalna 28,30 m
wysokość boczna 14,90 m
zanurzenie 6,60 m
tonaż pojemnościowy brutto 29 289 (przed przebudową było to 25 996)
długość pasa ładunkowego ro-ro 2400 m
maksymalna liczba ludzi na statku (łącznie z załogą) 1054
napęd główny 4 silniki typu Sulzer 6ZA40S
łączna moc napędu głównego 17 280 kW
dwie śruby nastawne
prędkość 21 w. (38,89 km/h)
moc elektrowni okrętowej 6210 kW
liczba silników pomocniczych (w zespołach prądotwórczych) 5
miejsc dla pasażerów (łącznie) 1000
- 92 kabin
- 598 foteli lotniczych
ogólnodostępne pomieszczenia pasażerskie:
- bar
- self-service (kafeteria)
- ambulatorium (emergency room)
- kaplica (prayer room)
liczba pokładów ciągłych 4
klasyfikacja RINA
Video: Przebudowa promu do postaci za czasów eksploatacji przez Grimaldi Lines do roku 2014.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.