Żegluga

Jak ogłoszono 2 marca br. w dniu 21 lutego Departament Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych zaaprobował utworzenie przedsiębiorstwa żeglugowego G2 Ocean. Wcześniej połączenie dwóch armatorów zaakceptowały władze antymonopolowe w Polsce, Niemczech i Brazylii. Połączenie armatorów masowców Gearbulk i Grieg Star tworzy jedną z największych w świecie flot masowców szerokolukowych (o ile nie największą).

Armator Grieg Star utrzymuje regularny serwis transatlantycki z zawinięciami do Gdyni USEC/GULF - UK/CONT łączący porty Zatoki Meksykańskiej i wschodniego wybrzeża USA z Europą Północną z dwoma zawinięciami w miesiącu do większości portów (z jednym w Gdyni). Serwis oferuje zawinięcia do takich portów, jak: Houston, Mobile, Panama City, Brunswick, Savannah, Wilmington, Liverpool, Antwerpia, Rotterdam, Gdynia i Bremen.

Agentem serwisu Grieg Star jest w Polsce Burger Poland Sp. z o.o.

Partnerzy w G2 Ocean ujawnili swoje intencje co do połączenia operacji w październiku ubiegłego roku. Nazwa nowej spółki żeglugowej zawiera "G2" - ślad po nazwach dwóch partnerów - armatorów Gearbulk i Grieg Star. W G2 Ocean Gearbulk obejmie 65 % udziałów, a Grieg Star - 35 %.

Uzyskane ostatnio zgody oznaczają, że planowane joint venture pomiędzy armatorami Gearbulk i Grieg Star znacząco przybliżyło się do urzeczywistnienia. Przygotowania idą zgodnie z założonym harmonogramem i należy się spodziewać, że G2 Ocean będzie funkcjonowała w pełni do końca I połowy roku 2017.

"Spodziewaliśmy się takich rozstrzygnięć od władz, ale nie znaczy to, że zatwierdzenie połączenia nie zostało przyjęte z zadowoleniem. Teraz możemy zakasać rękawy i kontynuować ciężką pracę. Naszym celem jest utworzenie światowej klasy, przyszłościowego przedsiębiorstwa żeglugowego" - powiedział Rune Birkeland, dyrektor generalny G2 Ocean.

G2 Ocean będzie operatorem floty łącznie ponad 130 szerokolukowych (open hatch), semi open hatch oraz konwencjonalnych masowców. Biura w wielu krajach zapewniają silną obecność nowemu przewoźnikowi "na każdym kontynencie" - podano w oficjalnym komunikacie.

W dotychczasowych oficjalnych komunikatach partnerzy w G2 Ocean nie ujawnili swoich intencji co do utrzymania dotychczasowych tożsamości i wizerunków korporacyjnych. Można się jednak spodziewać, że pozostaje kwestią czasu zatarcie marek i barw armatorskich z bogatymi tradycjami - Gerarbulk i Grieg Star - na rzecz ujednoliconej tożsamości G2 Ocean.

Masowce szerokolukowe nazywane są także masowcami-pakietowcami. Posiadają prostopadłościenne ładownie ze światłem luków takim samym, jak szerokość i długość ładowni od ich dna po zrębnice luków. Mogą przewozić ładunki masowe, ale najczęściej wykorzystywane są do przewozów wszelkich ładunków półmasowych (breakbulk), w tym szczególnie drewna pakietyzowanego, papieru w rolach, stali - głównie blach w zwojach, pakietyzowanych metali w  sztabach, etc. Niektóre przystosowane są do przewozu kontenerów.

W Polsce budowano masowce szerokolukowe i semi-szerokolukowe. Najpierw statki z suwnicami pokładowymi dla armatorów z Brazylii, Francji oraz dla Gearbulk, potem - z żurawiami pokładowymi - dla Gearbulk w Stoczni Gdańskiej i ponownie z suwnicami - dla amerykańskiego armatora Westwood w Stoczni Gdynia. Natomiast w Szczecinie powstawały masowce szerokolukowe (klasyfikowane już jako drobnicowce) dla Masterbulk, w czasach, gdy armator norweski Westfal-Larsen był powiązany poolem żeglugowym z przedsiębiorstwem żeglugowym Star. Początkowo statki ze Stoczni Szczecińskiej nosiły nazwy Star Isoldana, Star Ikebana, Star Inventana, Star Indiana. Masterbulk, po rozejściu się ze Star, eksploatuje je pod nazwami pozbawionymi przedrostków "Star". Przedłużył je (o 13,5 m) zwiększając nośność z 42 do 45 tys. ton., a także zmodyfikował im dzioby gruszkowe w ramach optymalizacji kształtu kadłuba. We flocie Gearbulk nie ma już masowców szerokolukowych z suwnicami ze Stoczni Gdynia (budowanych w latach 80-tych). Część z nich eksploatowana była do niedawna przez SMT Shipping (z zarządem techniczno-eksploatacyjnym w Gdyni). Natomiast w barwach Gearbulk pływają nadal masowce z żurawiami pokładowymi ze Stoczni Gdańskiej - Canelo Arrow, Cedar Arrow, Pine Arrow, Poplar Arrow oraz Spruce Arrow.

Do największych konkurentów G2 Ocean na rynku udźwigowionych masowców szerokolukowych należą Saga Welco i Masterbulk oraz m.in. SMT Shipping.

Piotr B. Stareńczak

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter