Żegluga

W sobotę rano gdyński port opuścił statek Sampogracht, który dzień wcześniej załadował, używając własnych dżwigów pokładowych, dziewięć jachtów motorowych marki Galeon z przeznaczeniem do Palm Beach na Florydzie w USA. Załadunek jachtów, podejmowanych z wody, odbył się przy nab. Francuskim.

Na ładunek ten skłdają się jachty różnych typów i wielkości, m.in. typów: 380 (długości ok. 11,5 m), 420 (ok. 13 m), 430 Sky (3 sztuki, ok. 13 m długości), 445 HTS (13,5 m), 510 Sky (ok. 14,5 m), 660 (ok. 22 m).

Agentem statku podczas jego zawinięcia do polskiego portu była firma Transfennica Polska Sp. z o.o. z grupy Spliethoff.

Poprzednia podobna wysyłka kilku jachtów produkcji Galeon Sp.z.o.o. Sp.K. ze Straszyna na rynek amerykański, na pokładzie statku Spliethoff'a, miała miejsce w połowie listopada ub. r. w związku z rozpoczęciem współpracy polskiego producenta jachtów z nowym dystrybutorem - MarineMax.

W ostatnim czasie odbyły się także inne ciekawe transporty jednostek pływających na pokładach statków Spliethoff'a. Zarówno w tamtych przypadkach, jak i ostatnio, załadunku dziewięciu jachtów motorowych Galeona, doglądali specjaliści (loading masters) z firmy Sevenstar Yacht Transport należącej do grupy Spliethoff.

Czytaj także: Obsession i Princess Maya z Gdyni na Karaiby

Roczna wartość sprzedaży całej branży produkcji jachtów w Polsce szacowana jest na 800 mln do 1 mld zł, z czego 90 procent wypracowywane jest w eksporcie. Warto jednak pamiętać, że - mimo robiącej wrażenie liczby jachtów produkowanych każdego roku w Polsce - o wiele większe od jachtów rynkowe znaczenie i wartośc produkcji mają polskie statki.

Czytaj także: Wartość produkcji polskiego przemysłu okrętowego ponad 10 razy większa od jachtowego

Statek Sampogracht  pod banderą holenderską przybył do Gdyni po jachty Galeona z Tornio (Finlandia) do Gdyni, a po wyjściu z naszego portu i po transatlantyckiej podróży zawinie najpierw do Baltimore. 

Tak się złożyło (nie pierwszy już raz zapewne), że polskiej produkcji jachty popłynęły za ocean na pokładzie polskiej budowy statku. Sampogracht, to ciężarowiec konwencjonalny (statek wielozadaniowy przystosowany do przewozu ładunków ciężkich i wielkogabarytowych) - ostatnia z ośmiu takich jednostek przekazanych w latach 1999-2005 przez Stocznię Szczecińską Porta Holding SA oraz jej kontynuatorkę - Stocznię Szczecińską Nową Sp. z o.o.  (zamkniętą w 2009 roku pod naciskiem Komisji Europejskiej) armatorowi Spliethoff’s Bevrachtingskantoor B.V. z Amsterdamu. 

Przypomnijmy, że przedstawicieli tej serii (B587-IV) dwukrotnie zaliczano do najciekawszych statków roku (Stadiongracht w roku 2000 i Suomigracht w roku 2004) w publikacji "Significant Ships of the Year" mającego siedzibę w Londynie, międzynarodowego Królewskiego Stowarzyszenia Projektantów Statków i Inżynierów Okrętowców (Royal Institution of Naval Architects - RINA).

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

-8 błąd w tytule
"Holenderski ciężarowiec zabrał dziwięć jachtów..." ile to jest to dziwięć??????
20 luty 2016 : 16:50 xx | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter