Żegluga

10 bm. Boskalis, właściciel holenderskiego armatora Dockwise, poinformował o wygraniu przetargu na przetransportowanie wraku wycieczkowca Costa Concordia z wyspy Giglio do miejsca, w którym wrak zostanie złomowany.

Dockwise, to znany na całym świecie potentat na morskim rynku przewozów ładunków ciężkich i wielkogabarytowych operujący flotą ciężarowców wpływnych.

Costa Concordia nie zostanie przeholowana do miejsca złomowania jak to wcześniej było planowane, a będzie przetransportowana na pokładzie największego na świecie półzanurzalnego ciężarowca wpływnego Dockwise Vanguard. Decyzja taka została podjęta przez właściciela/armatora wraku Costa Crociere S.p.A. ze względu na bezpieczeństwo. Z pewnością chciano uniknąć sytuacji, w której podczas holowania Costa Concordia uległaby kolejnemu wypadkowi.

Dockwise Vanguard to przykład bardzo ciekawego ciężarowca, który ze względu niską, zrównaną z powierzchnią pokładu ładunkowego krawędź rufy oraz niewiel wyższą krawędź dziobnicy może zabrać na swój pokład ładunki wystające poza jego obrys, co będzie miało miejsce w przypadku zakontraktowanej operacji. Długość ciężarowca wynosi 275 m, a przewożony wrak ma długość 290 m (lub 291 jak podają inne źródła).

Wspomniana operacja transportu ma zostać przeprowadzona w połowie 2014 roku, wartość podpisanego kontraktu to ok. 30 mln USD, a kwota ta zawiera także koszt niezbędnych prac adaptacyjnych, jakie należy wykonać na statku Dockwise Vanguard.

W celu przetransportowania wraku Costa Concordii, musi on wcześniej uzyskać pływalność, czyli kadłub musi zostać załatany, a jego wnętrza trzeba wypompować wodę. Następnie ciężarowiec Dockwise Vanguard w wyniku zalania swoich zbiorników balastowych zanurzy na tyle głęboko, aby jego pokład ładunkowy znajdował się poniżej stępki wraku wycieczkowca. W kolejnym kroku wrak zostanie przeholowany za pomocą kilku holowników (minimum 4) ponad zanurzony pokład ładunkowy ciężarowca, który po wypompowaniu wody ze zbiorników balastowych uniesie się wraz z ładunkiem. Odwrotna sytuacja będzie miała miejsce, gdy ciężarowiec wraz ze swym sławnym ładunkiem dotrze do portu przeznaczenia.

W Polsce bardzo rzadko zdarza nam się zobaczyć jakikolwiek ciężarowiec wpływny, ze względu na fakt, że są one przede wszystkim wykorzystywane w transporcie instalacji offshore służących do wydobycia ropy z dna mórz i oceanów, a także innych ładunków wielkogabarytowych. W 2006 roku w Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. dokonano ciekawej przebudowy, dwa bliźniacze tankowce zostały skrócone ze 244,5 m do 199 m i przebudowane na ciężarowce wpływne o nazwach Willift Eagle i Willift Falcon.

Fot. Dockwise

Portal Morski

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter