Żegluga

W zeszłym roku statki Polskiej Żeglugi Morskiej przewiozły łącznie 17,9 mln ton ładunków. Nieco mniej niż w poprzednim. W ładowniach masowców szczecińskiego armatora dominowało zboże, którego przewieziono 5,7 mln ton.

Niestety, 2014 okazał się kolejnym rokiem głębokiego kryzysu na rynku przewozów masowych. Główną bolączką żeglugowców był nadpodaż tonażu, który sprawiał, że stawki przewozowe na całym świecie były bardzo niskie. Przy zbyt dużej liczbie masowców na rynku dostęp do ładunków – zwłaszcza dla jednostek starszych – jest bardzo trudny.

– Statki PŻM przewiozły w ubiegłym roku 17,9 mln ton ładunków, czyli o 0,3 mln ton mniej niż w 2013 – poinformował Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy PŻM. – Zważywszy jednak na fakt, że w 2014 roku całkowity tonaż PŻM zmniejszył się o ok. 300 tys. ton (cztery statki typu panamax zostały sprzedane na złom, a żaden nie wszedł do eksploatacji), efektywność przewozowa pozostała na porównywalnym poziomie. Wśród transportowanych w zeszłym roku towarów dominowało zboże, którego przewieziono 5,7 mln ton.

– To o pół miliona ton więcej niż rok wcześniej – zaznaczył K. Gogol. – Należy również dodać, że zboże to stosunkowo drogi ładunek. Dostawcy wymagają dla niego jedynie najnowszych statków. Głównym rynkiem załadunku zboża na statki PŻM były w 2014 roku porty Wielkich Jezior Amerykańskich, gdzie stawki frachtowe były wyższe niż w większości portów atlantyckich.

Drugim z kolei ładunkiem w strukturze przewozowej PŻM były w ubiegłym roku nawozy sztuczne. Przewieziono ich łącznie 1,2 mln ton. To podobny poziom jak rok wcześniej.

Zwraca natomiast uwagę niski poziom przewozów węgla. W ubiegłym roku statki PŻM przewiozły go zaledwie 0,4 mln ton, przy 1,1 mln ton w 2013 r.

– Jest to odzwierciedlenie tendencji rynkowych – wyjaśnił rzecznik PŻM. – Węgiel wozi się obecnie wyłącznie tonażem dużym: panamaksami lub masowcami typu cape-size. W PŻM, która specjalizuje się w tonażu średnim, a więc jednostkach typu handy-size, w ubiegłym roku – po sprzedaży czterech tzw. duńskich panamaksów wybudowanych na początku lat 90. – węgiel przewoziła prawie wyłącznie grupa chińskich panamaksów typu „Jawor” (rok budowy 2010).

Statki PŻM przewiozły w 2014 roku również: wyroby stalowe – 0,8 mln ton, fosforyty – 0,7 mln ton, rudę żelaza – 0,1 mln ton oraz 0,6 mln ton innych ładunków (rudy metali, sól, cukier itd.).

Dość dużo było przewozów typu time-charter, gdzie czarterujący sam znajduje ładunki. Taka firma płaci właścicielowi jednostek ustalone dziennie stawki czarterowe.

– W ramach umów typu time-charter w ubiegłym roku statki PŻM przewiozły 8,4 mln ton ładunków – dodał K. Gogol.

(ek) 

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter