SMT Shipping (SMT) - armator z siedzibą główną na Cyprze, o korzeniach m.in. holenderskich i norweskich, utrzymujący w Polsce centrum techniczno-eksploatacyjnego i załogowego zarządu statków oraz kanadyjski armator CSL Group (CSL) ogłosili 8 maja o zawarciu porozumienia, na mocy którego CSL nabędzie 50% udziałów w Eureka Shipping Ltd. (Eureka) - dziale biznesu żeglugowego SMT obejmującego eksploatację masowców proszkowych (cementowców) z pneumatycznymi systemami załadunku / rozładunku ciągłego.

Nowe przedsięwzięcie o charakterze joint venture pozwoli firmowm żeglugowym Eureka i CSL połączyć ich know-how, zasoby i innowacyjne technologie i poszerzyć zakres usług dla klientów na rynkach morskich przewozów cementu i popiołów poenergetycznych na całym świecie. Porozumienie CLS i SMT (Eureka) nie obejmuje biznesu morskich przewozów cementu CSL w Australii.

– Wspólne przedsięwzięcie stanowi ważny krok w strategii CSL na rzecz zwiększenia obecności w globalnym sektorze materiałów budowlanych - powiedział Louis Martel, dyrektor generalny Grupy CSL.

Jak czytamy w komunikacie CSL, nie nastąpią żadne zmiany w codziennym zarządzaniu i eksploatacji statków floty Eureka. Transakcja podlega pewnym warunkom regulacyjnym i ma zostać sfinalizowana do końca czerwca.

Eureka Shipping Ltd. eksploatuje flotę samowyładowczych cementowców na Morzu Bałtyckim, Oceanie Atlantyckim, Morzu Śródziemnym, Karaibach i w Azji. We flocie armatora znajdują się m.in. dwa nowoczesne cementowce Furuvik i Cymbidium (z częściowo wyposażonymi kadłubami ze stoczni Partner Stocznia Sp z oo z Polic), przekazane do eksploatacji odpowiednio w roku 2017 i 2018 przez holenderską stocznię Royal Bodewes B.V. z Hoogezand.

W ciągu ostatnich 30 lat SMT Shipping zbudowała flotę składającą się z około 45 statków za pośrednictwem szeregu spółek joint venture działających na różnych rynkach towarów masowych.

PBS, AL, rel (CSL Group)

Fot.: Royal Bodewes