Żegluga

Andrzej Jaworski, b. członek zarządu PZU SA, który w listopadzie został powołany na stanowisko wiceprezesa zarządu kontrolowanej przez skarb państwa Krajowej Spółki Cukrowej SA (gdzie zajmuje się rozwojem i inwestycjami), poinformował w poniedziałek po południu o spodziewanym wypłynięciu z portu Gdańsk pierwszego statku z ładunkiem Polskiego Cukru (znak handlowy Krajowej Spółki Cukrowej) przeznaczonym dla Sudanu.  

Jednak Sandra Malinowska, rzeczniczka spółki, w informacji udzielonej PAP uściśliła, że kierunek eksportu nie jest nowy, ale wcześniej spółka wysyłała dużo mniejsze transporty.

Teraz chodzi o statek wielozadaniowy, który może być też określany jako masowco-kontenerowiec, AAL Gladstone, o nośności 25 733 t. W Gdańsku, przy nabrzeżu Oliwskim, załadowano na niego ok. 23 500 ton cukru w workach po 50 kg.

Statek, który wszedł do gdańskiego portu 24 listopada, opuścił go w poniedziałek wieczorem, 18 grudnia. Jego portem przeznaczenia jest Port Sudan. Opiekę agencyjną nad statkiem sprawowała w Polsce firma Vetro Shipping Services.

Co ciekawe - jeszcze niedawno cukier z Sudanu importowaliśmy i to w relatywnie dużych ilościach. Również rzeczniczka Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Agata Kupracz poinformowała, iż w przypadku statku AAL Gladstone jest to pierwszy od dawna transport cukru w eksporcie - częściej docierały do Gdańska w imporcie transporty cukru trzcinowego.

Jak podawała pod koniec ubiegłego roku Agencja Rynku Rolnego - kraje Afryki były największymi dostawcami cukru do Polski. Według ARR, w roku gospodarczym 2015/2016, z uwagi na niewielką podaż cukru z produkcji krajowej, jego przywóz z zagranicy ukształtował się na stosunkowo wysokim poziomie, a mianowicie import wyniósł 217 tys. ton, czyli o 57 % więcej niż rok wcześniej, a wartość zaimportowanego cukru w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosła o 52 proc., do 97 mln euro.

Cukier do Polski sprowadzany był w latach 2015-2016 głównie z Sudanu, z którego sprowadzono 50 tys. ton, a także z Zimbabwe (43 tys. ton) i Mozambiku (36 tys. ton).

Czytaj także: W Porcie Gdańsk powstanie nowy terminal cukrowy

Jak zaznaczyła Sandra Malinowska, komentując wysyłkę cukru statkiem AAL Gladstone - Krajowa Spółka Cukrowa, "największy polski producent cukru jako pierwsza polska firma po uwolnieniu kwot produkcji cukru wyeksportowała taki duży ładunek konwencjonalnym statkiem".

W listopadzie Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA i Krajowa Spółka Cukrowa SA (KSC) podpisały umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę nowego terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wraz z infrastrukturą dostępową, przeznaczoną do obsługi transportów cukru. Przy okazji tego wydarzenia, padły deklaracje przedstawicieli zarządu KSC o planowanym wykorzystaniu nowego terminalu głównie w obsłudze eksportu do krajów azjatyckich.

PBS, PAP

Fot.: Piotr B. Stareńczak, Krajowa Spółka Cukrowa

Cukier w workach w ładowni AAL Gladstone
AAL Gladstone przy nab. Oliwskim portu Gdańsk