Żegluga

Prom Cracovia, nowa jednostka Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, oficjalnie wpłynął w poniedziałek wieczorem do szwedzkiego portu w Ystad. Po 3 tygodniach od wprowadzenia jednostki na linię mamy już pełne obłożenie - powiedział prezes PŻB Piotr Redmerski.

"Liczymy, że prom będzie odpowiadał naszym klientom, których jest coraz więcej przy rozwijającej się infrastrukturze w tym budowie drogi S3. Przy analizach rynku, który robimy dla banków odnośnie nowej budowy promów ta tendencja gospodarcza ma się utrzymać jeszcze kilka lat" - zaznaczył.

"Wierzę, że prom Cracovia pozwoli nam na unowocześnienie i poprawę warunków podróżowania dla polskich i szwedzkich pasażerów oraz kierowców na linii Świnoujście – Ystad, będącym najkrótszym połączeniem między Polską a Szwecją" - napisał minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk w liście, który został przeczytany przez Agnieszkę Trzaskalską, doradcę szefa resortu.

"Ufam, że zgodnie z założeniami eksploatacja tej jednostki pozwoli na wygenerowanie przychodów niezbędnych do finansowania budowania nowych promów w Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia oraz na stworzenie dla nich rynku przewozów" - podkreślił Gróbarczyk.

"Wprowadzenie Cracovii oznacza dalszy rozwój, który jest nam bardzo potrzebny; zarówno Polska jak i Szwecja mają duży wzrost gospodarczy, są atrakcyjnymi dla siebie partnerami" - powiedział ambasador RP w Szwecji Wiesław Tarka.

"Nasza wymiana handlowa wynosi ponad 7 mld euro rocznie i rośnie znacząco co roku. Oznacza to konieczność przewozu większej ilości towarów oraz lepszych kontaktów. Mając dobre jednostki będzie mogli promować naszą infrastrukturę drogową i komunikacyjną, która się poprawia po polskiej stronie. To nie tylko przewóz towarów, ale możemy być atrakcyjnym przewoźnikiem do krajów trzecich" - zaznaczył ambasador.

"Nie wyobrażam sobie, aby to jedno wąskie gardło terminalu promowego w Ystad było niedostosowane dla naszych jednostek" - odpowiedział Redmerski, pytany o rozwój infrastruktury portowej w Szwecji. "Oczekujemy budowy przez stronę szwedzką kei, które będą miały co najmniej 200 m, a załadunki i wyładunki będą odbywać się na co najmniej na dwóch poziomach, bo kierowca nie będzie czekał powyżej godziny aby zjechać z promu" - wyjaśnił polski armator.

Jak zaznaczył Redmerski, największym zadaniem przed PŻB jest wprowadzenie nowego promu pasażerskiego na linii Gdańsk – Nyneshamn, która obecnie obsługiwana jest przez 37-letni prom Wawel. "Szukamy usilnie finansowania i mamy już wstępną zgodę banków. Jednostka powinna pojawić się w 2018 r., inaczej ta linia będzie zagrożona. Mamy już upatrzony prom, który nam pasuje. Myślę, że byłby dostosowany do terminala w Gdańsku i Nyneshamn, mógłby wejść bez przebudowy od razu do pracy. Wówczas będziemy mieli dwie linie dostosowane do warunków rynkowych" - powiedział.

Zakupiony w marcu prom był użytkowany wcześniej przez armatora Port Bułgaria West na Morzu Czarnym. Jednostka pod nazwą Drujba pływała między portem Burgas w Bułgarii i Batumi w Gruzji. Zdarzało się, że do linii dodawano rosyjski port Noworosyjsk.

Cracovia w pierwszy rejs testowy wypłynęła na początku września.

Na trasie Świnoujście-Ystad pływają obecnie trzy promy pasażersko-samochodowe Cracovia, Mazovia oraz Baltivia.

Prom został wybudowany w 2002 r. Jednorazowo będzie mógł zabrać około 64 samochodów osobowych, 126 samochodów ciężarowych oraz 640 pasażerów i 55-osobową załogę. Na promie są 123 kabiny czyli 382 miejsca. Dziób Cracovii zdobi wielkoformatowa grafika przedstawiająca wieloryba autorstwa street-artowego malarza Mariusza Warasa, który jest wykładowcą na Akademii Sztuki w Szczecinie.

mzb/ bos/

Komentarze   

+10 Stena do Nynashamn
Cytat:
największym zadaniem przed PŻB jest wprowadzenie nowego promu pasażerskiego na linii Gdańsk – Nyneshamn, która obecnie obsługiwana jest przez 37-letni prom Wawel. "Szukamy usilnie finansowania i mamy już wstępną zgodę banków. Jednostka powinna pojawić się w 2018 r., inaczej ta linia będzie zagrożona. Mamy już upatrzony prom
I po ptokach, Stena już weszła na linię...
10 październik 2017 : 05:49 UL Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 a Unity
Żałosna jest postawa z Unity. Od 2008 roku nic, żadnego rozwoju. Rynek nie lubi czekać, najpierw wszedł Niemiec, teraz co? Kto jest właścicielem Unity Line, PŻM, a PŻM ... my wszyscy tak naprawdę . Wstyd
10 październik 2017 : 07:51 bożydar Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Nynashamn
No to pozamiatane. Stena od poniedziałku otworzy linię do Nynashamn, nowoczesnym i pojemnym promem. Dodając do tego ich niskie ceny i zaufanych klientów to zgarna cały potok odciazajac Karlskrone ale również Wawela od PŻB. Połączenie z Gdańska od Polferries już i tak trzyma się ledwo na sznurku, a wejście Steny to gwóźdź do ich trumny.
10 październik 2017 : 08:55 przemek888 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 Nowy Prom
Ciekawe jaki prom mają upatrzony?
10 październik 2017 : 11:50 B Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 pewnie drugi Wawel
Znając politykę firmy PZB to pewnie kolejny prom pokroju Wawela. Niestety obecnie na rynku liczy się głównie fracht a nie przewóz pasażerów. Mają Wawela do roli pasażerskiej, z korzyścią dla nich byłoby wprowadzenie jakiegoś promu konkurencyjnego do Elizabeth Russ od Steny. Tylko tak będą mogli jeszcze powalczyć o resztki rynku Steny.
10 październik 2017 : 13:18 matiasz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 PP
W grudniu tt line wstawia prom Peter Pan do stoczni i przedłuża o 30 metrów. W lutym podmieni go za Nilsen Dacke i będzie zabierać ponad 200 ciężarówek.
10 październik 2017 : 16:08 Mobil Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Ktoś robi tyły firmie?
Dlaczego do tekstu dodano stary film z malowania promu Mazovia w stoczni??? Informacja dotyczy Cracovii a nie Mazovii na tej zasadzie można było dodać jeszcze Baltivię, albo cokolwiek innego.
Wygląda na to jakby nie było co dać, bo o Cracovii za mało to na tzw. zapchajdziurę przypomnimy Mazovię. Tak się nie robi informacji. Poza tym ta informacja to praktycznie same cytaty: powiedział ten, powiedział tamten, a gdzie jest praca dziennikarza???? Nigdzie, bo żeby coś od siebie napisać od siebie trzeba mieć wiedzę o branży a nie tworzyć zlepek cytatów. Dlatego ten tekst tak wygląda, ale cóż przecież to PAP.....trochę wstyd na morskim PODOBNO FACHOWYM portalu
10 październik 2017 : 16:42 grom Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 zmiana zdania
Przez wiele lat bezmyślnie wspieralem naszych armatorów. W sumie bez większych powodów negowalem Stenę i TT. Teraz jednak zmieniłem sposób mojego postrzegania rynku, który rozwija się bardzo dynamicznie. Co drugi przewoźnik dokonuje ogromnych inwestycji w swoją flotę by sprostać potrzebom rynku. Co natomiast robią nasi armatorzy? Unity od 10 lat nie zrobiła NIC. W Polferries się coś zaczęło ruszać, i wielkie brawa dla nich. Ale wprowadzając Mazovie i Cracovie to nadal niewystarczajaco na obecny rynek. Stena ogromnie inwestuje w NASZĄ gospodarkę i rozwija ja. Dzięki nowego połączeniu Polska stanie sie jeszcze bardziej konkurencyjna i atrakcyjna dla potencjalnych klientów. Więc dlaczego miałbym negowac armatora, który obecnie jako jedyny tak dynamicznie rozwija NASZ rynek, NASZ port gdyński. Nie liczy się povhodzenie firmy a to ile wkłada w NASZE połączenia. Stena robi dla polskiej gospodarki promowej więcej niz polscy przewoznicy razem wzięci.
10 październik 2017 : 20:51 maciek z Katowic Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 Gówniarskie malowanie
Gówniarskie malowanie, bo artystycznie jest do doopy i świadczy o gówniarskim trendzie graffiti - takie "arcydzieła" można spotkać na zniszczonych murach naszych domów, na zniszczonych pociągach... Pod osłoną nocy i bez opieki ochrony malowali?! :(
11 październik 2017 : 10:17 Pies na ... Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 jak Polska nie może
Same rysunki na promach sa raczej typem dzieła z ukrytym głównym tematem. Dla mnie sa ładne i co najważniejsze dla Polferries wyróżniają się na tle innych promów i dzięki temu PŻB jest w jakimś sensie rozpoznawalna dzieki rysunkom. Stena słynie z niskim cen i wysokiego komfortu, Polferries z rysunków na burtach. Dla firmy to zawsze jakiś ukryty zysk z malowania. Co do podejścia polskich operatorów to jest to śmiech na sali. Polferries wprowadza, jednak ich flota nadal jest daleka celu by móc konkurować na na prawdę wysokim poziomie z taką Steną. Unity śpi od 10 lat. Wiadomość o otwarciu nowej trasy Steny mnie osobiście cieszy. Jak Polska nie może to czemu ktoś inni miałby nie skorzystać, z zyskiem również dla naszego rynku.
11 październik 2017 : 13:10 james777 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Stena rzuciła rękawicę
Skoro na linii Gdynia - Karlskrona mają tak duży ruch, to logiczne że mogą otwierać kolejną linię. PŻB ma teraz poważny problem - na gwałt potrzeba wprowadzić drugi Ro-Pax lub Ro-Ro i oferować rejsy CODZIENNIE do Nynashamn.
Tymczasem PŻB anulowało rejsy Wawela na ten tydzień. Zbieg okoliczności czy sabotaż!?
12 październik 2017 : 13:55 Wojtek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Potop
Anulowana Wawelu bo trzeba go pouszczelniać. Nabiera wody znowu, w końcu ma swoje 37 lat i trochę kitu i notowania muzyczne się przyda.
13 październik 2017 : 07:16 Mobil Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś

Źródło: