Żegluga

Klüber Lubrication Polska Sp. z o.o. oferuje m.in. specjalistyczne środki smarne przyjazne dla środowiska, a zarazem chroniące elementy wałów napędowych i pędników przed działaniem słonej wody i korozji. Znajdują się wśród nich także oleje specjalnie opracowane na potrzeby wymagających, dość skomplikowanych pędników.

Pędniki Voith Schneider (VSP) zapewniają bezpieczeństwo i precyzję sterowania statkiem. Stanowią zarówno napęd główny, jak i bardzo efektywne urządzenie sterowe statku. Ostatnio w Polsce w tego rodzaju pędniki został wyposażony pierwszy od dawna budowany dla Marynarki Wojennej RP okręt - niszczyciel min, który będzie nosił imię ORP Kormoran, ze stoczni Remontowa Shipbuilding SA.

Pędniki VSP są szczególnie przydatne także w przypadku promów, zwłaszcza mniejszych, które zazwyczaj muszą gwarantować maksymalną precyzję ruchu i często wykonywane manewry. Dzięki bliskiej współpracy specjalistów z dziedziny uszczelnień i środków smarnych z Grupy Freudenberg, w tym firmy Freudenberg Sealing Technologies i Klüber Lubrication, aspekt bezpieczeństwa został poszerzony o wymiar ekologiczny. Firma Voith Schneider Propulsion zgłosiła do Klüber Lubrication zapotrzebowanie na dostawę szybko degradowalnego środka smarowego. Jako że smar i uszczelnienie muszą stanowić zgraną kombinację, obydwie firmy z Grupy Freudenberg powołały zespół, który miał opracować odpowiednie rozwiązanie kombinowane.

Klüberbio EG 2-150 olejem podlegającym szybkiej degradacji biologicznej opartym na syntetycznym oleju estrowym, w dużym stopniu składającym się z całkowicie odnawialnych surowców. Oleje Klüberbio EG 2 nie są toksyczne dla organizmów wodnych, posiadają europejskie oznakowanie ekologiczne Ecolabel i są sklasyfikowane jako środki smarne przyjazne dla środowiska (EAL - Environmentally Acceptable Lubricant) zgodnie z wymaganiami dokumentu 2013 Vessel General Permit (VGP) Agencji Ochrony Środowiska (EPA - Environmental Protection Agency). Z tego względu nowy olej nie stanowi żadnego zagrożenia dla organizmów wodnych, nawet jeśli doszłoby do jego wycieku. Aby jednak zapobiec takiemu zdarzeniu i zapewnić niezawodność działania pędnika, opracowano pierścień uszczelniający typu Simmera, wykorzystując w tym celu specjalny materiał FKM odporny na estry. W ramach rozległych testów i analiz przeprowadzonych na stanowisku testowym w Weinheim potwierdzono pożądane właściwości tego rozwiązania smarowo-uszczelniającego, odpowiadające omawianemu zastosowaniu. 

Trwające rok testy w warunkach polowych stanowią ostateczne potwierdzenie jakości rozwiązania: prom Michael, przemierzający Ren na odcinku między Ingelheim oraz Oestrich-Winkel, przewozi pasażerów oraz samochody co 20-30 minut. Jak zapewnia Klüber Lubrication, po jednym roku działania promu rozwiązanie smarowo-uszczelniające nadal wyglądało jak nowe.

Olej ekologiczny od tego producenta został później z powodzeniem zastosowany także na promie pływającym w środowisku wody zasolonej - na Morzu Północnym. Specjalny szybko biodegradowalny olej - Klüberbio M 72-82 - został opracowany przez firmę Klüber Lubrication do zastosowań ekologicznych, m.in. do łożysk tocznych i innych podzespołów pracujących w skrajnie trudnych warunkach morskich. Klüberbio M 72-82 jest wysoce odporny na wodę słoną, zabezpiecza elementy urządzeń przed korozją, a dzięki wysokiemu stopniu lepkości pozwala stosować dłuższe odstępy w konserwacji. 

Klüber Lubrication, reprezentowany przez Klüber Lubrication Polska Sp. z o.o. obecny jest na obecnej edycji Baltexpo (stoisko 2.14).

Na obecnej edycji Baltexpo nowoczesne oleje żeglugowe i inne produkty naftowe dla żeglugi oferuje grupa Lotos (stoisko 7.08).

rel (Klüber Lubrication)