Żegluga

Leopard - holownik polskiego armatora realizuje zlecenie polegające na dostarczeniu z Norwegii do Panamy długiej pływającej rury z tworzywa sztucznego.

Holownik nie należy do najmniejszych, ale jednostki tego typu i wielkości nie są zbyt często używane do holowań transoceanicznych. Jak poinformowano Portal Morski w firmie Jan Stępniewski & Co., Ltd., nie będzie to jednak pierwsze przejście Atlantyku dla tego holownika. Leopard, w barwach gdyńskiego armatora, już wcześniej holował przez Atlantyk innego rodzaju obiekty.

Leopard wyruszył 9 marca ze Stathelle w Norwegii, skąd zabrał holowany do Panamy obiekt - wykonaną z tworzywa sztucznego rurę o średnicy 2 m i długości 350 m. Około 20 marca holownik powinien dotrzeć do Setubal koło Lizbony, gdzie spodziewane jest pierwsze tankowanie paliwa przy holowaniu pływającej rury z Norwegii przez Atlantyk. Czas pokonania całej trasy, o ile nie zaistnieją np. niesprzyjające warunki meteorologiczne, szacowany jest na około trzy tygodnie.

Holowana przez Leoparda rura pochodzi z zakładu produkcyjnego Pipelife Norge AS w Stathelle, w którym produkuje się metodą wytłaczania (dzięki której mogą powstawać nawet 500-metrowej długości odcinki rur w jednym kawałku - bez szwów) rury z polietylenu wysokiej gęstości (HDPE).

Rury wyprodukowane w zakładach grupy Pipelife były holowane przez jednostki firmy Stępniewski (np. holownik Serwal) także w przeszłości.

Leopard to holownik (zbudowany w 1969 roku w belgijskiej stoczni Beliard-Murdoch SA z Ostendy) o długości 33,33 m (według innych źródeł 32,60 m), szerokości konstrukcyjnej 8,72 m i maksymalnej 9,20 m, wysokości bocznej 4,60 m i zanurzeniu 3,70 m, pojemności brutto 269 jedn. (wg innych źródeł 274), uciągu na palu 28 ton (wg innych źródeł - 32 tony) i prędkości eksploatacyjnej 12 węzłów zapewnianej przez silnik napędu głównego Cockerill Ourgee 8 TR 240 CO o mocy 1650 KM. W barwach armatora J. Stępniewski & Co., Ltd. i pod obecnym imieniem pływa od 2004 roku.

PBS

Fot.: Tomas Østberg-Jacobsen / YouTube, Piotr B. Stareńczak

Video: Tomas Østberg-Jacobsen / YouTube, Pipelife Norge AS

Leopard z holowanym obiektem w marcu 2017 r. w norweskich fiordach - na początku holowania 350-metrowej rury do Panamy (video: Tomas Østberg-Jacobsen):

Jedno z wcześniejszych holowań rur HDPE z Pipelife realizowanych przez jednostkę firmy J. Stępniewski & Co., Ltd. - holownik Serwal pojawia się w materiale video w momencie 1 min. 50 sek. (video: Pipelife Norge AS):

Leopard przy nabrzeżu w Gdyni