W czerwcu w globalnym eksporcie przewieziono statkami 10,9 mln TEU ładunków w kontenerach (równowartość kontenerów 20. stopowych), czyli o 2,84 proc. w porównaniu do tego samego okresu ub.r.
Był to również najwyższy poziom przeładunków w czerwcu w ciągu ostatnich 2 lat – wynika z analiz Container Trades Statistics (CTS).
Według tej spółki, biorąc pod uwagę utrzymującą się tendencję wzrostu popytu na fracht (w maju przewieziono 11,3 mln TEU towarów w eksporcie, o 2,1 proc. więcej r/r), armatorzy oceaniczni mają prawo wierzyć, że wzmocni się ona w trzecim kwartale, kluczowym dla branży.
Podobnie jak w poprzednich miesiącach, utrzymywała się zróżnicowana dynamika przewozów pomiędzy kontynentami. Z Azji wysłano w czerwcu 6,15 mln TEU ładunków w kontenerach w eksporcie, o prawie 4 proc. więcej r/r, choć zarazem o 5,5 proc. mniej niż w maju br. Wzrost odnotowano w transporcie na wszystkie kontynenty, w tym w szczególności na Bliski Wschód i do Europy.
Natomiast nadal w czerwcu malały przewozy ładunków do Azji w imporcie – do 3,8 mln TEU (spadek o 5,8 proc.). Był to szósty miesiąc mniejszych przewozów z kupowanymi towarami przez kraje tego kontynentu (głównie Chiny).
Pomimo dość optymistycznych tendencji, wskaźnik cen frachtu zmalał w czerwcu o 1 punkt – do 86 pkt. Ceny te nie odzwierciedlają więc pozytywnych zmian w globalnym handlu, stwierdza CTS. Może to oznaczać, że w przypadku dalszego wzrostu popytu na przewozy oceaniczne, ceny frachtu zaczną rosnąć.
Zdjęcie: www.emma-maersk.com