Wodowanie kablowca dla Norwegii

O filmie

W stoczni Remontowa Shipbuilding S.A., należącej do grupy Remontowa Holding zwodowano 1 października 2014 r. pierwszy w historii polskiego przemysłu okrętowego budowany od podstaw kablowiec. Wodowanie odbyło się przy użyciu doku pływającego.

Kadłub kablowca montowany był na specjalnej płycie, zbudowanej w stoczni kilka lat temu. Na płycie montażowej (przy nabrzeżu) z sekcji i bloków powstają kadłuby statków, a do wodowania są przesuwane na dok pływający zacumowany prostopadle do nabrzeża. Wg tej metody wcześniej zwodowano już w tej stoczni kilka statków. Kadłub najpierw został przesunięty z płyty montażowej na dok pływający. Następnie dok ten został przeholowany na miejsce przy pochylni, z której przeprowadza się wodowania boczne. Tam zanurzono go razem z kadłubem kablowca, który następnie został wyholowany i zacumowany do stoczniowego nabrzeża.

Statek zaprojektowało (koncepcja statku i część dokumentacji technicznej) VARD Design – mieszczące się w Alesund biuro projektowe norweskiej stoczni VARD obecnie należącą do koncernu Fincantieri. Dokumentację roboczą wykonało należące do REMONTOWA Holding biuro projektowe Remontowa Marine Design & Consulting.

To najbardziej zaawansowana technicznie jednostka, jaka dotąd powstała w polskiej stoczni. Ładowność kabla tego statku charakteryzującego się długością całkowitą 95,3 m i szerokością 21,5 m, wynosić ma ok. 4250 ton, a pomieszczenia załogi mają mieścić 60 osób. Statek zostanie wyposażony w nowoczesny napęd spalinowo-elektryczny, na który składać się będą m.in. cztery główne zespoły prądotwórcze napędzające dwa pędniki azymutalne napędu głównego, dwa stery strumieniowe oraz jeden pędnik azymutalny chowany w kadłubie, zapewniający znakomite zdolności utrzymania pozycji, a także efektywną eksploatację z niskim zużyciem paliwa i niską emisją substancji szkodliwych do atmosfery. Jednostka będzie spełniać najwyższe normy związane z ochroną środowiska naturalnego i bezpieczeństwa żeglugi Clean Design.

Statek będzie służył do instalacji, napraw oraz konserwacji i utrzymania średnio- i wysokonapięciowych podmorskich kabli energetycznych w branżach morskiej energii odnawialnej (offshore wind – głównie sieci energetyczne morskich farm wiatrowych) oraz offshore (oceanotechniki i górnictwa morskiego – wydobycia ropy i gazu spod dna morskiego). Jednostka w całości powstaje w Gdańsku. Otrzyma imię Siem Aimery.

Kategoria: Stocznie.

Dodaj komentarz