Forum Polsko – Norweskie w Oslo 2016

O filmie

24 maja br. w Oslo odbyło się Polsko – Norweskie Forum Gospodarcze, w trakcie którego omawiano możliwości zacieśnienia współpracy pomiędzy obydwoma krajami, także w dziedzinie przemysłu okrętowego.

Wydarzenie zainaugurował Prezydent RP, Andrzej Duda, który w dniach 22 – 25 maja, wraz z małżonką przebywał z oficjalną wizytą w Norwegii. Do centrum konferencyjnego Hoyres Hus, położonego nieopodal norweskiego parlamentu (Stortingu) oraz Pałacu Królewskiego,  polski prezydent przybył razem z królem Norwegii Haraldem V.

W Forum uczestniczyli przedstawiciele polskiego rządu, a także przemysłu stoczniowego,  obronnego i przedsiębiorstw energetycznych. Podczas panelu poświęconego współpracy w obszarze energetyki, mówiono m.in. o budowie nowego rurociągu gazowego, którym ma być przesyłany gaz z morskich złóż na szelfie norweskim, poprzez duński system przesyłowy pod Morzem Bałtyckim (tzw. Baltic Pipe) do Polski.

O kryzysie branży offshore dyskutowano z kolei w trakcie panelu o współpracy w gospodarce morskiej. Z powodu spadku cen ropy naftowej, norweski przemysł wydobywczy podlega obecnie głębokiej restrukturyzacji. Dzięki niej obecnie w Norwegii koszt wydobycia baryłki zoptymalizowano do poziomu 6 dol. przy aktualnej cenie ropy 40 dol. za baryłkę. Spadek cen spowodował wstrzymanie najbardziej kapitałochłonnych inwestycji w tym obszarze, w tym także we flotę offshore.

Z drugiej jednak strony, jak podkreślano, obecny kryzys w światowej branży shippingowej, skutkujący drastycznie mniejszą liczbą zamówień w stoczniach, przyczynił się do spadku cen na nowe statki, co obecnie daje możliwość mniejszym armatorom, także norweskim, inwestowania w budowę mniejszych jednostek, w tym promów o napędach hybrydowych, czy statków rybackich (w tym także do obsługi farm rybnych w tym kraju).

Norwegowie bardzo liczą na pogłębienie współpracy z polskimi firmami, w tym stoczniami, także w zakresie budowy innowacyjnych promów, zwłaszcza o napędzie elektrycznym. Jeden taki prom (zbudowany przez norweską stocznię ale z udziałem firm z Polski – Aluship Technology z Gdańska, producenta kadłuba oraz Nelton z Pruszcza Gd., która zaprojektowała jednostkę) od niedawna pływa w Norwegii. Drugi prom na baterie w Europie – dla fińskiego odbiorcy – jest obecnie budowany w stoczni Crist, a jego projekt pochodzi ze spółki StoGda Ship Design & Engineering z Gdańska. Także spółka Remontowa Marine Design z grupy Remontowa Holding zaprojektowała prom hybrydowy, którego napęd główny zasilany jest z baterii.

Norwegowie chcieliby współdziałania z podmiotami w Polsce w zakresie badań i rozwoju na rzecz nowych, czystych technologii morskich, a także opracowania i wdrażania wspólnych projektów w tej dziedzinie.

Organizatorem wydarzenia były: Ambasada RP w Oslo (Wydział Promocji Handlu i Inwestycji), Ministerstwo Rozwoju, Innovation Norway oraz Norwesko – Polska Izba Gospodarcza. Patronem medialnym był PortalMorski.pl.

Grzegorz Landowski

Kategoria: Morze.

Dodaj komentarz