W czwartek, 27 listopada 2014 r. dotarł do stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku, płynący ze Szczecina, zespół holownika Amon i pontonu heavy-lift Partner 1 z ciężkim ładunkiem pokładowym. Po całonocnej operacji przeładunkowej, 1000 ton w formie dwóch konstrukcji stalowych zostało przesuniętych na nabrzeże.
Transport ze Szczecina stanowił duży blok oraz sekcja przestrzenna (skrajna - z dziobnicą i gruszką) części dziobowej statku. W nocy z 27 na 28 listopada br. odbyło się przesunięcie ciężkiego bloku i sekcji z barko-pontonu na ląd, na płytę montażową stoczni Remontowa Shipbuilding z grupy Remontowa Holding.
Prezentacja filmowa dostępna także na platformie: www.portalmorski.pl/tv/ :
Operacja przesunięcia 1000 ton z wody na ląd
Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, bo stocznia ta przyjmowała już duże sekcje lub bloki od podwykonawców jak np. bloki nadbudówek statków operowania kotwicami platform (AHTS) czy zaopatrzeniowców offshore (PSV) ze Stoczni Wisła, a także przesuwała już z lądu na dok pływający całe kadłuby statków do wodowania o znacznie większej masie... (jak np. kadłub budowanego w tej stoczni kablowca - 30 września, czy arktycznego kontenerowca o masie 3600 ton - 20 października br.). Jednak tym razem mieliśmy do czynienia z rekordowej wielkości i łącznej masy konstrukcjami przesuwanymi w odwrotnym, niż w przypadku wodowań, kierunku - z barko-pontonu na płytę montażową stoczni Remontowa Shipbuilding. Była to także największa, w jednej partii, część statku dostarczona do tej stoczni przez podwykonawcę.
Przesunięcia ciężkiego, wielkogabarytowego ładunku z pontonu na ląd dokonali pracownicy stoczni oraz specjalizującej się w tego rodzaju operacjach technologicznych - firmy Sling. Dostarczone pod koniec listopada do gdańskiej stoczni konstrukcje, stanowiące część dziobową statku, przeznaczone są na budowę drugiego z serii czterech zaopatrzeniowców górnictwa morskiego (statków typu PSV) z napędem LNG, o długości 89,20 m i nośności 5500 t, budowanych na zamówienie norweskiego armatora Siem Offshore (statki serii 856).
Precyzyjna operacja przygotowania i przesuwania większego bloku kadłuba, a masie 800 ton trwała 8 godzin w nocy z 27 na 28 bm., natomiast 180 - tonowej sekcji przestrzennej z gruszką dziobową - przeprowadzona w ciągu dnia - zajęła 4 godziny.
Konstrukcje części dziobowej kadłuba zbudowała firma Finomar ze Szczecina. W chwili dostarczenia części dziobowej, na płycie montażowej Remontowej Shipbuilding czekała już część rufowa jednostki zbudowana na miejscu. Wszystkie te, znajdujące się obecnie na płycie montażowej sekcje i bloki kadłuba statku 856/2, zostaną w stoczni połączone.
Przypomnijmy, że stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. obecnie realizuje m.in. kontrakt na budowę 4 statków typu PSV o napędzie LNG dla armatora norweskiego. Kadłub pierwszego statku z tej serii był wodowany z pochylni bocznej 15 września 2014 r. Obecnie kadłub ten z zamontowaną nadbudówką stoi przy stoczniowym nabrzeżu i jest w trakcie wyposażania.
SeaMedia, Grzegorz Landowski
Fot. Piotr Stareńczak/SeaMedia
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.