Stocznie, Statki

W czwartek, 27 listopada 2014 r. dotarł do stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku, płynący ze Szczecina, zespół holownika Amon i pontonu heavy-lift Partner 1 z ciężkim ładunkiem pokładowym. Po całonocnej operacji przeładunkowej, 1000 ton w formie dwóch konstrukcji stalowych zostało przesuniętych na nabrzeże.

Transport ze Szczecina stanowił duży blok oraz sekcja przestrzenna (skrajna - z dziobnicą i gruszką) części dziobowej statku. W nocy z 27 na 28 listopada br. odbyło się przesunięcie ciężkiego bloku i sekcji z barko-pontonu na ląd, na płytę montażową stoczni Remontowa Shipbuilding z grupy Remontowa Holding.

Prezentacja filmowa dostępna także na platformie: www.portalmorski.pl/tv/ :

Operacja przesunięcia 1000 ton z wody na ląd

Nie byłoby w tym nic nadzwyczajnego, bo stocznia ta przyjmowała już duże sekcje lub bloki od podwykonawców jak np. bloki nadbudówek statków operowania kotwicami platform (AHTS) czy zaopatrzeniowców offshore (PSV) ze Stoczni Wisła, a także przesuwała już z lądu na dok pływający całe kadłuby statków do wodowania o znacznie większej masie...  (jak np. kadłub budowanego w tej stoczni kablowca - 30 września, czy arktycznego kontenerowca o masie 3600 ton - 20 października br.). Jednak tym razem mieliśmy do czynienia z rekordowej wielkości i łącznej masy konstrukcjami przesuwanymi w odwrotnym, niż w przypadku wodowań, kierunku - z barko-pontonu na płytę montażową stoczni Remontowa Shipbuilding. Była to także największa, w jednej partii, część statku dostarczona do tej stoczni przez podwykonawcę.

Przesunięcia ciężkiego, wielkogabarytowego ładunku z pontonu na ląd dokonali pracownicy stoczni oraz specjalizującej się w tego rodzaju operacjach technologicznych - firmy Sling. Dostarczone pod koniec listopada do gdańskiej stoczni konstrukcje, stanowiące część dziobową statku, przeznaczone są na budowę drugiego z serii czterech zaopatrzeniowców górnictwa morskiego (statków typu PSV) z napędem LNG, o długości 89,20 m i nośności 5500 t, budowanych na zamówienie norweskiego armatora Siem Offshore (statki serii 856).

Precyzyjna operacja przygotowania i przesuwania większego bloku kadłuba, a masie 800 ton trwała 8 godzin w nocy z 27 na 28 bm., natomiast 180 - tonowej sekcji przestrzennej z gruszką dziobową - przeprowadzona w ciągu dnia - zajęła 4 godziny.

Konstrukcje części dziobowej kadłuba zbudowała firma Finomar ze Szczecina. W chwili dostarczenia części dziobowej, na płycie montażowej Remontowej Shipbuilding czekała już część rufowa jednostki zbudowana na miejscu. Wszystkie te, znajdujące się obecnie na płycie montażowej sekcje i bloki kadłuba statku 856/2, zostaną w stoczni połączone.

Przypomnijmy, że stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. obecnie realizuje m.in. kontrakt na budowę 4 statków typu PSV o napędzie LNG dla armatora norweskiego. Kadłub pierwszego statku z tej serii był wodowany z pochylni bocznej 15 września 2014 r. Obecnie kadłub ten z zamontowaną nadbudówką stoi przy stoczniowym nabrzeżu i jest w trakcie wyposażania.  

SeaMedia, Grzegorz Landowski

Fot. Piotr Stareńczak/SeaMedia

+13 przesuwanie
Jest to bardzo ciekawa operacja techniczna mimo prostoty obarczona duzym ryzykiem. Sling specjalizuje sie w tego typu operacjach i robia to dobrze. Podobne operscje byly na porzadku dziennym spolki Konrem Nauta zanim ludzie z nadania marsjan doprowadzili spolke do upadlosci likwidacyjnej. Samo przesuwanie z pontonu na brzeg lub na odwrot praktycznie niewiele sie rozni. Mimo pozornej latwosci istnieje ryzyko powaznego wypadku. Po raz kolejny mamy dowod ze firma prywatna dziala dobrze w odroznieniu od dziwacznego panstwowego tworu. Jak informuja zwiazkowcy z Nauty glowny zarzadca panstwowego holdingu p. Piotr Slupski - przewodniczacy rady nadzorczej Nauty i prezes funduszu zarzadzajacego stoczniami zrezygnowal z uczestnictwa w radzie nadzorczej Nauty. Czyzby to byl poczatek dawno oczekiwanych zmian? Ciekawe tylko kto pokryje straty firm zarzadzanych przez ten fundusz - Nauty, Crista in.?
28 listopad 2014 : 19:47 plaretto | Zgłoś
+6 część dziobowa
Część dziobową z gruszką wykonała firma Partner a nie Finomar.
29 listopad 2014 : 20:07 kyniu | Zgłoś
+4 część dziobowa
Waży ok.180 ton a nie 100
30 listopad 2014 : 16:17 odważnik | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter