Stocznie, Statki

W Gdańskiej Stoczni Remontowa S.A. z grupy Remontowa Holding zakończono remont dwóch kanadyjskich zbiornikowców, na których przeprowadzono po raz pierwszy w europejskich stoczniach malowanie w technologii stosowanej głównie przez US Navy.

W 2007 roku stocznia Brodosplit Shipyard Ltd. (Split) z Chorwacji zbudowała dwa duże statki, które obecnie pływają pod nazwami Laurentia Desgagnes i Espada Desgagnes. Armator tych jednostek, Groupe Desgagnes Inc. z Kanady, zlecił stoczni Remontowa S.A. w Gdańsku prace remontowe, wśród których znalazły się m.in. instalacja dziobowych sterów  strumieniowych oraz modyfikacje płetw sterowych.

Zarówno Laurentia Desgagnes (ex. Neste Polaris i Palva) jak i Espada Desgagnes (ex. Stena Poseidon) to siostrzane zbiornikowce panamax o nośności 74 940 ton, długości całkowitej 228,6 m, szerokości 32,27 m i zanurzeniu 10,3 m) pływające pod banderą Barbadosu (port Bridgetown).

Zakres prac remontowych na obu jednostkach był bardzo szeroki i znacznie odbiegał od typowych remontów klasowych. Na każdej przerobiono ok. 60 ton stali. Stocznia nie ujawnia szczegółów, ale jedną z kluczowych operacji była instalacja dwóch dziobowych sterów strumieniowych napędzanych hydraulicznie. W podwodnej części dziobowej kadłuba wypalone zostały otwory i tutaj zamontowano stery, silniki hydrauliczne, wentylatory z kanałami, rurociągi, anody, kraty. Dołożono sporo hydrauliki; rurociągi hydrauliczne sterów strumieniowych, nowe systemy, okablowanie sterowania. Oprócz tego powiększono płetwy steru, co wiązało się z modyfikacją maszynki sterowej.

Najważniejszą jednak i zarazem nowatorską operacją było malowanie części podwodnej kadłubów o łącznej powierzchni 11 500 m kw. oraz płetw sterowych obu tankowców w zupełnie nowej technologii, niespotykanej dotąd w stoczniach europejskich, przy pomocy specjalnej maszyny sprowadzonej z USA. Chodzi tu o tzw. system Blue Seal. Pierwszym statkiem na świecie, na którym go zastosowano była Rosaire Desgagnes. Natomiast Laurentia Desgagnes jest pierwszym takim statkiem w Europie.

Blue Seal to - w dużym skrócie - specjalna powłoka malarska (na bazie epoksy-winylo-esteru z płatkami szklanymi) która dzięki swojemu składowi i unikatowym właściwościom chemicznym wykazuje podwyższoną odporność na korozję, elektrolizę i kawitację, doskonale zabezpieczając kadłub statku, a także - przyczyniając się do niższych kosztów eksploatacyjnych i mniejszego zużycia paliwa. Jest nakładana przy pomocy specjalnych aparatów, tworząc na malowanej powierzchni dwie warstwy, każda o grubości 400 mikronów.

Przed aplikacją powierzchnia obu zbiornikowców została wyczyszczona do najwyższej możliwej klasy czystości SA2.5 (klasa SA3 jest możliwa do uzyskania tylko na nowym materiale). Prace malarskie w tym zaawansowanym systemie wykonała spółka Remontowa Coating & Equipment z grupy Remontowa Holding.

Głównym odbiorcą produktu Blue Seal jest Marynarka Wojenna USA. Stosuje się go także w przemyśle jachtowym i petrochemicznym. W systemie tym malowane są na statku pokłady, rury, wirniki, dysze korta, tunele powietrzne i tunele wody morskiej.

Oba statki opuściły już stocznię - Laurentia Desgagnes, 23 października, a Espada Desgagnes w listopadzie br.

Jerzy Uklejewski, Grzegorz Landowski

Fot.: Media4Sea/Piotr B. Stareńczak

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter