Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC) to polska spółka należąca, podobnie jak 22 inne, do grupy kapitałowej Remontowa Holding z Gdańska. Wywodzi się z biura projektowego Gdańskiej Stoczni Remontowej, którego początki sięgają roku 1998. Dziś jest jedną z największych spółek holdingu. Zatrudniając blisko 150 inżynierów jest także największą tego typu firmą w Polsce i jedną z największych w Europie, a jej portfel zamówień jest wypełniony co najmniej do końca roku 2016. Czym jest wypełniony? Oto krótki przegląd.
Projekt statku wiertniczego
Flagowym projektem realizowanym obecnie przez RMDC, jest dokumentacja statku wiertniczego o długości 202 m, który będzie mógł wiercić na głębokość 10 tys. m (dno na głębokości 3 tys. metrów, a w ziemi 7 tys. m).Kontrakt na kompletny projekt został zawarty pomiędzy norweską firmą LMG Marin, a brazylijską stocznią Estaleiro Atlantico Sul (EAS). Następnie norweskie biuro zleciło spółce RMDC dużą część projektu, która reprezentowała ponad 70 proc. łącznej pracochłonności. Zakres pracy RMDC obejmuje część projektu klasyfikacyjnego, kompletny projekt klasyfikacyjny systemów elektrycznych, kompletny projekt roboczy systemów ogólnookrętowych, integrację projektu systemów wiertniczych w projekt systemów ogólnookrętowych oraz techniczną pomoc stoczni w zakupach.
Stocznia EAS zamierza zbudować według tej dokumentacji siedem jednostek o wartości 600 mln dolarów każda dla znanego armatora brazylijskiego Sete, którego głównym udziałowcem jest koncern Petrobras. Na początku 2013 r. stocznia EAS rozpoczęła cięcie blach, a obecnie trwa prefabrykacja bloków pierwszego kadłuba.
Łączna wartość dokumentacji wykonywanej przez RMDC przekracza cenę niejednego statku. Ponadto, realizacja tego przedsięwzięcia daje spółce doświadczenie w zarządzaniu dużymi zespołami projektantów, dzięki czemu otwierają się przed nią nowe możliwości realizacji w przyszłości największych znanych na świecie projektów konstrukcji morskiego przemysłu wiertniczego, takich jak: platformy wiertnicze czy statki typu FPSO (statki stojące na polu, magazynujące, przetwarzające i oddające ropę na zbiornikowce dowozowe). Reklama, jaka towarzyszyła temu wielkiemu projektowi, zaowocowała już zamówieniem dla RMDC na dokumentację przebudowy innego statku wiertniczego.
Targi w Brazylii
Spółka uczestniczyła także w targach branży stoczniowej i offshore Navalshore, które odbywały się w dniach 12 – 15 sierpnia 2013 r. w Rio de Janeiro w Brazylii. Podczas tej imprezy zaprezentowały się firmy polskie. Na zlecenie Ministerstwa Gospodarki firma VMG z Poznania zorganizowała wspólne stoisko dla zainteresowanych firm sektora morskiego, na którym wystawiały się m. in. Vistal S.A., Bohamet oraz Instytut Morski z Gdańska.
RMDC, wspólnie z Polam-Rem S.A. z grupy kapitałowej Remontowa Holding wystawiały się na własnym stoisku niezależnym od stoiska zorganizowanego przez firmę VMG. Aktualnie realizowane projekty oraz oferta RMDC wzbudziły duże zainteresowanie. Na stoisku polskiej firmy projektowej gościli m.in. przedstawiciele brazylijskiego koncernu Petrobras.
Promy na LNG, kablowce, kontenerowce arktyczne…
W pierwszym kwartale 2013 r. RMDC otrzymało od stoczni Remontowa Shipbuilding zlecenie na wykonanie dokumentacji promu dwustronnego dla duńskiego armatora z wyspy SamsØ. Statek będzie przewoził 600 pasażerów oraz 160 samochodów osobowych. Będzie to pierwsza jednostka tego typu o napędzie gazowym, pływająca pod banderą duńską. Ponadto, w drugim kwartale roku biuro dostało zamówienie na usługi projektowe związane z budową nowoczesnego statku do kładzenia kabli dla armatora norweskiego Siem Offshore z perspektywą budowy drugiego statku.
Podpisanie przez stocznię Remontowa Shipbuilding kontraktu na budowę takich jednostek było prawdziwym przełomem na rynku, ponieważ w przeszłości norwescy armatorzy zamawiali tak skomplikowane jednostki jedynie w stoczniach norweskich, a firmy polskie otrzymywały zamówienia wyłącznie na częściowo wyposażone kadłuby. W czwartym kwartale 2013 r. RMDC otrzymało zamówienia na dokumentację trzech typów kontenerowców arktycznych przeznaczonych do nawigacji na wodach Grenlandii. Remontowa Shipbuilding zbuduje te jednostki dla duńskiego armatora Royal Arctic Lines. Dwa statki będą miały pojemność 33 TEU, dwa pojemność 118 TEU oraz jeden pojemność 590 TEU.
Siła w specjalizacji
Od lat RMDC specjalizuje się w projektowaniu dwustronnych promów pasażersko-samochodowych, które pływają po fiordach Norwegii. Czternaście takich projektów zostało wykonanych dla Remontowa Shipbuilding, która to stocznia następnie zbudowała te jednostki. Pozyskane w ten sposób doświadczenie pozwala RMDC na prowadzenie rozmów bezpośrednio z armatorami, począwszy od etapu koncepcji. RMDC ma również doświadczenie w projektowaniu gazowców. Dziedzina ta jest w tej chwili wyjątkowo modna z uwagi na dbałość o ochronę środowiska, dużą ilość gazu na rynku dzięki rozpoczęciu eksploatacji olbrzymich zasobów gazu łupkowego w USA, a w konsekwencji dzięki zwiększeniu znaczenia transportu gazu LNG drogą morską kosztem transportu rurociągami. Parę lat temu biuro zaprojektowało zbudowany dla holenderskiego armatora AnthonyVeder Rederijzaken nowoczesny gazowiec o pojemności 7500 m3 do przewozu trzech typów gazu LNG/LEG/LPG.
RMDC jest również jednym z niewielu biur projektowych na świecie, które mają doświadczenie w projektowaniu statków o napędzie gazowym. Obecnie na ukończeniu są dwa promy pasażersko-samochodowe typu SKS165 o napędzie gazowym budowane według dokumentacji RMDC dla norweskiego armatora Norled. W zeszłym roku stocznia Remontowa Shipbuilding przekazała cztery promy innego typu z napędem gazowym. Eksperckie doświadczenie RMDC w tej dziedzinie owocuje wieloma zapytaniami na wykonanie projektów nowych jednostek oraz przebudów siłowni dieslowskich na napędzane gazem.
Projekty przebudów statków i platform wiertniczych
Do 2012 r. blisko połowa prac projektowych firmy RMDC była wykonywana na rzecz Gdańskiej Stoczni Remontowej, która, będąc jedną z największych stoczni tego typu w Europie, specjalizuje się w dużych przebudowach. Najbardziej spektakularne są przede wszystkim przebudowy platform wiertniczych. W roku 2011 zdarzyło się i tak, że aż trzy takie przebudowy były realizowane w stoczni równocześnie. W przypadku każdej z tych przebudów RMDC miało swój udział w przygotowaniu dokumentacji.
Ponadto, według projektu roboczego RMDC przebudowano dla armatora norweskiego zbiornikowiec na statek typu FPSO. Jednostka pracuje obecnie dla koncernu Petrobras u wybrzeży Brazylii. W ostatnich latach RMDC specjalizuje się również w dokumentacji przebudów zwykłych zbiornikowców na zbiornikowce dowozowe, krążące między stojącymi na polach, zbierającymi i wstępnie przetwarzającymi ropę zbiornikowcami typu FPSO, a portami. Takich projektów RMDC zrealizowało już kilkanaście i jest w stanie rozmawiać z armatorami na ich temat począwszy od etapu koncepcji. W tym wypadku zakres prac RMDC sprowadzał się przeważnie do zaprojektowania zmian w kadłubie, instalacji systemu ładowania ropy przez dziób (tzw. Bow Loading System), nowych pomieszczeń mieszkalnych, nowej siłowni, nowych systemów elektrycznych pozwalających na uzyskanie klasy DP (Dynamiczne Pozycjonowanie).
Silny zespół projektantów systemów elektrycznych
RMDC ma wyjątkowo mocną i wszechstronną grupę inżynierów elektryków, która z łatwością dostaje zamówienia niezależnie od zamówień na całe projekty statków. Zespół ten ma w swoim gronie specjalistów od elektrowni okrętowych, automatyki oraz ekspertów w zakresie nawigacji, systemów łączności i wykrywania pożarów. Tak dużej, wszechstronnej i doświadczonej grupy projektantów nie ma żadne inne okrętowe biuro projektowe w Polsce. Na świecie stocznie zlecają tego typu prace firmom specjalistycznym. Dla przykładu w tym roku RMDC zakończyło projekt systemów elektrycznych jednostki samopodnośnej do stawiania wież wiatrowych na zlecenie znanej niemieckiej firmy SAM Electronics.
Projektowanie okrętów wojennych
We wrześniu 2013 r. konsorcjum trzech polskich firm ze stocznią Remontowa Shipbuilding S.A. na czele dostało z Ministerstwa Obrony zamówienie na zaprojektowanie i zbudowanie prototypowego niszczyciela min klasy KORMORAN II. Okręt będzie miał długość 58 m i wyporność około 850 t. Prototyp ma powstać w stoczni Remontowa Shipbuilding (znanej w przeszłości pod nazwą Stocznia Północna, która specjalizowała się w budowie okrętów wojennych i statków rybackich). Oczekuje się, że po wszechstronnych badaniach i próbach konsorcjum otrzyma zamówienie na dwie dalsze jednostki tej klasy. We wrześniu 2013 r. RMDC otrzymało wymaganą prawem koncesję od Ministerstwa Obrony, co powala mu na projektowanie okrętów wojennych. Wkrótce potem Remontowa Shipbuilding zamówiła w RMDC kompletny projekt systemów ogólnookrętowych. Od lat Remontowa Shipbuilding oraz RMDC miały wspólny system zarządzania jakością, spełniający wymagania norm ISO 9000 oraz AQAP 2110. W tej chwili RMDC wdraża własny system zarządzania jakością. Ten nowy system ma zostać certyfikowany na początku 2014 r.
Doskonałe perspektywy na przyszłość
Wieloletnia współpraca z dwiema dużymi stoczniami należącymi do Holdingu Remontowa dała RMDC stabilność oraz wszechstronne doświadczenie, które z kolei pozwoliło spółce wyjść na rynek międzynarodowy. Pierwsze kontrakty na dokumentację spoza Holdingu Remontowa zostały zawarte dopiero w 2011 r. Obecny portfel zamówień zapewnia spółce pracę przynajmniej do końca 2016 r.
Witold Żylicz
Fot. Grzegorz Landowski, Illustr. RMDC
Wes lepiej wyszukaj sobie takie zainteresowanie aby tobie się podobało i podnosilo na duchu.
What host are you the use of? Can I get your affiliate link to your host?
I desire my site loaded up as fast as yours lol
My blog post :: cialis online: [link usunięty]
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.