Stocznie, Statki

Remontowa Marine Design & Consulting (RMDC) to polska spółka należąca, podobnie jak 22 inne, do grupy kapitałowej Remontowa Holding z Gdańska. Wywodzi się z biura projektowego Gdańskiej Stoczni Remontowej, którego początki sięgają roku 1998. Dziś jest jedną z największych spółek holdingu. Zatrudniając blisko 150 inżynierów jest także największą tego typu firmą w Polsce i jedną z największych w Europie, a jej portfel zamówień jest wypełniony co najmniej do końca roku 2016. Czym jest wypełniony? Oto krótki przegląd.

Projekt statku wiertniczego

Flagowym projektem realizowanym obecnie przez RMDC, jest dokumentacja statku wiertniczego o długości 202 m, który będzie mógł wiercić na głębokość 10 tys. m (dno na głębokości 3 tys. metrów, a w ziemi 7 tys. m).Kontrakt na kompletny projekt został zawarty pomiędzy norweską firmą LMG Marin, a brazylijską stocznią Estaleiro Atlantico Sul (EAS). Następnie norweskie biuro zleciło spółce RMDC dużą część projektu, która reprezentowała ponad 70 proc. łącznej pracochłonności. Zakres pracy RMDC obejmuje część projektu klasyfikacyjnego, kompletny projekt klasyfikacyjny systemów elektrycznych, kompletny projekt roboczy systemów ogólnookrętowych, integrację projektu systemów wiertniczych w projekt systemów ogólnookrętowych oraz techniczną pomoc stoczni w zakupach.

Stocznia EAS zamierza zbudować według tej dokumentacji siedem jednostek o wartości 600 mln dolarów każda dla znanego armatora brazylijskiego Sete, którego głównym udziałowcem jest koncern Petrobras. Na początku 2013 r. stocznia EAS rozpoczęła cięcie blach, a obecnie trwa prefabrykacja bloków pierwszego kadłuba.

Łączna wartość dokumentacji wykonywanej przez RMDC przekracza cenę niejednego statku. Ponadto, realizacja tego przedsięwzięcia daje spółce doświadczenie w zarządzaniu dużymi zespołami projektantów, dzięki czemu otwierają się przed nią nowe możliwości realizacji w przyszłości największych znanych na świecie projektów konstrukcji morskiego przemysłu wiertniczego, takich jak: platformy wiertnicze czy statki typu FPSO (statki stojące na polu, magazynujące, przetwarzające i oddające ropę na zbiornikowce dowozowe). Reklama, jaka towarzyszyła temu wielkiemu projektowi, zaowocowała już zamówieniem dla RMDC na dokumentację przebudowy innego statku wiertniczego.

Targi w Brazylii

Spółka uczestniczyła także w targach branży stoczniowej i offshore Navalshore, które odbywały się w dniach 12 – 15 sierpnia 2013 r. w Rio de Janeiro w Brazylii. Podczas tej imprezy zaprezentowały się firmy polskie. Na zlecenie Ministerstwa Gospodarki firma VMG z Poznania zorganizowała wspólne stoisko dla zainteresowanych firm sektora morskiego, na którym wystawiały się m. in. Vistal S.A., Bohamet oraz Instytut Morski z Gdańska.

RMDC, wspólnie z Polam-Rem S.A. z grupy kapitałowej Remontowa Holding wystawiały się na własnym stoisku niezależnym od stoiska zorganizowanego przez firmę VMG. Aktualnie realizowane projekty oraz oferta RMDC wzbudziły duże zainteresowanie. Na stoisku polskiej firmy projektowej gościli m.in. przedstawiciele brazylijskiego koncernu Petrobras.

Promy na LNG, kablowce, kontenerowce arktyczne…

W pierwszym kwartale 2013 r. RMDC  otrzymało od stoczni Remontowa Shipbuilding zlecenie na wykonanie dokumentacji promu dwustronnego dla duńskiego armatora z wyspy SamsØ. Statek będzie przewoził 600 pasażerów oraz 160 samochodów osobowych. Będzie to pierwsza jednostka tego typu o napędzie gazowym, pływająca pod banderą duńską. Ponadto, w drugim kwartale roku biuro dostało zamówienie na usługi projektowe związane z budową nowoczesnego statku do kładzenia kabli dla armatora norweskiego Siem Offshore z perspektywą budowy drugiego statku.

Podpisanie przez stocznię Remontowa Shipbuilding kontraktu na budowę takich jednostek było prawdziwym przełomem na rynku, ponieważ w przeszłości norwescy armatorzy zamawiali tak skomplikowane jednostki jedynie w stoczniach norweskich, a firmy polskie otrzymywały zamówienia wyłącznie na częściowo wyposażone kadłuby. W czwartym kwartale 2013 r. RMDC otrzymało zamówienia na dokumentację trzech typów kontenerowców arktycznych przeznaczonych do nawigacji na wodach Grenlandii. Remontowa Shipbuilding zbuduje te jednostki dla duńskiego armatora Royal Arctic Lines. Dwa statki będą miały pojemność 33 TEU, dwa pojemność 118 TEU oraz jeden pojemność 590 TEU.

Siła w specjalizacji

Od lat RMDC specjalizuje się w projektowaniu dwustronnych promów pasażersko-samochodowych, które pływają po fiordach Norwegii. Czternaście takich projektów zostało wykonanych dla Remontowa Shipbuilding, która to stocznia następnie zbudowała te jednostki. Pozyskane w ten sposób doświadczenie pozwala RMDC na prowadzenie rozmów bezpośrednio z armatorami, począwszy od etapu koncepcji. RMDC ma również doświadczenie w projektowaniu gazowców. Dziedzina ta jest w tej chwili wyjątkowo modna z uwagi na dbałość o ochronę środowiska, dużą ilość gazu na rynku dzięki rozpoczęciu eksploatacji olbrzymich zasobów gazu łupkowego w USA, a w konsekwencji dzięki zwiększeniu znaczenia transportu gazu LNG drogą morską kosztem transportu rurociągami. Parę lat temu biuro zaprojektowało zbudowany dla holenderskiego armatora AnthonyVeder Rederijzaken nowoczesny gazowiec o pojemności 7500 m3 do przewozu trzech typów gazu LNG/LEG/LPG.

RMDC jest również jednym z niewielu biur projektowych na świecie, które mają doświadczenie w projektowaniu statków o napędzie gazowym. Obecnie na ukończeniu są dwa promy pasażersko-samochodowe typu SKS165 o napędzie gazowym budowane według dokumentacji RMDC dla norweskiego armatora Norled. W zeszłym roku stocznia Remontowa Shipbuilding przekazała cztery promy innego typu z napędem gazowym. Eksperckie doświadczenie RMDC w tej dziedzinie owocuje wieloma zapytaniami na wykonanie projektów nowych jednostek oraz przebudów siłowni dieslowskich na napędzane gazem.

Projekty przebudów statków i platform wiertniczych

Do 2012 r. blisko połowa prac projektowych firmy RMDC była wykonywana na rzecz Gdańskiej Stoczni Remontowej, która, będąc jedną z największych stoczni tego typu w Europie, specjalizuje się w dużych przebudowach. Najbardziej spektakularne są przede wszystkim przebudowy platform wiertniczych. W roku 2011 zdarzyło się i tak, że aż trzy takie przebudowy były realizowane w stoczni równocześnie. W przypadku każdej z tych przebudów RMDC miało swój udział w przygotowaniu dokumentacji.

Ponadto, według projektu roboczego RMDC przebudowano dla armatora norweskiego zbiornikowiec na statek typu FPSO. Jednostka pracuje obecnie dla koncernu Petrobras u wybrzeży Brazylii. W ostatnich latach RMDC specjalizuje się również w dokumentacji przebudów zwykłych zbiornikowców na zbiornikowce dowozowe, krążące między stojącymi na polach, zbierającymi i wstępnie przetwarzającymi ropę zbiornikowcami typu FPSO, a portami. Takich projektów RMDC zrealizowało już kilkanaście i jest w stanie rozmawiać z armatorami na ich temat począwszy od etapu koncepcji. W tym wypadku zakres prac RMDC sprowadzał się przeważnie do zaprojektowania zmian w kadłubie, instalacji systemu ładowania ropy przez dziób (tzw. Bow Loading System), nowych pomieszczeń mieszkalnych, nowej siłowni, nowych systemów elektrycznych pozwalających na uzyskanie klasy DP (Dynamiczne Pozycjonowanie).

Silny zespół projektantów systemów elektrycznych

RMDC ma wyjątkowo mocną i wszechstronną grupę inżynierów elektryków, która z łatwością dostaje zamówienia niezależnie od zamówień na całe projekty statków. Zespół ten ma w swoim gronie specjalistów od elektrowni okrętowych, automatyki oraz ekspertów w zakresie nawigacji, systemów łączności i wykrywania pożarów. Tak dużej, wszechstronnej i doświadczonej grupy projektantów nie ma żadne inne okrętowe biuro projektowe w Polsce. Na świecie stocznie zlecają tego typu prace firmom specjalistycznym. Dla przykładu w tym roku RMDC zakończyło projekt systemów elektrycznych jednostki samopodnośnej do stawiania wież wiatrowych na zlecenie znanej niemieckiej firmy SAM Electronics.

Projektowanie okrętów wojennych

We wrześniu 2013 r. konsorcjum trzech polskich firm ze stocznią Remontowa Shipbuilding S.A. na czele dostało z Ministerstwa Obrony zamówienie na zaprojektowanie i zbudowanie prototypowego niszczyciela min klasy KORMORAN II. Okręt będzie miał długość 58 m i wyporność około 850 t. Prototyp ma powstać w stoczni Remontowa Shipbuilding (znanej w przeszłości pod nazwą Stocznia Północna, która specjalizowała się w budowie okrętów wojennych i statków rybackich). Oczekuje się, że po wszechstronnych badaniach i próbach konsorcjum otrzyma zamówienie na dwie dalsze jednostki tej klasy. We wrześniu 2013 r. RMDC otrzymało wymaganą prawem koncesję od Ministerstwa Obrony, co powala mu na projektowanie okrętów wojennych. Wkrótce potem Remontowa Shipbuilding zamówiła w RMDC kompletny projekt systemów ogólnookrętowych. Od lat Remontowa Shipbuilding oraz RMDC miały wspólny system zarządzania jakością, spełniający wymagania norm ISO 9000 oraz AQAP 2110. W tej chwili RMDC wdraża własny system zarządzania jakością. Ten nowy system ma zostać certyfikowany na początku 2014 r.

Doskonałe perspektywy na przyszłość

Wieloletnia współpraca z dwiema dużymi stoczniami należącymi do Holdingu Remontowa dała RMDC stabilność oraz wszechstronne doświadczenie, które z kolei pozwoliło spółce wyjść na rynek międzynarodowy. Pierwsze kontrakty na dokumentację spoza Holdingu Remontowa zostały zawarte dopiero w 2011 r. Obecny portfel zamówień zapewnia spółce pracę przynajmniej do końca 2016 r.

Witold Żylicz

Fot. Grzegorz Landowski, Illustr. RMDC

 

 

+13 ......
aż milo się czyta takie newsy
21 listopad 2013 : 09:27 Guest | Zgłoś
+10 Nie żebym się nie cieszył.
Szkoda tylko, że zarobki nie takie.
21 listopad 2013 : 10:03 Guest | Zgłoś
+9 Na tym polega właśnie interes.
Norwedzy podpisują kontrakt z Brazylijczykami, po czym zlecają 70% prac Polakom za połowę ceny. Czysty zysk. Szkoda, że nasi menadżerowie nie potrafią nawiązywać takich kontraktów bezpośrednio ze zleceniodawcą...
21 listopad 2013 : 11:12 Guest | Zgłoś
+10 70% pracochłonności a zapewne 30% ceny. Ale i to dobre.
Taka już nasza rola wyrobników. Za kilka lat jak się będziemy się pilnie uczyć a urzędnicy na misjach nie będą się bali kontaktów z biznesem (czytaj będą wspierać prywatny biznes jak w Norwegii, Niemczech, Francji czy USA) to mamy szansę wspiąć się na drabince. Tyle, że Norki nadal będą podkupywać ludzi z Polski i pilnować aby tu na miejscu nic nie urosło za wysoko.
21 listopad 2013 : 11:11 Guest | Zgłoś
+9 W Brazylii polskie firmy
są praktycznie nie znane, w przeciwieństwie do norweskich,z uwagi na doświadczenie w wydobywaniu ropy, które tam pracują przynajmniej od 20 lat. Więc wchodzenie tam przez Norwegów nie jest zlym pomyslem, tym bardziej, że w Brazylii interesy robi się bardzo ciężko, na co narzekają także Norwesie - jest tam silny protekcjonizm państwa, urzędniczy formalizm i korupcja. Generalnie jest to kraj bardzo nieprzyjazny dla obcego biznesu.
21 listopad 2013 : 12:03 Guest | Zgłoś
-2 Olin?
Zastanów się to co piszesz. Z twojego zdania można tylko wyciągnąć wniosek ze albo jesteś mocno zdesperowany albo sam zazdrości.
Wes lepiej wyszukaj sobie takie zainteresowanie aby tobie się podobało i podnosilo na duchu.
21 listopad 2013 : 15:27 Guest | Zgłoś
+5 nieprawda
Mylisz się, ani ni jestem zdesperowany ani nie zazdroszczę. Pracowałem kiedyś w biurze remontowej i teraz z perspektywy czasu myślę, że Bóg musi kochać tą stocznię miłością mocną jak stewa rufowa-inaczej by już wszystko dawno padło.Gdybyś przeszedł się dzisiaj do biura to pewnie byś pomyślał, że jesteś na zbiórce drużyny harcerskiej. Starych wyjadaczy jak na lekarstwo, a statki tego typu buduje na świecie mniejsza ilość niż Ty masz palców u rąk. A to świadczy o tym, że to nie jest zabawa, nie będzie taryfy ulgowej. jeśli coś będzie spieprzone w dokumentacji to norki im będą kazać słono zapłacić. Mimo że życzę im jak najlepiej, to wg mnie jest bardzo ryzykowny projekt. Pewnie ci co go brali widzieli taczki pieniędzy , ale nie pomyśleli kto to zrobi i jak. Chyba że biuro robi tylko PR, wtedy to jakoś poleci z bólami.
22 listopad 2013 : 11:50 Guest | Zgłoś
0 ...
Myślę, ze popłyną na tym wiertniczym. W siną dal.
21 listopad 2013 : 13:15 Guest | Zgłoś
+7 szanse
tak trzymać . widac , że holding remontowej stara się wykorzystywać wszystkie szanse w tym i tą dla Brazylii - tu będą największe pola gazu i ropy naftowej , potrzeba bedzie wielu statków, platform itd. itd. a tacy Norwedzy nie śpią a działaja np. stocznia Kleven Verft AS ta z którą walcza w Szczecinie. No a co robią marsjanie ze stoczni MARS i ARP ? Nic tylko wydają na daremno naszą kasę podatników ( bo to nie z ich kieszeni) i z zazdroscia patrza na to co sie dzieje w Gdańskiej Stoczni Remontowej.Teraz próbują CRIST ratować przez zakup akcji (ma to zrobić ARP) a co z innymi marsjanskimi tworami MSR Gryfia? A co w Naucie ze swoimi kolesiami? Zbliża się czas rozliczeń a tu efektów nie widać. Czuja oddech jarka na plecach.
21 listopad 2013 : 13:27 Guest | Zgłoś
+3 strach
A jak Jarek wygra to ojojojojojojjjooojjooj ! Aż strach się bać !
21 listopad 2013 : 17:40 Guest | Zgłoś
+4 Panowie pytanie za sto punktów
kto ma budować te statki wiertniczy czyja stocznia?
21 listopad 2013 : 20:37 Guest | Zgłoś
+3 budowa statkow
statki te ma budowac stocznia gdansk
21 listopad 2013 : 21:24 Guest | Zgłoś
+2 statki
statki bedzie budować holding remontowa no przecież nie NAUTA
24 listopad 2013 : 17:19 Guest | Zgłoś
+2 jakich hahahahahahahahaha
Dla przykładu w tym roku RMDC zakończyło projekt systemów elektrycznych jednostki samopodnośnej do stawiania wież wiatrowych na zlecenie znanej niemieckiej firmy SAM Electronics.
08 styczeń 2014 : 18:33 Guest | Zgłoś
+1 Jak polska spółka RMDC wykorzystuje szanse rynkowe…
Great weblog here! Additionally your site lots up fast!
What host are you the use of? Can I get your affiliate link to your host?

I desire my site loaded up as fast as yours lol

My blog post :: cialis online: [link usunięty]
03 listopad 2014 : 17:29 Archie | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter