Polska firma Midcon Designer Spółka z o.o. zaprojektuje lodołamacz liniowy, który będzie budowany w S.S.R. „Gryfia”. Firma odpowiada za wszystkie fazy projektu, od koncepcji po nadzór nad budową dla RZGW w Szczecinie.
Lodołamacz o długości 29 m, szerokości całkowitej 7,80 m i zanurzeniu bez balastu 1,40 m będzie napędzany jednym silnikiem głównym (~800kW) poprzez przekładnię i linię wałów ze śrubą stałą z uciągiem na palu 6 ton.
Będzie operować na Odrze i Wiśle. Może również - w przypadku pilnej konieczności, po zezwoleniu administracji morskiej - odbywać pojedyncze podróże po Zatoce Gdańskiej i Pomorskiej oraz awaryjnie podejmować pracę na wewnętrznych wodach morskich.
*
Podstawowym zadaniem lodołamaczy liniowych jest rozszerzenie rynny w lodzie wyłamanej przez lodołamacze czołowe oraz łamanie lodu w obszarze niedostępnym dla lodołamaczy czołowych, a także utrzymanie drożności w rynnie i zapobieganie przedwczesnemu zamarzaniu nurtu. Ten typ lodołamacza służyć ma również do rozbijania mniejszych zatorów lodowych, uwalniania filarów mostowych od lodu, czy też kruszenia pokrywy lodowej w portach śródlądowych.
*
Lodołamacz będzie pełnił także funkcje holownika, statku pożarniczego, może być też przystosowany do pełnienia funkcji ratowniczych. Do holowania poza hakiem i innym wymaganym wyposażeniem, będzie również służył odpowiednio zaaranżowany pokład w części rufowej. Do gaszenia pożarów - niezbędna instalacja pożarowa pozwalającą na zainstalowanie w przyszłości pompy - działka wodno-pianowego o wydatku 100m3/h.
Konstrukcja stała kadłuba i wyposażenia pokładowego będzie sięgać max. do wysokości 4 m ponad poziom zanurzenia konstrukcyjnego. Elementy wystające ponad tą wysokość, będą składane lub rozbieralne. Sterówka będzie wysuwana do góry hydraulicznie i w dolnym położeniu będzie poniżej poziomu 4 m
Główny projektant Jacek Łożyński zapewnia, że lodołamacz będzie zaprojektowany zgodnie z wymaganiami przepisów klasyfikacyjnych PRS dla statków śródlądowych oraz zbudowany pod nadzorem PRS dla uzyskania klasy: *s KM 2 ld *s PRM.
Przekazanie jednostki armatorowi nastąpi w listopadzie 2013 r.
Czytaj także:
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.