W Norwegii dobiega końca wyposażanie nowoczesnego, bardzo uniwersalnego statku do obsługi farm rybnych, który powstał częściowo w Polsce.
W Szczecinie, na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej, z użyciem jednej z jej suwnic pochylniowych, zwodowano 25 lipca 2014 r. kolejny częściowo wyposażony kadłub zbudowany przez stocznię Finomar, wkrótce potem odholowany do Norwegii. Chodzi o jednostkę o nazwie Frøy Server przeznaczoną dla norweskiej stoczni Sletta Verft z Mjøsundet, a docelowym jej właścicielem ma być armator Frøy Akvaservice należący do rodziny Gåsø.Projekt Frøy Server jest zoptymalizowany pod kątem eksploatacji w bezpośredniej bliskości klatek farm rybnych i na wodach nieosłoniętych w trudnych warunkach pogodowych. Do jego funkcji należą m.in.: obsługa kotwic, wodowanie ram i cumowanie napinaczowe ram, obsługa sieci, umieszczanie obiektów na wodzie i ich podejmowanie, przeglądy, czyszczenie i dezynfekcja klatek i innego wyposażenia farm rybnych, prace podwodne (baza nurków i pojazdów zdalnie kierowanych - ROV), holowania, transport materiałów i wyposażenia na i z farm rybnych.
Jest to solidny statek ze znaczącym uciągiem na palu, dobrą prędkością eksploatacyjną i wysoką manewrowością. Na pokaźnym pokładzie roboczym jest miejsce dla pięciu kontenerów 20-stopowych. Dla statku zaplanowano bogate wyposażenie pokładowe, łącznie z silnymi wciągarkami i dużymi zdalnie sterowanymi żurawiami pokładowymi o pokaźnym wysięgu. W projektowaniu położono nacisk na wygodę i bezpieczeństwo załogi, ergonomię, nowoczesne wyposażenie pomieszczeń mieszkalnych i operacyjnych / roboczych, a także na zapewnienie dobrej widoczności na stanowiskach roboczych.
Statek typu Macho 25 projektu Møre Maritime AS, będzie eksploatowany w pięcioletnim czarterze przez renomowanego producenta przetworów z ryb i owoców morza Leroy Seafood AS na jego farmach rybnych w centralnej części norweskiego wybrzeża.
Stocznia Finomar zajęta jest obecnie produkcją sekcji i bloków okrętowych.
Frøy Server - charakterystyka podstawowa
długość 25,00 m
szerokość 10,60 m
miejsca w pomieszczeniach załogi dla: 6 osób
moc napędu głównego 750 kW
masa całkowita kadłuba przekazanego przez Finomar około 210 t
SeaMedia
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.