W piątek, 1 sierpnia br., z pochylni B 1 byłej Stoczni Gdańskiej, użytkowanej przez stocznię Nauta SA, zwodowano kadłub statku rybackiego o stoczniowym numerze budowy B691. Wodowanie było otwarte dla publiczności.
Statek został zamówiony w połowie roku 2013 w duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S przez norweskiego armatora Haugagut AS (będącego firmą - córką Drønen Havfiske AS prowadzonego przez rodziny Drønen i Østervold) z rejonu Austenvoll. Duńska stocznia zleciła budowę częściowo wyposażonego kadłuba stoczni Nauta SA, który zostanie przeholowany do Danii, gdzie zostanie wykonana część prac wykończeniowych i wyposażeniowych.
Zwodowany statek to sejner/trawler pelagiczny o długości 69,95 m. Jednostka, która otrzyma imię Haugagut, będzie mogła przewozić złowioną żywą rybę w zbiornikach z wodą morską (RSW) o pojemności 2100 m3. Statek wyposażony jest w wysokoprężny silnik napędu głównego MAN 6L32/44 CR o mocy 3600 kW, który ma być podobno pierwszym silnikiem okrętowym common rail MAN'a w norweskiej flocie łowczej. System napędowy zaplanowano z funkcją take-me-home, w której silnik główny jest wysprzęglany, a prądnica wałowa zamienia się w elektryczny, awaryjny silnik napędu głównego zasilany z zespołów prądotwórczych. Statek otrzyma też najnowocześniejsze wyposażenie funkcjonalne (rybołówcze) oraz elektroniczne.
Projekt statku, klasyfikowanego przez DNV, powstał w stoczni Karstensens Skibsværft, w ścisłej współpracy z armatorem.
Kadłub zwodowany 1 sierpnia 2014 r. jest pierwszym z czterech zamówionych obecnie w stoczni Nauta SA przez Karstensens Skibsværft A/S. Stocznia jest w trakcie negocjacji w sprawie budowy dwóch kolejnych kadłubów dla Karstensens.
SeaMedia
Rys.: Karstensens Skibsværft A/S, Fot.: Piotr B. Stareńczak
Uniwersalny statek rybacki Haugagut (nr budowy 426) - charakterystyka podstawowa
armator Haugagut A/S, Norwegia
port macierzysty Austevoll, Norwegia
projektant Karstensens Skibsværft A/S
stocznia Karstensens Skibsværft A/S (częściowo wyposażony kadłub - Nauta SA)
stoczniowy nr budowy - główny kontraktujący 426
stoczniowy nr budowy - podwykonawca (kadłub) B691
spodziewany termin przekazania w pełni wyposażongo statku przez stocznię Karstensens Skibsværft armatorowi: kwiecień 2015 r.
długość całkowita 69,90 m
długość między pionami 63,60 m
szerokość konstrukcyjna 15,00 m
wysokość do pokładu głównego 6,50 m
wysokość do pokładu ochronnego 9,20 m
tonaż pojemnościowy brutto (GT) 2250
pojemność zbiorników RSW 2100 m3
pojemność zbiorników paliwowych 500 m3
pojemność zbiorników wody słodkiej 50 m3
silnik napędu głównego MAN 6L32/44 CR
moc napędu głównego 3600 kW
śruba napędowa MAN Diesel & Turbo (Alpha), średnica 4200 mm (115 obr./min.)
prędkość eksploatacyjna ok. 16,0 w.
silniki pomocnicze 3 x Scania D16 o mocy 500 kW każdy
prądnica zawieszona (wałowa) AvK, 2500 kW
stery strumieniowe 1 x Brunvoll 950 kW + 1 x Brunvoll 850 kW
wyposażenie pokładowe:
wciągarki, dźwigi Karmøy Winch
instalacja RSW MMC 2 x 1150 kW
system próźniowy MMC 4 x 66 kW / 2 x 4200 l
miejsc dla załogi 13
notacja klasy DnV +1A1 Fishing Vessel Ice-C TMON
[link usunięty]
2/dlaczego Crist nie jest zdolny do innowacji skoro potrafił zbudować dwa bardzo ciekawe i innowacyjne statki?; 3/czy brak poważnych zleceń w dniu dzisiejszym spowoduje że tych zleceń nie będzie w przyszłości?; 4/EPG raczej się nie rozwinie,czy to jest rozkaz czy życzenie czy może czarnowidztwo? Pewnie mnóstwo jest do zrobienia ale ja życzę jak najlepszego i szybkiego rozwoju tego przemysłu mając na uwadze to, że skoro w wielu dziedzinach pokrewnych może się wiele udać, to uda się i w tym przypadku.
5/ ciekawym kierunkiem działania będzie zakup łodzi podwodnych i kto i z czym wjedzie do polskich stoczni? Dużo słyszę o Francuzach chociaż prywatnie mnie bardziej podobają się Szwedzi (SAAB) z ich rozwiązaniami. Kto by to nie był jest to możliwość kolejnego przeskoku technologicznego.
[link usunięty]
[link usunięty]
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.