Stocznie, Statki

W piątek, 1 sierpnia br., z pochylni B 1 byłej Stoczni Gdańskiej, użytkowanej przez stocznię Nauta SA, zwodowano kadłub statku rybackiego o stoczniowym numerze budowy B691. Wodowanie było otwarte dla publiczności.

Statek został zamówiony w połowie roku 2013 w duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S przez norweskiego armatora Haugagut AS (będącego firmą - córką Drønen Havfiske AS prowadzonego przez rodziny Drønen i Østervold) z rejonu Austenvoll. Duńska stocznia zleciła budowę częściowo wyposażonego kadłuba stoczni Nauta SA, który zostanie przeholowany do Danii, gdzie zostanie wykonana część prac wykończeniowych i wyposażeniowych.

Zwodowany statek to sejner/trawler pelagiczny o długości 69,95 m. Jednostka, która otrzyma imię Haugagut, będzie mogła przewozić złowioną żywą rybę w zbiornikach z wodą morską (RSW) o pojemności 2100 m3. Statek wyposażony jest w wysokoprężny silnik napędu głównego MAN 6L32/44 CR o mocy 3600 kW, który ma być podobno pierwszym silnikiem okrętowym common rail MAN'a w norweskiej flocie łowczej. System napędowy zaplanowano z funkcją take-me-home, w której silnik główny jest wysprzęglany, a prądnica wałowa zamienia się w elektryczny, awaryjny silnik napędu głównego zasilany z zespołów prądotwórczych. Statek otrzyma też najnowocześniejsze wyposażenie funkcjonalne (rybołówcze) oraz elektroniczne.

Projekt statku, klasyfikowanego przez DNV, powstał w stoczni Karstensens Skibsværft, w ścisłej współpracy z armatorem.

Kadłub zwodowany 1 sierpnia 2014 r. jest pierwszym z czterech zamówionych obecnie w stoczni Nauta SA przez Karstensens Skibsværft A/S. Stocznia jest w trakcie negocjacji w sprawie budowy dwóch kolejnych kadłubów dla Karstensens.

SeaMedia

Rys.: Karstensens Skibsværft A/S, Fot.: Piotr B. Stareńczak

Uniwersalny statek rybacki Haugagut (nr budowy 426) - charakterystyka podstawowa

armator   Haugagut A/S, Norwegia
port macierzysty   Austevoll, Norwegia
projektant   Karstensens Skibsværft A/S
stocznia   Karstensens Skibsværft A/S (częściowo wyposażony kadłub - Nauta SA)
stoczniowy nr budowy - główny kontraktujący   426
stoczniowy nr budowy - podwykonawca (kadłub)  B691
spodziewany termin przekazania w pełni wyposażongo statku przez stocznię Karstensens Skibsværft armatorowi:   kwiecień 2015 r.
długość całkowita   69,90 m
długość między pionami   63,60 m
szerokość konstrukcyjna   15,00 m
wysokość do pokładu głównego   6,50 m
wysokość do pokładu ochronnego   9,20 m
tonaż pojemnościowy brutto (GT)   2250
pojemność zbiorników RSW   2100 m3
pojemność zbiorników paliwowych   500 m3
pojemność zbiorników wody słodkiej   50 m3
silnik napędu głównego   MAN 6L32/44 CR
moc napędu głównego   3600 kW
śruba napędowa   MAN Diesel & Turbo (Alpha), średnica 4200 mm (115 obr./min.)
prędkość eksploatacyjna   ok. 16,0 w.
silniki pomocnicze   3 x Scania D16 o mocy 500 kW każdy
prądnica zawieszona (wałowa)   AvK, 2500 kW
stery strumieniowe   1 x Brunvoll 950 kW + 1 x Brunvoll 850 kW
wyposażenie pokładowe:
wciągarki, dźwigi   Karmøy Winch
instalacja RSW   MMC 2 x 1150 kW
system próźniowy   MMC 4 x 66 kW / 2 x 4200 l
miejsc dla załogi   13
notacja klasy   DnV +1A1 Fishing Vessel Ice-C TMON

+12 Tylko kadłub...... ??????
Kiedyś niedawno w Gryfii takie robiono całkowicie wyposażone dla Norwegów... Ale to już historia.....
01 sierpień 2014 : 07:50 abc | Zgłoś
+5 Historia....
hmmm niedawno czyli kiedy?!
01 sierpień 2014 : 11:53 def | Zgłoś
+15 MARS
tak gdy nie było marsjan to stocznie funkcjonowały z przybyciem marsjan zaczął się dramat/ Crist dawniej dobra prywatna firma dzisiaj państwowy kolos na glinianych nogach, Nauta bardzo dobra stocznia remontowa dzisiaj nie wiadomo co to za firma - stado dyrektorów, brak koncepcjo działania jest to najgorzej zarzadzana stocznia od lat 86 .statek rybacki zwodowany w Gdansku - jaki wynik finansowy ?
01 sierpień 2014 : 19:23 john from kingston | Zgłoś
-2 odpowiadam krytykom
Krytykanci co wam ciągle żle, to oplujcie teraz to:
[link usunięty]
02 sierpień 2014 : 09:27 kibic | Zgłoś
+9 kibicowi
w chwili obecnej praktycznie przemysł stoczniowy nie istnieje. w Szczecinie zlikwidowano stocznie w Trójmieście poza holdingiem gdanskiej stoczni remontowej nie mażadnego ośrodka stoczniowego. oczywiście marsjanie oburzą się no bo niby jest Crist, Nauta, EPG - tyle , że nie są to firmy zdolne do jakichś innowatorskich działań - Crist liczył na statki typu Innovation ( do stawiania wież wiatrowych ale skonczyło się na dwóch jednostkach a państwowy Crist dysponuje duzym majatkiem a tu brak poważnych zleceń, EPG raczkuje i raczej nie rozwinie się, Nauta mogłaby być liderem w remontach małych statków oraz przebudowach i ewentualnie remontach okretów wojennych ale idiotyczna polityka marsjan doprowadziła do zapaści Nauty - marsjanie odpowiadają za zniszczenie najlepszej spółki stoczniowej w Trójmieście jaką była Konrem Nauta tu przypomnieć należy działalność trójki Stacha F., Wojciecha S. i Krzysztofa G. , która to doprowadziła do upadłości spółki i wielomilionowych strat , doprowadzili do utraty kontrahentów i zleceniodawców , doprowadzili do likwidacji ponad 300 miejsc pracy w Gdyni. a co do samej Nauty to jej wynik za 6 miesiecy nie jest zadawalajacy mówiąc delikatnie.
02 sierpień 2014 : 14:53 krytyk | Zgłoś
-7 odpowiadam
Czytam, czytam i co my tutaj mamy: 1/coś jednak istnieje i się rozwija(Remontowa) ;
2/dlaczego Crist nie jest zdolny do innowacji skoro potrafił zbudować dwa bardzo ciekawe i innowacyjne statki?; 3/czy brak poważnych zleceń w dniu dzisiejszym spowoduje że tych zleceń nie będzie w przyszłości?; 4/EPG raczej się nie rozwinie,czy to jest rozkaz czy życzenie czy może czarnowidztwo? Pewnie mnóstwo jest do zrobienia ale ja życzę jak najlepszego i szybkiego rozwoju tego przemysłu mając na uwadze to, że skoro w wielu dziedzinach pokrewnych może się wiele udać, to uda się i w tym przypadku.
5/ ciekawym kierunkiem działania będzie zakup łodzi podwodnych i kto i z czym wjedzie do polskich stoczni? Dużo słyszę o Francuzach chociaż prywatnie mnie bardziej podobają się Szwedzi (SAAB) z ich rozwiązaniami. Kto by to nie był jest to możliwość kolejnego przeskoku technologicznego.
02 sierpień 2014 : 16:34 kibic | Zgłoś
0 dodatek (bardzo ważny)
Mam następnego linka, super sprawa do poczytania i przemyślenia a także zazdrości jeżeli chodzi o Holandię.
[link usunięty]
02 sierpień 2014 : 16:54 kibic | Zgłoś
-1 odpowiadam marco32
Mnie tam jak najbardziej cieszy fakt prywatnych firm stoczniowych a nie państwowych molochów. Co do Crist, to zdaje się są bardzo różne opinie:
[link usunięty]
03 sierpień 2014 : 08:59 kibic | Zgłoś
+3 crist
Ludzie ktorzy kiedys byli wlascicielami spolki Crist znaja sie na pracach stoczniowych - tu uwaga firm z nazwa lub powiazanych z Crist jest kilka. Obecny Crist to spolka panstwowa kase dal Skarb Panstwa a wlasciciele swoj wizerunek. Problem Cristu to wysokie koszty infrastruktury oraz brak naprawde duzych zlecen.
03 sierpień 2014 : 10:28 krisw | Zgłoś
+10 sejenr
wszystko byłoby fajnie gdyby jedna drobna sprawa jaki był koszt budowy tego kadłuba? tajemnicą poliszynela jest fakt , że część ludzi pracujacych przy budowie trawlera dostawała pieniądze od spółki Konrem Nauta z Gdyni np.Sławomir Ł. czy Krzysztof G. ( dawny członek zarządu spółki jeden z tej trójki , która naraziła Skarb Państwa na wielomilionowe straty). Powszechnie wiadomo jest że nikt podczas budowy nie liczył się z kosztami ważne było by zbudować statek. Czyli dać duńczykom kadłub prawie darmo i o co tu chodzi ? Nauta jest państwową stocznią zarządzaną przez jakąś dziwną agencję MARS. Efekty działań są widoczne dla każdego tylko nie dla ludzi nadzorujących wydatki państwowe. Czas by rozliczyć działalność MARS w stoczniach trójmiejskich i szczecińskich.
04 sierpień 2014 : 04:39 winicjan | Zgłoś
+8 sejner winicjanowi
tak przecież to za sprawą marsjan upadła spółka Konrem Nauta w Gdyni i w wyniku ich działań stracono ponad 300 miejsc pracy w Gdyni. trójka Stach F. Wojciech S. Krzysztof G. namaszczeni przez marsjanina Piotra S. przy czynnym udziale Andrzej Sz. i Pawła MD. spowodowała, że spółka zamiast zysku jaki był mozliwy do uzyskania ( ok. 8 mln zł) w 2013 roku ma straty ponad 22 miliony złotych .Warto by odpowiednie słuzby przesledziły gdzie wypływały pieniądze spółki Konrem jeden jest znany do Gdańska inny ślad prowadzi do spółki pani Ewy z pewnościa sa i inne kierunki. Nie jestem przeciwny budowie statków tyle , że musi być to robione z głową i porzadnie i zgodnie ze sztuką i dobra praktyką stoczniową no i ekonomią.
04 sierpień 2014 : 05:28 borewicz1 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0052 4.0862
EUR 4.2719 4.3583
CHF 4.4093 4.4983
GBP 4.9894 5.0902

Newsletter