Stocznie, Statki

Konsorcjum stoczni Crist SA oraz Stoczni Remontowej Nauta SA wygrało przetarg na projekt techniczno-klasyfikacyjny i budowę specjalistycznego statku naukowo-badawczego do interdyscyplinarnych badań Morza Bałtyckiego. Koszt budowy statku, ok. 37 mln zł, prawie w całości pokryty będzie ze środków centralnych, Uniwersytet będzie musiał dołożyć do budowy zaledwie 1 mln zł. Budowa będzie się odbywała prawdopodobnie głównie na terenie stoczni Nauta.

Przetarg ogłoszono na początku października. Wcześniej (w lipcu 2011 r.) dyrekcja Instytutu Oceanografii UG (IO) informowała, że wniosek "Specjalistyczny statek naukowo-badawczy Oceanograf do interdyscyplinarnych badań Morza Bałtyckiego: (nr 774/FNiTP/2011), złożony w ramach Programu wspierania infrastruktury badawczej do Funduszu Nauki i Technologii Polskiej, został zakwalifikowany do dofinansowania w kwocie 36 000 000 zł". Później, w wyniku przetargu wyłoniono wykonawcę projektu wstępnego i sprecyzowano szczegółowe założenia projektowe oraz opracowano projekt kontraktowy.

Budowa nowego, specjalistycznego statku do interdyscyplinarnych badań Morza Bałtyckiego oraz kształcenia studentów, będąca istotnym krokiem w realizacji strategii Instytutu, stwarza dla niego nowe wyzwania, możliwości i szanse rozwoju. Przede wszystkim jednak będzie to pierwszy statek naukowo-badawczy UG z prawdziwego zdarzenia - zaprojektowany i zbudowany według potrzeb i wymagań określonych przez samych naukowców.

Czytaj więcej: "Katamaran naukowy" - "Nasze MORZE", nr 9/2011, str. 11-12 (plik .pdf do pobrania)

Niewielki, 30-letni, wysłużony Oceanograf 2, nie będąc statkiem naukowo-badawczym, został jedynie zaadaptowany na potrzeby naukowców. Od roku 2014 naukowcy i studenci Uniwersytetu Gdańskiego, którzy prowadzą badania związane z morzem, będą mogli wreszcie pracować na prawdziwym statku badawczo-szkoleniowym, z perspektywą eksploatacji przez wiele lat, gdyż w projekt "wbudowano" możliwość jego modernizacji (rezerwując zapas wyporności na instalację w przyszłości nowego sprzętu i wyposażenia).

Nowy statek oferować będzie spory pokład roboczy, dobrze wyposażone laboratoria, dźwigi, bramownicę i inne urządzenia o odpowiedniej mocy. Będzie też można, dzięki systemowi pozycjonowania dynamicznego klasy DP1, utrzymać jednostkę w jednej pozycji, nawet w trudnych warunkach pogodowych, co jest szczególnie ważne podczas badań wymagających dużej precyzji.

Na nowym Oceanografie kształcić się mają głównie studenci oceanografii, geologii i ochrony środowiska morskiego na poziomie licencjackim, magisterskim i doktorskim, ale prace badawcze będą tam mogli prowadzić także pracownicy i studenci z innych wydziałów UG.

PBS

Ilustracje: IO UG

Wyjątki z opisu technicznego statku

Nowy statek dla Instytutu Oceanografii UG, to specjalistyczny katamaran naukowo-badawczy przeznaczony do interdyscyplinarnych badań morza oraz prowadzenia zajęć dydaktycznych. Będzie to statek o konstrukcji stalowej, całkowicie spawanej, z pokładem roboczym w części rufowej.

Wymiary i parametry główne:
długość całkowita Lc = maks. 40,00 m
długość między pionami Lpp = 35,25 m
szerokość konstrukcyjna Bk = 14,00 m
wysokość boczna H = 3,80 m
wysokość do pokładu górnego H1 = 6,55 m
zanurzenie konstrukcyjne T = 1,80 m
zanurzenie maksymalne Tmax = 2 m
wyporność dla zanurzenia 1,80 m DT = ok. 475 ton
wyporność dla zanurzenia 2,00 m Dmax = ok. 529 ton
maksymalna liczba miejsc na statku - 207
prędkość ekonomiczna v = 10 węzłów
prędkość maksymalna vmax = 12 węzłów
zasięg przy prędkości ekonomicznej ma wynosić - 2500 Mm
autonomiczność żeglugi - 21 dni
klasa statku - Polski Rejestr Statków * KM  SPECIAL  PURPOSE  VESSEL  I  E AUT  DP1
(jednostka będzie posiadała wzmocnienia lodowe klasy E wg wymagań PRS)

Niektóre z podanych wartości parametrów techniczno-eksploatacyjnych zostaną uściślone w czasie projektowania w uzgodnieniu z zamawiającym, projekt zakłada 30-tonowy zapas wyporności na modernizację i dodatkowe wyposażenie statku oraz pełne wykorzystanie pojemności zbiorników balastowych).

Konstrukcja kadłuba i nadbudówki będzie spełniać wszystkie wymagania przepisów towarzystwa klasyfikacyjnego dla katamaranów. Kadłub i nadbudówka będą stanowiły wspólną strukturę wytrzymałościową i zostaną wykonane ze stali konstrukcyjnej normalnej wytrzymałości. Konstrukcja będzie całkowicie spawana. Oba kadłuby katamaranu będą posiadały dno podwójne mieszczące zbiorniki paliwowe, wodne i ściekowe. Zbiorniki balastowe będą usytuowane w obu pływakach, a także w części dziobowej oraz w części rufowej pomostu łączącego pływaki w ilości niezbędnej do prawidłowego zrównoważenia statku oraz możliwości poprawy właściwości morskich w warunkach sztormowych.

Na pokładzie namiarowym będą umieszczone m.in.:
· stanowisko obserwacyjne do badań biologicznych dla 3 osób,
· 1 stanowisko poboru prób powietrza w podstawie masztu,
· 1 stacja meteorologiczna z dodatkowymi czujnikami i przyrządami badawczymi - dane pomiarowe rejestrowane przez czujniki  będą przekazywane do pomieszczenia operatorów i do sterówki.
· 2 reflektory–szperacze o mocy nie mniejszej niż 1500 W,

Na pokładzie nawigacyjnym będą zlokalizowane:
· sterówka zintegrowana z kabiną nawigacyjną i pomieszczeniem operatorów sprzętu pomiarowego i badawczego ze stanowiskami komputerowymi oraz stanowisko pomiarowe powietrza i aerozoli,

Na pokładzie górnym będą zlokalizowane:
· kabina kapitana,
· kabina kierownika naukowego rejsu,
· salon kapitana i kierownika naukowego rejsu,
· 2 kabiny dwuosobowe,
· sala dydaktyczna seminaryjno-komputerowa,
· stanowisko do przechowywania pontonu (gdy będą przewożone kontenery laboratoryjne, ponton będzie przewożony na ramie montowanej do kontenera)
· dwa miejsca wyposażone w fundamenty kontenerowe o podstawie kontenera 20’, z doprowadzonymi mediami dla laboratoriów kontenerowych
· pomieszczenie agregatu awaryjno-portowego,
· kabina operatora wciągarek, bramownicy rufowej i bomów burtowych usytuowana w rufowej części pokładu.

W pływaku (kadłubie) lewym rozmieszczone będą:
· skrajnik rufowy - pomieszczenie pędnika rufowego,
· pomieszczenie wciągarki trałowej,
· magazyn próbek,
· magazyn sprzętu naukowo badawczego,
· siłownia I,
· warsztat w siłowni I (wyposażony w stół, wiertarkę, imadło),
· magazyn hotelowy i gospodarczy,
· salka gimnastyczna z pralnią,
· pomieszczenie pędnika dziobowego z zejściówką,
· skrajnik dziobowy - zbiornik balastowy.

W pływaku prawym rozmieszczone będą:
· skrajnik rufowy - pomieszczenie pędnika rufowego,
· magazyn ryb z wytwornicą lodu,
· magazyn bosmański,
· magazyn sprzętu pomiarowego i badawczego,
· siłownia II,
· magazyny prowiantowe wyposażone w zestaw regałów i urządzeń chłodniczych (dodatkowo magazynek na śmieci zlokalizowany blisko luku ładunkowego),
· pomieszczenie pędnika dziobowego z zejściówką,
· skrajnik dziobowy – zbiornik balastowy.

Pokład główny od pawęży do rufowej ścianki nadbudówki (a więc pokład roboczy) pokryty będzie plankami z drewna.

Na urządzenia badawcze i pomiarowe, zarówno przenośne, jak i zainstalowane, w które statek będzie wyposażony, składać się będą m.in.:
- sondy do pobierania osadów i pułapki sedymentacyjne;
· rozeta batymetryczna z czujnikami O2, UV, oświetlenia, zasolenia, temperatury, itp.;
· próbnik skrzynkowy i czerpacze do osadów
· wibrosonda
· sonar side-scan (z możliwością użycia z wykorzystaniem żurawika wychylnego PB i bramy wychylnej);
· profilomierz, multicorer
· sonda CTD do pomiarów temperatury, zasolenia i głębokości
· hiperspektralny miernik absorpcji i osłabiania światła, czujniki do pomiarów pionowych profili oświetleń i radiacji, laserowy analizator wielkości cząstek LOPC
· dragi denne
· kamera podwodna typu VPR
· sieci wertykalne i horyzontalne, system sieci planktonowych
· mały pojazd podwodny ROV Seaeye Falcon
- duży pojazd podwodny ROV
· stanowisko pobierania aerozoli i gazów
· kosz dla płetwonurków
- siatki fitoplanktonowe horyzontalna i wertykalna, zestaw włoków rozprzowych typu beam-trawl, włok pelagiczny, włok denny, sieci stawne i inne
- batymetry, magnetometr, cytometr przepływowy, spektrofotometr, fluorymetr, prądomierz ADCP
- zestaw echosond Split beam 18; 38; 70; 120 i 200 kHZ (z monitorami umieszczonymi w kabinie operatorów i przetwornikami echosond zamontowanymi w blisterze (opływce) umieszczonym pod dnem lewego pływaka
- system nawigacji inercyjnej
- echosonda wielowiązkowa - 200-400 MHz (z przetwornikiem zamontowanym na urządzeniu podnośnym w szybie kadłuba i odbiornikiem oraz monitorami w kabinie operatorów)
- urządzenie pozycjonowania podwodnego USBL (z przetwornikiem zamontowanym na urządzeniu podnośnym w szybie kadłuba, a odbiornikiem i monitorami - w kabinie operatorów)
- stacja meteorologiczna
- kablolina do montażu na wciągarce
- ponton  o długości ok. 4,7 m z silnikiem przyczepnym i zbiornikami paliwa zapasowego
- wciągarka sieci stawnych z napędem elektrohydraulicznym
- wyposażenie Sali dydaktycznej (m.in. komputery, projektor multimedialny)

Statek będzie wyposażony w elektrohydrauliczny pomocniczy żuraw pokładowy o wysięgu 12 m i  udźwigu nie mniejszym niż 20 kN na maksymalnym wysięgu. Jednostka zostanie wyposażona w hydrauliczną bramownicę wychylną o udźwigu 70 kN, zainstalowaną na rufie, o wysokości 10 m od pokładu do osi zaczepów pod trawersą, szerokości w świetle 7 m oraz wysięgu za rufę nie mniejszym niż 5,3 m. Wychylenie do dziobu od wręgu 0 będzie wynosiło około 4 m.

Statek wyposażony będzie także m.in. w zawieszone bloki dla kablolin i lin urządzeń badawczych i pomiarowych, bomy burtowe, żurawik wychylny, kolumny trałowe.

Ważnym elementem wyposażenia każdego statku naukowo-badawczego są wciągarki - trałowe, rybackie, obsługujące bramownicę wychylną, hydrauliczna wciągarka kabloliny, wciągarki do obsługi bomów, etc., a także oczywiście te należące do systemów ogólnookrętowych - kotwiczne i cumownicze.

Do wyposażenia ratunkowego statku należeć będą m.in.: łódź ratownicza o długości około 4,5 m zainstalowana na pokładzie górnym, na prawej burcie, na żurawiku wychylnym; 4 tratwy ratunkowe - wyposażone w zwalniaki hydrostatyczne - po dwie 20-osobowe tratwy na każdej burcie; 20 kamizelek ratunkowych (przechowywanych w kabinach i na stanowiskach wachtowych); 20 kombinezonów ratunkowych (przechowywanych w kabinach i na stanowiskach wachtowych).

Statek będzie pływał pod flagą Rzeczypospolitej Polskiej i ma spełniać wymagania ujęte w:
· Międzynarodowej Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu (SOLAS 1974) z aktualnymi poprawkami;
· Przepisach Klasyfikacji i Budowy Statków Morskich Polskiego Rejestru Statków z aktualnymi poprawkami;
· Przepisach Administracji Morskiej RP;
· Międzynarodowej Konwencji o Zapobieganiu Zanieczyszczaniu Morza przez Statki (MARPOL 73/78) z aktualnymi poprawkami;
· Konwencji w Sprawie Ochrony Środowiska Morskiego Obszaru Morza Bałtyckiego (Helsinki 1974) z aktualnymi poprawkami;
· Międzynarodowej Konwencji o Zapobieganiu Zderzeniom na Morzu (COLREG Collision Regulations);
· Rezolucjach Międzynarodowej Organizacji Morskiej, IMO;
· Przepisach Państwowej Inspekcji Pracy;
· Przepisach Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

-4 hklhlkj
może ktoś wie jakie rzeczy będzie robiła stocznia CRIST ? a co papudraki z NAUTY ?
26 grudzień 2012 : 21:58 Guest | Zgłoś
+3 buahahahahaha
Odnosze wrazenie ze CRIST po przejechaniu sie na statku"Inovation"(szkoda ze nikt o tym nie pisze) dokonczy podobna jednostke "Vidar" zakonczy swoja działalnosc w sensie budowych tego typu jednostek.
Skupi sie na wiekszych remontach i byc moze w przyszlosci zacznie budowac plywajace hotele dla arabow.
Co do Nauty:jasne bedzie ze bez wspolpracy z Crist moze upasc.
04 styczeń 2013 : 15:25 Guest | Zgłoś
+2 złodzieje
Latem tego roku ponad półtora tysiąca byłych pracowników Stoczni Szczecińskiej Porta Holding SA wystąpiło do sądu o wypłatę należności pracowniczych z majątku postoczniowego, znajdujących się w VI kategorii prowadzonego obecnie postępowania egzekucyjnego. Sytuacja jest poważna, bo wiele z tych osób boryka się na co dzień z problemami finansowymi. Dlatego do sprawy włączył się Zarząd Regionu NSZZ „Solidarność”, który zwrócił się do Prezesa Sądu Rejonowego z zapytaniem, kiedy należności zostaną wypłacone. Ten w odpowiedzi poinformował, że plan podziału funduszy masy upadłości będzie zatwierdzony za około 2 miesiące i przewiduje on zaspokojenie wierzytelności w 25 proc.!!!!!!!!!!!!!! ???
27 grudzień 2012 : 10:22 Guest | Zgłoś
+1 dgdfgdfg
maksymalna liczba miejsc na statku 207 - chyba stojących
27 grudzień 2012 : 20:15 Guest | Zgłoś
+1 liczba miejsc
komuś się zero napisało niepotrzebnie bo w Remontowej to same takie wielkie i ładne statki
28 grudzień 2012 : 16:08 Guest | Zgłoś
+2 nie zgadzam sie
Będzie większy od tramwaju wodnego, a na tramwaj wchodzi 450os.
24 styczeń 2013 : 22:42 Guest | Zgłoś
-1 za ile wybuduje ?
jaka cene dali ? Do przetargu stanela tez Remontowa Shipbuilding.. Wygrala Nauta i Crist bo dali nizsza cene. Pytam sie jaka ?
28 grudzień 2012 : 15:59 Guest | Zgłoś
0 cena
Jak wiesz ile dała północna to oni dali niższą ofertę
29 grudzień 2012 : 22:35 Guest | Zgłoś
+11 katamaran
będzie to kolejna porażka Nauty - kto to ma zbudować czy tych 12 dyrektorów i panem prezesem jako trzynastym ? Dzisiaj Nauta nie jest w stanie niczego wyremontować samodzielnie ani tym bardziej zbudować. Nie ma tam firm wewnatrz Nauty zdolnycvh do budowy statków, ostatnią jaką była Konrem Nauta pan prezes wspólnie z panem St.F.
niszczą bo liczą na cukierka od Irka.
29 grudzień 2012 : 05:46 Guest | Zgłoś
-2 Co za bzdury Konrem jest słaby
A ty pracowales w naucie bo ja już 3 blok tego katamaranu robię i jestem taaaaaaaak zarobiony
21 sierpień 2013 : 11:49 Guest | Zgłoś
+4 zazdrośnicy
Portal ten należy do stoczni remontowej. Remontowa przegrali przetarg i bardzo brzydko się zachowuje pisząc złośliwe komentarze zamiast pogratulować zwycięzcom. Ale niestety Remontowa znana jest z takich zachowań.
03 styczeń 2013 : 15:29 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter