Stocznie, Statki

Szczecińska stocznia Finomar Sp. z o.o. przekazała zwodowany 13 lutego częściowo wyposażony katamaran do obsługi farm rybnych. Frøy Harvest został wyholowany ze Szczecina 16 lutego 2017 r. 

Holownik Vitus, z kadłubem z Finomaru, ma dotrzeć  22 lutego do Mjosundet (między Kristiansund a Trondheim), gdzie mieści się norweska stocznia, na której zamówienie powstała częściowo wyposażona jednostka.

Wodowanie przeprowadzono przy nabrzeżu Arsenał z wykorzystaniem dźwigu pływającego Lodbrok, o unosie 260 ton, eksploatowanego przez szczecińską spółkę Marine Crane.

Wartość kontraktu Finomaru jest objęta tajemnicą handlową, ale koszt budowanego w Polsce częściowo wyposażonego kadłuba dla stoczni norweskiej kształtuje się zazwyczaj między 1/5 a 1/3 wartości kontraktowej gotowej jednostki.

W lipcu 2016 roku poinformowano o zdobyciu przez norweską stocznię Sletta Verft AS największego jej dotychczas kontraktu (o wartości ponad 100 milionów koron norweskich) - na budowę dwóch 25-metrowych wielozadaniowych katamaranów. Oba przeznaczone są dla firm z grupy Frøygruppen. Jeden będzie eksploatowany przez Frøy Vest, drugi ma pracować dla Frøy Akvaresurs. Przekazanie katamaranów do eksploatacji przewidywane jest w maju i lipcu 2017 roku.

Frøy Harvest jest przedstawicielem typu MachoCat 25 zaprojektowanego przez Møre Maritime AS z Kristiansund. Według armatora, stoczni i projektantów jest to innowacyjny i przyjazny środowisku katamaran, wyposażony w - jak to określono w oficjalnym komunikacie - "ultra-nowoczesny" spalinowo-elektryczny system napędowy (dostarczany przez Elmarin AS z Kristiansund). Statki projektu MachoCat 25 przeznaczone są dla sektora akwakultury, do eksploatacji w trudnych warunkach pogodowych (na przybrzeżnych akwenach nieosłoniętych). Posiadają pokład roboczy o dużej powierzchni i wyposażone są, według projektu, we wciągarki o dużym uciągu oraz zdalnie kierowane żurawie pokładowe o dużym wysięgu.

Frøy Harvest, którego kadłub, pod symbolem budowy Sletta 157 (Finomar 698),właśnie przekazała stocznia Finomar, przeznaczony jest dla FrøyVest Rederi AS. MachoCat dla Froy Akvaressurs AS budowany jest pod stoczniowym numerem Sletta 158 (Finomar 699). Jego budowa w stoczni Finomar jest już na zaawansowanym etapie.

Nie są to pierwsze częściowo wyposażone kadłuby, jakie zbudował dla Sletta Verft Finomar przeznaczone dla ostatecznego odbiorcy - Frøygruppen. Dla przykładu w 2014 roku spółka Finomar przekazała norweskiej stoczni częściowo wyposażoną jednostkę jednokadłubową Frøy Server.

Sletta buduje stalowe kadłuby w Polsce, a aluminiowe - we własnej stoczni, w Norwegii. Sletta Verft ma obecnie 45 stałych, własnych pracowników i regularnie zatrudnia około 20 osób na umowy okresowe. Spółka Finomar działała na długo przed zamknięciem Stoczni Szczecińskiej, sąsiadując z nią - istnieje od 1994 roku.

Katamarany robocze projektu MachoCat25 - charakterystyka podstawowa:  długość całkowita - 25,00 m, długość między pionami - 23,80 m, szerokość konstrukcyjna - 13,00 m, wysokość boczna do pokładu głównego - 4,50 m, zanurzenie - 3,50 m, tonaż pojemnościowy brutto - 299, skompensowana pojemność brutto - 1576, powierzchnia pokładu roboczego - 200 m², prędkość eksploatacyjna - 12¸13 węzłów, miejsca dla załogi - 7.

PBS

Fot.: Finomar; Rys.: Møre Maritime AS

Galeria:

{pmgallery}gallery-6{/pmgallery}

+9 Przykre
Kiedyś polskie stocznie budowały statki - teraz szczycą się częściowo wyposażonymi kadłubami za 1/5 ceny :(
17 luty 2017 : 17:37 Jarman | Zgłoś
+1 cieszmy się
Cieszmy się i gratulujmy jeśli ktoś buduje jeszcze statki a małe jest piękne.
20 luty 2017 : 09:28 Stoczniowiec | Zgłoś
-1 kiedys
Kiedyś do tych statków ciągle ktoś musiał dokładać pieniądze, dzisiaj buduje się małe kadłuby, statki i różnego rodzaju konstrukcje do których podatnik nie musi dokładać. Taka to jest różnica.
25 luty 2017 : 19:10 człowiek z branży | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter