Stocznie, Statki

W niedzielę, 9 czerwca br., przed południem, stocznię Crist SA i Gdynię opuścił prom pasażersko-samochodowy Herjólfur. Na Islandii spodziewany jest między 13 a 15 czerwca.  

Jak informował rzecznik prasowy stoczni, dokumenty zdawczo-odbiorcze miały być podpisane 4 czerwca. Jak z kolei poinformowała 27 maja br. Vegagerðin, islandzka Administracja Dróg i Wód Przybrzeżnych (Icelandic Road and Coastal Administration), która zamówiła w gdyńskiej stoczni Crist SA prom pasażersko-samochodowy z napędem elektrycznym - polska stocznia zaaprobowała propozycję przedstawioną przez islandzki urząd.

Vegagerðin prowadziła negocjacje ze stocznią Crist od końca lutego, kiedy to stocznia zażądała dodatkowej zapłaty w wysokości 8,9 miliona euro (ok. 10 mln USD) - czytamy na witrynie WWW Vegagerðin. Crist odmawiał przekazania statku, w wypadku nieotrzymania tej dodatkowej zapłaty - relacjonował serwis informacyjny Iceland Monitor / mbl.is.

Natomiast Road and Coastal Administration, która uważała żądanie za nieakceptowalne - była, według tego samego źródła, bliska zerwania kontraktu i wejścia na drogę sądową lub arbitrażu. Zgodnie z osiągniętym porozumieniem, islandzka administracja drogowa zapłaciła stoczni dodatkowe 1,5 miliona euro, poza zrzeczeniem się roszczenia o odszkodowanie w wysokości 2 mln EUR - czytamy w oficjalnym komunikacie Vegagerðin (nie wyjaśniono tego, ale prawdopodobnie chodzi o kary umowne za opóźnienie przekazania statku).

Więcej o promie (także szczegóły techniczne) - w naszych wcześniejszych materiałach

Z kolei według mbl.is Vegagerðin zapłacił dodatkowo 200 milionów koron islandzkich, czyli 1,6 mln USD lub 1,4 mln euro. Jak podaje mbl.is - w wyniku osiągniętego porozumienia ostateczna cena za prom Herjólfur wynosi 31 mln euro (ok. 34,9 mln USD).

Jak czytamy w oficjalnym komunikacie - według Vegagerðin jest to rozwiązanie, z którego mogą być zadowolone obie strony, unikając dalszych strat wynikających z opóźnienia przekazania statku. Administracja drogowa Islandii, Vegagerðin, wyraziła też zadowolenie, że doszło do porozumienia, w związku z czym nie będą potrzebne postępowania sądowe lub arbitrażowe, a na długo oczekiwany przez lokalną społeczność prom nie trzeba będzie już dłużej czekać. Statek został przekazany rok po pierwotnie spodziewanym terminie.

Zmiana terminu dostawy statku wynikała po części z tego, że w trakcie budowy armator zdecydował się zmienić napęd statku z hybrydowego na całkowicie elektryczny, co wymagało zmiany projektu i zamówienia oraz instalacji dodatkowych urządzeń (jednak wcześniejsze doniesienia mówiły też o pewnych opóźnieniach po stronie stoczni), a po części ze sporu dotyczącego ostatecznej ceny promu, który ostatnie próby morskie przeszedł w lutym i praktycznie w marcu mógłby być przekazany.

PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak

Herjolfur - wyjście z portu Gdynia
Herjolfur - wyjście z portu Gdynia
Herjolfur - wyjście z portu Gdynia
Herjolfur - wyjście z portu GdyniaHerjolfur - wyjście z portu GdyniaHerjolfur - wyjście z portu Gdynia
+4 Czy w sumie i tak na minus dla Cristu?
Skoro chcieli dodatkowe 8,9 mln EUR a dostali prawie 3?! Czy stocznia może to jakoś skomentować?
10 czerwiec 2019 : 06:23 Cronos | Zgłoś
+1 To proste.
Jak chcesz dostać 3 to musisz powiedzieć, że chcesz 10. Podstawowa zasada w handlu.
10 czerwiec 2019 : 07:58 Marek 50+ | Zgłoś
+6 Proste ale jednak zastanawiające
To prawda, że negocjuje się zawsze z wyższej kwoty ale otrzymana jest 3 krotnie mniejsza. poza tym Stocznia musiała mieć wyliczenia na kwotę 8,9 mln do przedstawienia Armatorowi.
10 czerwiec 2019 : 08:02 Cronos | Zgłoś
-1 Niewyobrażalna niekompetncja
Podstawowa zasada handlu jest taka, że przed rozpoczęciem pracy wykonuje się kalkulację i ofertę na 8,9 Euro oraz podpisuję się aneks do umowy jeżeli została ona zaakceptowana. I wtedy wszystko jest jasne. Podstawy podstaw po prostu ! A jak się ma ustala z Europejczykami na gębę, żeby kompleksy podleczyć to wynik jest taki, że chcieli 9 dostali 3. I jeszcze nam oświadczają publicznie, że powinniśmy się cieszyć . Czekamy na artykuł ile dołożymy do morskich kłusowników choć to łatwo policzyć. Zakładając, że przy nowej budowie średnio rozkład kosztów jest 70 % materiał do 30 % robocizna to kłusownicy wielorybów zapłacili tylko za materiał, a ludzie robili za darmo ! I z czego oraz kto zapłaci firmom i ludziom ? To nie jest pełni prywatna firma. Pełne Niewolnictwo podpisane 4 czerwca. Lepiej niech nie budują już wcale. Taka hojność to tylko w państwowo prywatnych hybrydach. Nawet wybudowanie rakiety na Marsa dla kogoś za darmo, nie jest żadnym sukcesem tylko porażką.
10 czerwiec 2019 : 11:26 Rambo 5 | Zgłoś
+1 Niewyobrażalna niekompetencja
Nawet czegoś takiego Polaczki nie potrafiły pojąć i się przez 30 lat kapitalizmu nauczyć. Ale państwowe zamówienia z budżetu na różnego rodzaju szeroko rozumiane rożne tam cywilne i wojskowe gawrony to już na miliardy się wycenia. Tu nie ma już elastyczności. Czas wrócić chyba do starych stoczni, zarządzanych przez poważne osoby.
10 czerwiec 2019 : 11:28 Rambo 5 | Zgłoś
+1 to proste ?
niestety nie jest to prawda, zasady negocjacji umów i kontraktów są zupełnie inne niż to sugeruje p. Marek+
11 czerwiec 2019 : 05:35 marconi | Zgłoś
+3 1,5 mln
Dostali 1,5 mln tylko. Roszczenie o kary umowne na 2 mln to akie mydlenie oczu, że zapłacili w sumie 3.
10 czerwiec 2019 : 12:00 Rambo 5 | Zgłoś
+2 porozumienie
To wygraly Eskimosy,byle sie ta sytuacja nie zemscila w przyszlosci!!
11 czerwiec 2019 : 16:53 Stary Kolejarz | Zgłoś
+3 Mecz
Z 9 wymaganych zbyli tylko 1. Czyli mecz Eskimosi - Janusze 8 : 1 dla tych pierwszych. Można stwierdzić że to kompromitacja.
Lepiej już rewanż oddać walkowerem, bo to tylko będzie 3 : 0. Najgorsze jest to, że Janusz twierdzi że jest zadowolony ze swojej gry, postawy na boisku i wyniku. Gdyby to była prywatna firma to nie nasza sprawa bo czyjeś prywatne pieniądze, ale w tym przypadku tak nie jest, bo Skarb Państwa ma udziały.
12 czerwiec 2019 : 09:22 Rambo 5 | Zgłoś
+3 Mecz
Kibole Janusza też go oklaskują, że świetnie grał, walczył na boisku i osiągnął wspaniały rezultat. Spiewają mu pieśni pochwalne. Ja rozumiem że można kochać swój klub, ale bez przesady. Ogłupiane to jest wszystko. Czekamy na informację, jaka się niedługo napewno pojawi o podniesieniu kapitału zakładowego przez Skarb Państwa. Ciekawe jak to nazwą ?
12 czerwiec 2019 : 09:33 Rambo 5 | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter