Stocznie, Statki

Ta inwestycja nie ma dobrej prasy. Jednak wbrew spekulacjom, a nawet kategorycznym twierdzeniom publikowanym przez niektóre media - jej realizacja, w fazie projektowej, postępuje. Chodzi o prom typu ro-pax dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej zakontraktowany w stoczni MSR Gryfia już ponad dwa lata temu. 

W niektórych mediach twierdzono już nawet, że "promu już nikt nie projektuje" lub "prace projektowe zostały przerwane". Nie jest to prawda, choć oczywiście cały proces realizacji kontraktu nie postępuje tak szybko, jak by można tego oczekiwać.

Jak dowiedzieliśmy się od przedstawiciela jednego z uczestników konsorcjum projektowego (złożonego z Ned Project, StoGda Ship Design and Engineering i Mars Design and Solutions) - ostatnio przeprowadzano w Ośrodku Hydromechaniki Okrętowej Centrum Techniki Okrętowej próby w basenie modelowym mające na celu sprawdzenie i ewentualne korekty charakterystyk hydrodynamicznych i oporowo-napędowych projektowanego promu dla PŻB. Oznacza to, że opracowanie projektu technicznego postępuje i jest bliskie ukończenia.

Prezentujemy zdjęcia modelu kadłuba promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej badanego w OHO CTO.

PBS

Badania modelowe promu projektowanego dla PŻB
Badania modelowe promu projektowanego dla PŻB
Badania modelowe promu projektowanego dla PŻBBadania modelowe promu projektowanego dla PŻB
 
-6 ?
Ten tekst raczej potwierdza to czemu próbuje zaprzeczyć. Dwa lata po położeniu stępki mamy dopiero badania modelowe kadłuba. Jak coś takiego może mieć "dobrą prasę ". Przecież to jasna kpina i publiczna obraza pokoleń polskich okrętowców. Dobre pytanie brzmi: a o który projekt chodzi? Bo projektów było już n, od 160 do 220 m długości. I czy to co przechodzi próby to obecny projekt oficjalny i czy wiadomo czy będzie to projekt finalny?
05 czerwiec 2019 : 05:11 SSN | Zgłoś
+1 NED
Wydaje mi się, że ten projekt jeśli jakimś cudem zostanie skończony , to z ogromnym opóźnieniem. Firma NED to nadaje się raczej do projektowania kajaków.
08 czerwiec 2019 : 17:34 Andrzej1968 | Zgłoś
0 NED
To co napisałeś, to klasyczny hejt. Wejdź na stronę www NED popatrz na projekty, które zrealizowali oraz nad którymi pracują i wtedy wróć tu by "potwierdzić swój hejt".
17 czerwiec 2019 : 07:24 adi | Zgłoś
+3 NED
Ty się pod pana Andrzeja nie podszywaj, przecież wiadomo kto, skąd i po co pisze :-)
19 czerwiec 2019 : 11:56 okretowiecM | Zgłoś
+1 Hmmm.... z19 czerwiec 2019 : 11:56 ...
no to kto skad i po co? pisze?
30 lipiec 2019 : 00:20 CIEKAWSKI | Zgłoś
+2 Pytanie
Co sprawia, że liczysz iż ktokolwiek odpowie na twoje pytania?
06 sierpień 2019 : 10:51 Wojtowicz | Zgłoś
+24 Pisz na Berdyczów
Aby jakakolwiek stocznia, cokolwiek mogła robić i otrzymywać kredyty bankowe, musi mieć fundusze. Stocznia zaczynająca od zera, w oczywisty sposób takich funduszy mieć nie może. Ale ma je armator zamawiający statek. Dlatego już bardzo dawno, wprowadzono tzw etapy budowy statku połączone z płatnościami ściśle określonymi w kontrakcie. Zazwyczaj pierwsza rata do stoczni wpływa zaraz po położeniu stępki, co za obopólną umową strony wcześniej ustalają. I nie jest to nic nietypowego bo dotyczy budowy KAŻDEGO statku! Czas budowy tego promu jest też określony kontraktem i najwidoczniej, takie terminy odpowiadają obu stronom. Zaś możliwości stoczni na pewno są ograniczone, bo rozwalić coś jest łatwo ale odbudować bardzo trudno! I z tym problemem proszę się zgłosić do niemieckiego agenta Tuska a nie do stoczni!
10 czerwiec 2019 : 13:53 roman22 | Zgłoś
-1 Finanse państwowego Armatora a warunki państwowej Stoczni w otoczeniu propagandy sukcesu.
I zamawiający i wykonawca to firmy sterowane pośrednio przez Premiera. Jest masa wątpliwości co do fachowej obsługi z obu stron kontraktu, a finanse to baza tej współpracy. Kontrakt pewnie będzie zrealizowany ale nie licz, że szybko i tanio. Te dwa ostatnie elementy przesadzają o trwaniu armatorów i stoczni bez dotacji państwowych. Zlikwidowane Stocznie, za którymi tęsknisz, wisiały stale jakieś pieniądze ZUS lub US, a na dodatek dostawały nie dozwoloną pomoc od Państwa. To ma być polska norma stoczniowa?
17 czerwiec 2019 : 07:17 adi | Zgłoś
0 czy na pewno
"Oznacza to, że opracowanie projektu technicznego postępuje i jest bliskie ukończenia." czy na pewno? Moim zdaniem, to dopiero początek jakichkolwiek prac nad projektem technicznym. Przecież te badania dopiero określą ostateczny kształt kadłuba, a więc otworzą możliwość projektowania "zawartości" wnętrza, rozmieszczenia poszczególnych urządzeń, itd. Do końca projektu technicznego, jeszcze daleka droga ...
05 czerwiec 2019 : 05:37 GXV | Zgłoś
-7 Stepka bis
Z tym modem kadluba bliżej nieokreślonego promu będzie tak jak ze stepka.
05 czerwiec 2019 : 06:42 Gryfitka | Zgłoś
-6 prom ha ha
ale ten nie zardzewieje
05 czerwiec 2019 : 07:11 greg | Zgłoś
+1 kolejnosc prac
Polozenie stepki pod cos, co nie ma zalozen projektowych wiec uroczystosc byla jednak sciema, zeby uruchomic finansowanie nie wiadomo czego. Moim zdaniem nie zamawia sie statku w stoczni, ktora nie ma zalogi ani zdolnosci produkcyjnych a z przyczyn politycznych podejmuje sie zadania
05 czerwiec 2019 : 06:51 Krytyk polityczny | Zgłoś
+1 Prom
Jaka będzie długość promu? Obecnie duże promy mające operować na Bałtyku buduje się lub przedłuża do L=240m. Terminal promowy Świnoujście rozpoczyna budowę stanowiska dla promów o długości do 265m (połączenie stanowisk nr 5 i 6). Jeśli to ma być 220m dla PŻB i 207m dla PŻM (promy Piast i Patria) to chyba nasi inwestorzy nie odrobili pracy domowej. Jeśli nawet nowy prom będzie miał bardzo dobre osiągi, to i tak nikt z zagranicznych operatorów nie zamówi statku o tak malłej długości a przez to i niższej od standardowej pojemności .
05 czerwiec 2019 : 06:52 Andy | Zgłoś
-8 prom
nie wiem o czym tu dyskutowac zaden prom nie powstanie jest to tylko bicie piany
05 czerwiec 2019 : 07:13 greg | Zgłoś
-13 To jest jakaś kpina.
"Oznacza to, że opracowanie projektu technicznego postępuje i jest bliskie ukończenia". Ojej, czyli właściwie nic się nie stało. Dwa lata po położeniu stępki opracowanie projektu technicznego niebawem się zakończy! Nie niesamowite, niebywałe! Sukces! Brawa! Naprawdę warto pisać takiego wiernopoddańcze bzdury? Przecież ten portal czytają okrętowcy. Kogo ten artykuł ma przekonać, że właściwie wszystko jest w porządku (no, może lekko nie w porządku, ale tylko lekko). Specjalistów?
05 czerwiec 2019 : 07:21 sterniczek | Zgłoś
+22 proszę czytać ze zrozumieniem
przecież nigdzie nie jest napisane, że "wszystko jest w porządku".

przecież napisali, że za długo to trwa.

a to, że w niektórych mediach twierdzono, ze NIC się nie dzieje w związku z budową, że prace projektowe nie są prowadzone, to fakt
i że powyższe (co te niektóre media twierdziły) NIE jest prawdą, to też fakt...
- i właśnie to jest w tekście, czyli tekst nie mija się z prawdą.
05 czerwiec 2019 : 10:41 gienek_drugi | Zgłoś
+2 Badania modelowe
To dobrze, ze z braku promu, można popatrzeć na model w basenie. Zawsze to coś. Stępka już się opatrzyła.
Nowe nadchodzi Panowie. Ostatnio Stocznia Szczecińska oraz Gryfia zdecydowały się na "przewietrzenie" gabinetów prezesów.
Trudno wyrokować czym to się zakończy.
Czy chodzi o "Wiatr od morza", czy jakiś zefirek?
A świstak nadal zawija sreberka. Ciekawe kto się odważy wystawić rachunek za tą zabawę w piaskownicy??
05 czerwiec 2019 : 09:02 Mieczyslaw | Zgłoś
+2 Wóz przed koniem
Treść tekstu wskazuje na to że budowa promu jest w przysłowiowych "krzakach" najpierw z wielką pompą "woduje" się stępkę, a teraz - po dwóch latach od "wodowania" przeprowadza się badania w basenie czyli to wygląda tak- najpierw położymy dach na domu którego nie ma potem zastanowimy się jak ma wyglądać , opracujemy założenia i stworzymy projekt, w międzyczasie na podwórku posadzimy kwiaty, drzewa, rozwiniemy trawę, a następnie zaznaczymy na działce miejsce posadowienia "domu" konia z rzędem temu kto zrozumie "logikę" takiego projektowania i budowania.
05 czerwiec 2019 : 09:03 JanKowalski | Zgłoś
-13 Jak to kto?
Gróbarczyk, Brudziński, Zaręba, no i oczywiście Jacyna-Witt, nowoodkryta specjalistka od budowy statków.
05 czerwiec 2019 : 14:23 Wodnik | Zgłoś
+16 Róbmy swoje.
Psy niech szczekają a karawana i tak jedzie dalej.
05 czerwiec 2019 : 10:12 Marek 50+ | Zgłoś
-3 Róbmy
Róbmy... na razie cztery lata kadencji minęły i było tylko gadanie. Czekamy na robotę.
05 czerwiec 2019 : 10:57 Gryf | Zgłoś
-5 karawana ?
to nie karawana, taczka może i nie jedzie tylko stoi, projekt techniczny n?a ukończeniu ? czego ? modelu ?
05 czerwiec 2019 : 11:18 maciek2 | Zgłoś
-5 R.I.P.
To nie karawana, to karawan. Niestety, nie da się ukryć kogo chowają.
05 czerwiec 2019 : 14:33 Jato | Zgłoś
-10 Gospodarka morska.
Co Oni mieli na na myśli kładąc stępkę. Nawet Sztyrlic tego nie rozkmini. Ministerstwo Gospodarki Morskiej niestety to ministerstwo propagandy i PR -niestety słabego. Wszystko będziemy budować : MIERZEJA , PORT ZEWNĘTRZNY GDAŃSK, ROZBUDOWA GDYNII , KONTENEROWY ŚWINOUJŚCIE, bez przygotowania bez finansowania , szukają jeleni którzy to zrobią jakimiś specustawami , a tu KE powiedziała w tym temacie "sprawdzam" przestańcie sądzić banialuki. Wisła i Odra znowu porty coś tam rzeźbą, tylko wydane pieniądze bez efektów. Podobno Wody polskie mają to przejąć. Za co przecież tam bieda aż piszczy , zresztą w MGM dokładnie to samo. Promy już byly opisane śmiech na sali. Zostaje PŻM i stoćznie tu komentarza nie potrzeba . Pytanie co zostało zaplanowane następnie zrealizowane w tej kadencji . Niestety chyba zero. Trzeba się zastanowić poważnie czy MGM pomogło rozwojowi gospodarki morskiej czy raczej ją ośmiesza.
05 czerwiec 2019 : 10:13 Sztyrlic | Zgłoś
-15 jak sie kupuje milczenie polaków....
to właśnie dlatego wydają miliardy na 500+ aby mogli przez 4 kolejne lata model testować...
05 czerwiec 2019 : 16:51 polak mały | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9877 4.0683
EUR 4.2675 4.3537
CHF 4.3848 4.4734
GBP 4.9599 5.0601

Newsletter