W środę, 16 maja br., wczesnym popołudniem w stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding SA, odbyło się techniczne i formalne położenie stępki jednostki B 860/2, czyli drugiego z sześciu zakontraktowanych w lecie ubiegłego roku holowników przeznaczonych dla Marynarki Wojennej RP. Tym samym zakończono pierwszy etap budowy okrętu, jakim była prefabrykacja kadłuba i rozpoczęto montaż poszczególnych elementów w całość.

Przypomnijmy, że umowę na dostawę sześciu holowników dla Marynarki Wojennej przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON oraz Stoczni Remontowej Shipbuilding SA podpisali 19 czerwca, natomiast uroczyste palenie blach na budowę jednostki B 860/1 odbyło się 16 listopada ubiegłego roku, a położenie jej stępki - 23 stycznia roku 2018.

Kontrakt jest wynikiem rozstrzygnięcia przetargu pn. "Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. >Holownik<".

Projekt koncepcyjny i techniczny holowników typu B 860 powstał w biurze projektowo-konsultingowycm NED Project Sp. z o.o. z Gdańska (głównym projektantem jest Andrzej Lerch), w uzgodnieniu i współpracy z biurem projektowym grupy kapitałowej Remontowa Holding - Remontowa Marine Design & Consulting Sp. z o.o. (RMDC). Cała dokumentacja wykonawcza i nadzór konstrukcyjny należą już do RMDC.

Specjalistyczny nadzór techniczny w zakresie klasyfikacyjnym, nad budową oraz próbami jednostek obejmie Polski Rejestr Statków. Proces budowy obejmujący pełne wyposażenie jednostki w stoczni Remontowa Shipbuilding zostanie zwieńczony złożonym programem prób.

Holownik długi na 29,20 m i szeroki na 10,40 m ma mieć uciąg na palu rzędu 35 T, miejsca dla 10 osób załogi. Jednostki te posiadają systemy specyficzne dla okrętów marynarki wojennej, umożliwiające np. zabezpieczenie przed skażeniem. Holowniki będą wyróżniały się także wysoką manewrowością i kompaktową budową. Zostaną wykorzystane m.in. do zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, a także neutralizacji zanieczyszczeń. Klasa lodowa jednostek (L1), odzwierciedlająca zastosowane wzmocnienia lodowe kadłubów, pozwoli również na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy.

Na pokładzie otwartym holowników serii B 860 możliwy będzie transport ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4,0 t. Napęd główny holownika typu B 860 mają stanowić dwa silniki wysokoprężne produkcji MTU Friedrichshafen (Rolls-Royce Power Systems AG) o mocy po 1193 kW. Przez dwie linie wałów i przekładnie kątowe będą one napędzały śruby w dyszach dwóch pędników azymutalnych Schottel SRP 360. Będą to zatem holowniki ASD (azimuthing stern drive), czyli pędnikowe. Takie rozwiązanie, powszechnie i od dawna spotykane na świecie, będzie nowością w Marynarce Wojennej RP, która eksploatuje dotąd holowniki o napędzie konwencjonalnym.

Wybrany układ napędowy pozwoli holownikowi typu B 860 osiągać uciąg na palu przynajmniej 35 T i prędkość w pływaniu swobodnym co najmniej 12 węzłów.

Szersza charakterystyka techniczna holowników z serii B 860, wraz z planem ogólnym jednostki, przedstawiona została w jednym z naszych wcześniejszych materiałów: Budowa drugiego holownika dla Marynarki Wojennej RP rozpoczęta  

PBS, rel (Remontowa Shipbuilding, NED Project, RMDC)

Fot.: Sławomir Lewandowski

Położenie stępki holownika B 860 / 2
Położenie stępki holownika B 860 / 2
Położenie stępki holownika B 860 / 2Położenie stępki holownika B 860 / 2