Damen Shipyards Cape Town (DSCT) zrealizuje budowę trzech przybrzeżnych statków patrolowych (Inshore Patrol Vessel, IPV) dla Departamentu Obrony Republiki Południowej Afryki. To część projektu południowoafrykańskiej marynarki wojennej. 

Jednostki o długości 62 metrów i szerokości 11 metrów mają zapewnić bezpieczeństwo morskie RPA, gwarantując tym samym zdolność do skutecznego, szybkiego i efektywnego reagowania na zagrożenia morskie, takie jak nielegalny handel i rybołówstwo.  

- Jesteśmy bardzo zadowoleni z zamówienia i oczekujemy, że będziemy kontynuować naszą długotrwałą relację z marynarką wojenną RPA – przyznał Sam Montsi, prezes Damen Shipyards Cape Town. 

- W DSCT nie chodzi tylko o budowę i remonty statków, ale także o zapewnienie ludziom nowych, niezbędnych do rozwoju możliwości – bez względu na to, czy pracują dla nas, czy jednego z wielu naszych lokalnych dostawców, wspierając tym samym gospodarkę kraju. Chodzi o rozwój całego przemysłu stoczniowego i powiązanych gałęzi – kontynuował.

Mając na uwadze tę filozofię, DSCT planuje pozyskać najwięcej komponentów i usług dla projektu od rodzimych dostawców. Ponadto stocznia zapewni aktywne wsparcie rządowego programu Enterprise Supplier Development, wspierającego małe i mikroprzedsiębiorstwa w kraju. 

Nowe IPV będą pierwszymi statkami projektu Damen z rewolucyjnym kształtem kadłuba Sea Axe, które pływać będą w regionie Afryki Południowej. Nazwę tego rozwiązania w projektowaniu kształtu kadłuba można tłumaczyć dosłownie jako "morski topór". Ma on ułatwiać pływanie w niesprzyjających warunkach pogodowych. Zmniejszenie oporów fal wobec kadłuba ma być bardzo znaczne, podobnie jak przyspieszenia - redukowane nawet o ok. 45 % (dziób Sea Axe łatwiej wchodzi w fale, zamiast w nie uderzać). Ma to pomóc także w oszczędności paliwa.

AL, rel (Damen)