Stocznie, Statki

Jak wynika z niepotwierdzonych jeszcze, nieoficjalnych informacji, do których dotarł Portal Morski, holenderski armator zamówił w norweskiej stoczni Ulstein jednostkę siostrzaną statku typu SOV Acta Auriga, którego budowa jest na ukończeniu, a gdyńskiej stocznia Crist - jako podwykonawca - dostarczy nowy statek (stoczniowy symbol budowy Ulstein 313) w postaci częściowo wyposażonej, podobnie, jak miało to miejsce w przypadku pierwszej jednostki tego samego projektu (Ulstein SX195).   

Stocznia Ulstein w norweskim Ulsteinvik zbliża się do finału prac wyposażeniowych oraz wykończeniowych i rozpoczyna rozruchy i testy urządzeń na jednostce do obsługi morskich farm wiatrowych (SOV) Acta Auriga, która - jako częściowo wyposażona konstrukcja - powstała w Gdyni, w stoczni Crist SA.

Czytaj także: SOV Acta Auriga po przekazaniu przez stocznię Crist - na holu, w drodze do Norwegii   

Pod koniec stycznia br. ujawniono, że armator SOV Acta Auriga zdobył dla tego statku kontrakt na obsługę morskiej farmy wiatrowej operatora Offshore Breeze Energy - Bard Offshore 1 w niemieckiej części Morza Północnego.
Chodzi o dwuletni czarter, na mocy którego Acta Auriga, w oparciu o bazę w porcie Emden, będzie zapewniała wsparcie logistyczne i platformę dla specjalistów wykonujących prace konserwacyjne na morskiej farmie wiatrowej o łącznej mocy 400 MW.

Acta Auriga o długości 93,40 m jest zaprojektowanym w grupie Ulstein statkiem z dziobem, jak i rufą o opatentowanym kształcie X-Bow / X-Stern. Jednostka wyposażona jest w system pozycjonowania dynamicznego klasy DP2 i pomostem komunikacyjnym W2W (walk to work) z kompensacją ruchów 3D i ze zintegrowaną funkcjonalnością windy (dźwigu osobowego) oraz żurawia (dźwigu) o unosie 6 t, dostarczonym przez SMST.
Statek zaprojektowano z wysoce efektywnym energetycznie układem napędowym. Jednostka oferuje m.in. zamkniętą / zadaszoną przestrzeń magazynową i miejsca dla 120 osób w 80 kabinach.

Ulstein ma przekazać service offshore vessel (SOV) Acta Auriga pod koniec I kwartału lub w II kwartale roku 2018 roku.
Acta Auriga dołączy do jednostki o klasycznym kształcie kadłuba (bez X-Bow / X-Stern) ale o podobnej funkcjonalności - Acta Orion, którego częściowo wyposażona konstrukcja także powstała w Polsce, ale w tym przypadku w Partner Stocznia z Polic, nie w stoczni Crist.

Acta Auriga, to trzeci statek posiadający zarówno dziób, jak i rufę zaprojektowaną w opatentowanym kształcie X-Bow / X-Stern. Pierwsze dwie takie jednostki na świecie - Windea La Cour i Windea Leibniz, powstały jako częściowo wyposażone na zlecenie Ulstein'a, również w Gdyni. Więcej o nich - tutaj.

Nowo-zamówiona jednostka projektu Ulstein SX195, która - jako częściowo wyposażona, podobnie, jak Acta Auriga - ma powstać w stoczni Crist, spodziewana jest w eksploatacji, po wykończeniu i doposażeniu przez stocznię Ulstein, już w kwietniu roku 2019.

Pracować będzie na morskiej farmie wiatrowej zajmującej powierzchnię ok. 59 km² położonej ok. 100 km na północ od wyspy Borkum w niemieckiej części Morza Północnego i produkującej energię elektryczną wystarczającą dla zasilenia 400 000 gospodarstw domowych. Właścicielem i operatorem morskiej farmy wiatrowej Bard Offshore jest Ocean Breeze Energy GmbH & Co. KG, należąca nie bezpośrednio, ale w 100 % do banku HypoVereinsbank.

SOV typu Ulstein SX195, nr budowy 313 - charakterystyka podstawowa: nr IMO - 9850355, państwo bandery - Holandia; tonaż pojemnościowy brutto - 6050, nośność - 3175 t; długość całkowita - 93,40 m, długość między pionami - 89,30 m, szerokość maksymalna - 18,65 m, szerokość konstrukcyjna - 18,00 m, zanurzenie - 6,00 m, wysokość boczna - 7,60 m; łączna moc napędu głównego - MCR 7060 kW (9600 KM) / CSR 6000 kW (8156 KM).

PBS

Acta Auriga w fazie wyposażania w stoczni Ulstein
Acta Auriga w fazie wyposażania w stoczni Ulstein

Acta Auriga wyczarterowana