Stocznie, Statki

Na początku lutego 2018 r. w stoczni AVIC Weihai Shipyard w Chinach, odbyła się ceremonia położenia stępki pod nową jednostkę typu ro-pax dla armatora Stena Line. To tradycyjne morskie wydarzenie symbolizuje początek budowy statku i jednocześnie rozpoczyna etap montażu kadłuba.

– To ważny kamień milowy w naszym arcyciekawym projekcie budowy nowych statków – powiedział uczestniczący w wydarzeniu Niclas Mårtensson, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line. Zgodnie z tradycją, podczas uroczystości pod stępką umieszczono monety „na szczęście”. W tym wypadku było ich aż cztery: funt brytyjski, euro, korona szwedzka oraz juan, symbolizujące planowaną trasę nowego statku, armatora oraz stocznię. 

Harmonogram budowy nowych statków przewiduje ich dostawę armatorowi w roku 2019 oraz 2020. Jednostki te będą aż o 50% większe niż standardowe promy typu ro-pax.  To ważna inwestycja, która jest konsekwencją udanego modelu biznesowego Stena Line zakładającego łączenie przewozów towarowych i pasażerskich. 

– Naszym celem jest posiadanie najnowszych technologii w zakresie efektywności energetycznej, elastyczności, jak i obsługi klientów. W szczególności kładziemy duży nacisk na rozwijanie szeregu interesujących rozwiązań cyfrowych, które zapewnią naszym klientom nową jakość podróży. Jest to część naszej pracy w zakresie digitalizacji, która zabierze nas w przyszłość i zapewni naszym klientom nowe, unikalne usługi – wyjaśnia Niclas Mårtensson. 

Nowe statki typu ro-pax zostaną wprowadzone na połączenie Stena Line na Morzu Irlandzkim. Jest to kluczowa, strategiczna inwestycja, która ma umacniać działalność Stena Line w tym regionie. 

– Widzimy pozytywne perspektywy na przyszłość i przewidujemy dalszy wzrost przewozów promowych, więc jest to ważny, strategiczny krok, który pomoże nam przygotować naszą firmę do wykorzystania tego przewidywanego wzrostu – dodaje Niclas Mårtensson.

Dane techniczne nowych statków:
Długość: 214,5 m
Szerokość: 27,8 m
Zanurzenie: 6,4 m
Pojemność ładunkowa: 3100 m + 120 samochodów osobowych
Pojemność pasażerska: 1000 osób
Liczba kabin: 175
Silniki: 2 silniki diesla o mocy 12 600 kW każdy
Prędkość: 22 węzły
Produkcja: AVIC Weihai Shipyard, Chiny

rel (Stena Line)

Komentarze   

+14 Stena E-Flexer
Interesujące i pouczające. Jak widac promy będą wieksze od promu dla PŻB. Palenie blach rozpoczeto 25.08.2017, a pierwsza jednostka wejdzie juz w przyszlym roku. Czwarty ma być gotowy pod koniec 2020. Jest tez opcja na 4 dodatkowe.
Ciekawscy mogą tez porownac stępke promu polskiego i chinskiego .Roznica bardzo duza.
Nie wdając sie w "drobiazgi"konkurowanie z promami "chinskimi" bedzie kłopotliwe, ale wazne tez jest to, ze gdy nasz bedzie podpierał keję, pierwsze terminy juz mineły,Stena bedzie liczyła zyski.
Inna stocznia chinska buduje 4 statki konstrukcyjne dla Maersk'a IMO 9753911, nas bylo stac zaledwie na segmenty AHTS dla tego samego armatora.
Mieczyslaw
05 luty 2018 : 18:01 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Prawda
Mietek, trudno sie nie zgodzic z Toba co do poziomu technicznego i jakosci produktu. Co do konkurencji, to na Baltyku second handy moga dosc zwinnie konkurowac z nowymi jednostkami jeszcze przez jakis czas. Jesli przy nizszych cenach beda wypracowywaly zysk dla Armatora to czemu nie. Jest to chyba bardziej uzasadnione niz kupowanie niskiej jakosci jednostki, wg fatalnego projektu, co najmniej dwa razy drozszej od produktow chinskich, notabene lepszych jakosciowo I dostarczanych w terminie. Jesli budowa bedzie w Szczecinie to cale to zamieszanie ma jakikolwiek sens oraz szanse powodzenia, budowa w panstwoej stoczni w Trojmiescie to porazka na wszelkich polach, technicznym, politycznym I ekonomicznym.
05 luty 2018 : 20:31 Michalek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+11 prom
i pomyslec ze jeszcze nie tak dawno budowano promy dla steny w europie a szczegolnie w stoczniach niemieckich
06 luty 2018 : 05:00 monter Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Luka
Kiedy wymienią te szroty co pływają Sasnitz-Trelleborg?
06 luty 2018 : 20:55 Były stoczniowiec Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś