Stocznie, Statki

W połowie czerwca 2017 roku podpisano w Szczecinie umowę z Polską Żeglugą Morską na dostawy systemów produkcji Alfa Laval do uzdatniania wód balastowych. Do stoczni w Gdyni wpłynął wczoraj wieczorem pierwszy ze statków, które je otrzymają - masowiec Karpaty.  Zainstalowany na nim zostanie system Alfa Laval PureBallast®.

Jak informuje Andrzej Smoleński, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży międzynarodowej Alfa Laval Polska Sp. z o.o., osiem systemów Alfa Laval PureBallast (chroniony znakiem towarowym), zostanie zainstalowanych w roku 2018 podczas dokowań i odnowień świadectw klasyfikacyjnych statków. Na cztery statki serii "Karpaty" trafią systemy o wydajności 3000 m³/h. Systemy będą instalowane w polskich stoczniach remontowych pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków. Systemy BWT (Ballast Water Treatment) Alfa Laval trafią też na statki Polesie, Pomorze, Kaszuby i Roztocze.

Pierwszy statek mający otrzymać taki system - masowiec typu kamsarmax noszący nazwę Karpaty (nr IMO 9582506, przekazany w 2013 roku przez stocznię Tsuneishi Tadotsu Factory, Tadotsu, Japonia, nośność 82 138 ton), wpłynął wczoraj, 29 stycznia, wieczorem, do Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni.

Projekty przebudów systemów siłownianych / instalacji BWTS dla czterech statków kamsarmax (w tym jednostki Karpaty) opracowała firma RMDC z grupy kapitałowej Remontowa Holding.

Czytaj także: Remontowa Marine Design & Consulting - projekty BWTS dla wiodących armatorów  

- Jesteśmy dumni, że czołowy polski armator zdecydował o zakupie urządzeń od firmy, mającej w Polsce przeszło 90-letnią historią. Przypomnę, że oprócz prowadzenia działalności handlowej i serwisowej, firma nasza posiada w Polsce swój czołowy zakład produkcyjny - powiedział Andrzej Smoleński. 

Po morzach i oceanach świata pływa około 70 tys. statków. Co roku przewożą one około 10 mld ton wód balastowych, w których mogą znajdować się m.in. wirusy, bakterie i różnego rodzaju morskie mikroorganizmy. Problem niekontrolowanego mieszania się wód balastowych został uznany za jedno z najpoważniejszych zagrożeń dla środowiska naturalnego, w szczególności dla unikalnych ekosystemów takich akwenów jak np. Wielkie Jeziora amerykańskie.

Od września tego roku wchodzą w życie postanowienia konwencji Międzynarodowej Organizacji Morskiej o kontroli i postępowaniu z wodami balastowymi. Armatorzy, którzy uprawiają żeglugę na akwenach USA, dodatkowo są zobowiązani do przestrzegania odrębnych regulacjach administracji amerykańskiej, tj. US Coast Guard.

Systemy Alfa Laval PureBallast spełniają wymogi stawiane zarówno przez IMO jak i US Coast Guard. Woda balastowa neutralizowana jest przy użyciu filtracji i światła ultrafioletowego, co jest całkowicie bezpieczne dla statku i jego załogi.

Systemy produkcji Alfa Laval nie mają żadnych ograniczeń z uwagi na zasolenie (wliczając w to wodę słodką) oraz temperaturę wody. Jeżeli chodzi o przenikanie światła UV, które jest mierzone w trakcie balastowania, system Alfa Laval jest - jak zapewnia producent w oficjalnym komunikacie - liderem na rynku. System spełnia wymogi konwencji nawet przy bardzo niskiej, 42% przenikalności światła ultrafioletowego, co pozwala na balastowanie z pełną wydajnością nawet w wodach mocno zabrudzonych.

rel (Alfa Laval)

Fot.: Alfa Laval, PŻM

Alfa Laval PureBallast

Komentarze   

0 IMO
Chcesz zarobić dużo kasy? Wystarczy dobrze lobbować w IMO i uzyskać nakaz wprowadzenia kolejnego durnego wymogum, za który zapłacą armatorzy, a potem w rezultacie wszyscy konsumenci. IMO najbardziej chora instytucja, jeszcze bardziej niż EU.
31 styczeń 2018 : 11:42 Kosma Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś