Nowy projekt zbiornikowca wahadłowego, opracowany przez potentata żeglugowego w sektorze zbiornikowców Teekay w ścisłej współpracy z koncernem Wärtsilä, zaoferuje nowatorskie rozwiązania ekologiczne i ekonomiczne, wykorzystując inteligentne technologie w innowacyjny sposób - czytamy w komunikacie Wärtsilä.

Koncepcję potwierdzono zamówieniami czterech takich jednostek. Zostaną zbudowane w stoczni Samsung Heavy Industries (SHI) w Korei Południowej. Zamówienia z Wärtsilä oszacowano na łączną kwotę ponad 110 mln euro.

Zbiornikowce wahadłowe będą bardziej ekonomiczne i ekologiczne. Oczekuje się, że zredukują roczną emisję dwutlenku węgla CO2 o ponad 40 procent w porównaniu do konwencjonalnych statków tego typu.

Zastosowane silniki dwupaliwowe, oprócz skroplonego gazu ziemnego LNG, będą mogły działać na mieszance LNG i Volatile Organic Compounds VOC (Lotnych Związków Organicznych - LZO), czyli gazów odparowujących z ładunku ropy lub produktów ropopochodnych podczas załadunku statku. Wykorzystując odzyskane LZO jako paliwo, zamiast odprowadzać je do atmosfery, wyeliminowana zostanie szkodliwa emisja, a potrzeby bunkrowania statku znacznie zmniejszone. 

Projekt zakłada także, że emisja tlenku azotu (NOx) z silników spalinowych zostanie zmniejszona o ponad 80 procent, tlenku siarki (SOx) niemal całkowicie, a cząstek stałych o ponad 95 procent. 

- Wspólnie z Teekay opracowaliśmy koncepcję, która przenosi sektor zbiornikowców wahadłowych w nową erę – przyznał Roger Holm, prezes Wärtsilä Marine Solutions. – Statki te będą miały ogromną elastyczność operacyjną z niezrównaną zdolnością manewrowania i osiągną to, do czego dążą wszyscy operatorzy, a mianowicie optymalną wydajność ekonomiczną i środowiskową – dodał. 

Wśród wielu innowacji zaplanowano system hybrydowy Wärtsilä. Wykorzystuje on baterie akumulatorów na rzecz oszczędności paliwa, redukcji skoków obciążenia (peak load shaving) i poprawy ogólnej redundancji systemu napędowego. To bezpośrednio wpływa na główne urządzenia siłowniane, zmniejszając czas pracy, a co za tym idzie, potrzeby konserwacji i koszty utrzymania oraz eksploatacji.

Szeroki zakres dostaw fińskiego koncernu to także m.in. the Wärtsilä VOC system, czyli system do odzyskiwania i skraplania VOC (LZO), łącznie z systemem przechowywania i podawania do systemu paliwowego silników, silniki dwupaliwowe Wärtsilä 34DF z możliwością zastosowania LNG jako głównego paliwa, układ mieszania paliwa z płynnym LZO, pompy ładunkowe i balastowe Wärtsilä oraz wytwornica gazu obojętnego Wärtsilä.

Zbiornikowce wahadłowe (shuttle tankers) przeznaczone są do odbioru surowej ropy z platform wydobywczych oraz pływających systemów wydobywczych i magazynowych (FPSO, FSO). Ich różne tryby operacyjne wiążą się z poważnymi wyzwaniami w utrzymaniu wydajności. Nowa koncepcja została opracowana w celu pokonania tych wyzwań.

AL, rel (Wärtsilä), PBS