Stocznie, Statki

19 grudnia w Southampton, Laurence Dagley - dyrektor Cemex UK Marine Limited podpisał umowę z Frankiem de Lange - regionalnym dyrektorem ds. sprzedaży Damen Shipyards Group na dostawę pierwszego przedstawiciela typoszeregu pogłębiarek do wydobywania kruszyw - Damen Marine Aggregate Dredger (MAD). Statek, który zostanie zbudowany w Damen Shipyards Galati w Rumunii, będzie wydobywać piasek i żwir z głębokości nawet 55 metrów, w trudnych warunkach panujących na Morzu Północnym.

MAD to wynik szerokich badań rynkowych i konsultacji z klientami. Nowy, przyszłościowy statek jest dostosowany do wymogów przemysłu kruszyw, który musi zmierzyć się ze starzejącą się flotą i zwiększonym naciskiem na przyjazną środowisku działalność.

Cemex UK jest liderem w branży materiałów budowlanych, zatrudniającym ponad 3000 pracowników, dostarczającym kruszywa, cement, beton i inne materiały budowlane. Firma już wcześniej współpracowała z Grupą Damen – powierzając Damen Shiprepair Amsterdam konserwację swoich statków.

- Chcieliśmy uzyskać najnowocześniejszy projekt, coś na miarę XXI wieku, ze spełnionymi wymaganiami w zakresie bezpieczeństwa, wydajności, ochrony środowiska i komfortu na pokładzie. Osiągnięcie maksymalnego czasu pracy w trudnym środowisku jest dla nas również ważne. Damen zaakceptował przedstawione oczekiwania, dostarczając solidny, ale innowacyjny projekt, który pokazuje doświadczenie i pomysłowość zespołu. Nowy statek to początek naszych ambicji w zakresie modernizacji floty w nadchodzących latach i zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na urobki morskie w Wielkiej Brytanii – powiedział Laurence Dagley, dyrektor generalny Cemex UK Marine.

Konstrukcja MAD 3500 zapewnia optymalną równowagę między ładownością i wydajnością. Przy specyficznych ograniczeniach wynikających z wielkości śluzy, ograniczających całkowitą długość statku do 103,5 metra, pogłębiarka wciąż osiąga nośność wynoszącą 7000 t i prędkość około 12 węzłów. W porównaniu do obecnego statku Cemex, Sand Heron, zostanie zastąpiony przez nową pogłębiarkę, przekłada się to na dodatkowe 20% kruszyw, które można załadować na pokład.

Statek wyróżniać się będzie notacją klasy Lloyd’s Register ECO, dzięki ekologicznym cechom projektowo-konstrukcyjnym i wyposażenia, a także zapisem CAC-3 oferującym wysoki standard komfortu załogi.

Optymalny czas pracy wymagany przez klienta wynika z wielu funkcji. Uwzględniono wyjątkowe zachowanie dzielności morskiej, oferując komfort pracy załogi na wzburzonym morzu i zdolność do pracy w ciężkich warunkach pogodowych. Projekt zakłada zamkniętą część dziobową kadłuba, co ma chronić sprzęt pokładowy i zmniejszyć ilość wody przedostającej się do ładowni. Podejście w projektowaniu uwzgledniające przyjazność statku i jego wyposażenia dla użytkowników (załogi) też przyczynia się do zwiększenia efektywnego czasu pracy pogłębiarki. Wszystkie rury czerpiące/rurociągi znajdują się ponad poziomem pokładu dla bezpieczeństwa, a także dla łatwej inspekcji. Poza tym modułowa konstrukcja zaprojektowanych i budowanych przez Damen systemów pogłębiarskich ułatwia wymianę części zużywających się w instalacji rurowej i przesiewowej.

- Jesteśmy zaszczyceni współpracą z Cemex nad nowym, innowacyjnym projektem. W Damen zawsze chętnie podejmujemy wyzwanie, a ten statek, który zawiera wiele niewykorzystanych wcześniej cech, jest tego dobrym przykładem. Jesteśmy pewni, że MAD ma wszystkie właściwości wymagane do unowocześnienia Aggregate Dredging Fleet. Z niecierpliwością oczekujemy pierwszych prac na morzu MAD, których spodziewamy się już pod koniec 2019 roku.

AL, rel (Damen Shipyards Group), PBS

Fot.: Damen Shipyards Group

Wizualizacje projektu pogłębiarki MAD w wersji nieco większej (MAD 4000), niż jednostka zamówiona przez Cemex UK (MAD 3500)