W niedzielę, 17 grudnia, po tygodniowym holowaniu z Gdańska, do stoczni Larsnes Mek. Verksted AS dotarł częściowo wyposażony statek do przewozu żywych ryb, przede wszystkim łososia, z hodowli morskich, zbudowany przez, powstałą w 1989 roku, stocznię Marine Projects Ltd. 

Ro Fortune, o stoczniowym numerze budowy 62, to kolejna jednostka podobnego projektu zbudowana w Gdańsku (wcześniej, od grudnia 2015 r., gdańska stocznia przekazała częściowo wyposażone bliźniacze statki Ro North, Ro Server i Ro West).

Czytaj także: Kadłub Ro Server z Marine Projects holowany do Norwegii 

Po przesunięciu z miejsca montażu na lądzie, 15 listopada Ro Fortune opuścił, na barko-pontonie, stocznię Marine Projects, by następnego dnia, po wodowaniu przeprowadzonym w doku pływających Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni, powrócić do stoczniowego nabrzeża na Stogach w Gdańsku, gdzie prowadzono jeszcze na statku przeznaczonym dla norweskiej stoczni prace wykończeniowe i wyposażeniowe.

Zamówienie na Ro Server w stoczni norweskiej ujawniono w marcu 2017 r. Jednak już w połowie lutego zamówiła ona częściowo wyposażoną jednostkę w Marine Projects.

Statek przeznaczony jest dla armatora (właściciela) i operatora Rostein AS z Norwegii. Położenie stępki, w Marine Projects, miało formalnie miejsce 9 czerwca br. Statek, po wykończeniu i doposażeniu, przekazany ma być przez Larsnes Mek. Verksted AS za niespełna pół roku.

Statek ma 82,10 m długości całkowitej, 77,60 m długości między pionami, 15,50 m szerokości konstrukcyjnej, 6,80 m zanurzenia i 8,00 m wysokości bocznej. Charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 3579 jednostek, netto 1073 i nośnością 5500 t. Jego skompensowany tonaż brutto (CGT) wynosi 8005.

Statek posiada zbiorniki na rybę przewożoną w schładzanej wodzie morskiej (RSW) o pojemności 3500 m³, co odpowiada możliwości przewozu do 900 ton ryb, a jego zbiorniki balastowe mają pojemność 304 m³. Na wyposażeniu statku są także m.in. wysoko-wydajne pompy do cyrkulacji schłodzonej wody, przestawne grodzie w ładowni, licznik żywych ryb, kamery i promienniki UV służące do oczyszczania ryb z pasożytów morskich.

Statek wyposażony jest w napęd główny spalinowo-elektryczny. Posiada cztery silniki wysokoprężne zespołów prądotwórczych (produkcji Yanmar Diesel Engine Co Ltd, Japonia, typu 6EY22ALW, 4-suwowe, rzędowe, 6-cylindrowe, o średnicy cylindra 220 mm i skoku tłoka 320 mm, o maksymalnej mocy ciągłej 1370 kW (1863 KM) - każdy, przy 1000 obr./min.). Pojedynczy silnik elektryczny napędu głównego o mocy MCR 5480 kW (7452 KM) / CSR 4656 kW (6332 KM) zapewnia jednostce prędkość eksploatacyjną do 13 węzłów. Statek wyposażony jest w dwa stery strumieniowe, po jednym na dziobie i rufie, o mocy po 900 kW (1224 KM).

Na jednostce zaplanowano pomieszczenia dla 14-osobowej załogi.

Stocznia Marine Projects ma podpisane listy intencyjne na dwie kolejne podobne jednostki dla stałego klienta - stoczni w Larsnes, a także zamówienia na trawlery-sejnery dla Larsnes Mek. Verksted AS. W budowie jest trawler-sejner Hovden Viking, o długości 46 m i tonażu pojemnościowym brutto 980 jednostek, przeznaczony (do przekazania przez Larsnes) dla armatora Hovden Senior AS.

PBS

Fot.: Larsnes Mek. Verksted AS, Piotr B. Stareńczak 

Ro Fortune w drodze na wodowanie
Ro Fortune w stoczni Marine Project na stanowisku montażu kadłuba
Ro Fortune tuż przed wprowadzeniem do zatopionego doku pływającego w SMW w Gdyni
Hovden Viking - wizualizacja komputerowa (rendering)
Ro Fortune w drodze na wodowanie Ro Fortune w stoczni Marine Project na stanowisku montażu kadłuba Ro Fortune tuż przed wprowadzeniem do zatopionego doku pływającego w SMW w Gdyni Hovden Viking - wizualizacja komputerowa (rendering)Ro Fortune w stoczni Marine Project na stanowisku montażu kadłuba Ro Fortune tuż przed wprowadzeniem do zatopionego doku pływającego w SMW w Gdyni Hovden Viking - wizualizacja komputerowa (rendering)Ro Fortune tuż przed wprowadzeniem do zatopionego doku pływającego w SMW w Gdyni Hovden Viking - wizualizacja komputerowa (rendering)Hovden Viking - wizualizacja komputerowa (rendering)