Należący do koreańskiego armatora, noszący panamską banderę masowiec klasy panamax o imieniu DL Adonis, doznał późną nocą 2 grudnia, na wodach między Estonią i Finlandią, awarii tracąc napęd. Częściowo zalana została jego siłownia. Statek trafił na remont awaryjny w stoczni Remontowa SA w Gdańsku.  

W chwili zaistnienia awarii statek znajdował się na zachód od estońskiej wyspy Hiiumaa, będąc w drodze z Gdyni (której kotwicowisko opuścił 1 grudnia) do rosyjskiego portu Ust-Ługa.

Jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy - zalanie siłowni nastąpiło w wyniku awarii systemu balastowego.

Po pewnym okresie oczekiwania na kotwicy, na południe od fińskiego Hanko (i jednocześnie ok. 60 Mm na zachód od Tallina), unieruchomiony masowiec został wzięty na hol przez zakontraktowany, zadysponowany ze Świnoujścia (gdzie ostatnio stale stacjonuje) holownik Fairplay 35, który 6 grudnia wieczorem rozpoczął holowanie statku do Gdańska.

Statek był bez ładunku - pod balastem (mocno wynurzony), ale mimo ciężkiej pogody i wysokiej fali występującej zwłaszcza w początkowym okresie holowania spod Hanko do Gdańska, Fairplay 35, eksploatowany przez Fairplay Towage Polska - dzięki swoim rozmiarom i mocy - bardzo dobrze radził sobie z holowaniem panamaxa.

Fairplay 35, z pozbawionym napędu panamaxem na holu, dotarł w poniedziałek, 11 grudnia rano, na Zatokę Gdańską. Na podejściu do portu Gdańsk holowanie zostało przejęte przez gdańskie holowniki portowe WUŻ-u Gdańsk. Wczesnym popołudniem statek stanął przy jednym z nabrzeży stoczni Remontowa SA.

Siłownia masowca DL Adonis była zalana do poziomu karteru silnika głównego, ale woda została już wcześniej, zanim holowany panamax dotarł do Gdańska, wypompowana. Według wstępnych oględzin silnik wyglądał na skorodowany i prawdopodobnie jego naprawa będzie wymagała rozbiórki.

W poniedziałek armator wraz z ubezpieczycielem rozpoczęli szacowanie szkód i po zakończeniu tych prac podjęte zostaną decyzje o zakresie prac remontowych, chociaż wstępnie można szacować czas potrzebny na ich wykonanie na około miesiąc.

DL Adonis (nr IMO 9553206), to masowiec zbudowany w 2010 roku w chińskiej stoczni COSCO (Dalian) Shipyard Co Ltd, według niemal identycznego projektu, jak panamaxy Polskiej Żeglugi Morskiej Giewont, Jawor, Ornak i Rysy.
Charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 43 692 jedn., nośnością 79 329 t, wypornością 93 377 t, długością całkowitą 229,04 m, szerokością konstrukcyjną 32,27, zanurzeniem 14,62 m i wysokością boczną 20,25 m.
Należy do południowo-koreańskiego armatora Daelim Corp., jego operatorem jest Daelim Industrial Co Ltd, a zarządzany jest przez firmę NDSM Co Ltd, także z Korei Południowej.

PBS

Fot.: Sławomir Lewandowski

Masowiec DL Adonis - cumowanie przy nabrzeżu Remontowej SA
Masowiec DL Adonis - cumowanie przy nabrzeżu Remontowej SA