Stocznie, Statki

Pod koniec listopada, w dzień Świętego  Andrzeja, patrona podróżników, odbyło się wyjazdowe posiedzenie Rady Forum Okrętowego, otwarte dla wszystkich firm i instytucji do niego należących, a także zaproszonych podmiotów zewnętrznych.

Tematem, który wzbudził zainteresowanie był INNOship, pierwszy od chwili transformacji  ustrojowej tak kompleksowy program zwiększenia konkurencyjności polskiego przemysłu stoczniowego. Obejmuje pięć obszarów: proces projektowania, systemy zasilania w energię, konstrukcje i obiekty pływające, obiekty nabrzeża oraz  techniki wytwarzania. Zawiera więc całościowe podejście do procesu wdrożenia innowacyjnego produktu, nowego lub udoskonalonego, uwzględniając przy tym infrastrukturę wspierającą i technologią wytwarzania.

Czytaj więcej: 

NCBR: ustanowiono program sektorowy dla stoczni INNOship

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele praktycznie całego polskiego przemysłu stoczniowego, bo oprócz podmiotów należących do Forum Okrętowego, obecne były także Crist sp. z o.o., oraz Grupa MARS Shipyards and Offshore, a także stocznia Nauta.

- Tu, na tej sali jest obecny cały polski przemysł stoczniowy, razem stanowimy ogromną siłę i ogromny potencjał - podkreślił Krzysztof Kulczycki, współwłaściciel spółki Crist. Z kolei Konrad Konefał, członek zarządu MS TFI w swojej wypowiedzi wskazał na potencjalne obszary współpracy w zakresie zwiększania konkurencyjności polskiego przemysłu stoczniowego, a także na działania związane z edukacją i kształceniem młodzieży.

Podczas spotkania wymieniano opinie i poglądy w wielu grupach tematycznych. Ciekawe propozycje na temat pozyskiwania młodzieży do zawodu stoczniowca przedstawiał Sławomir Latos, prezes Stoczni NAUTA. Rozmowy trwały długo, w wielu grupach nawet po północy.

Gospodarzami spotkania byli Zdzisław Rakocy, prezes Famor S.A. oraz Przemysław Hoffmann, prezes firmy Promap.

W części głównej spotkania, prezentację na temat programu INNOship przedstawił Jacek Zimoch z PwC. Uwypuklała elementy procesu zarządzania programem na poziomie firmy, wskazując jak przystąpić do opracowania wniosku o wsparcie.  Prezentacja była kierowana do obecnych na sali prezesów zarządów i osób podejmujących decyzje strategiczne, a więc na stosownym poziomie ogólności. W uzupełnieniu, Marta Marczak z PwC przedstawiła prezentację na temat budowania marki. Program INNOship jest dobrym przykładem promowania marki polskiego przemysłu stoczniowego, silnej marki "Made in Poland".

Spotkanie otworzyło nowy rozdział we współpracy wszystkich interesariuszy polskiego sektora stoczniowego. Uczestnicy podkreślali konieczność kontynuacji tego typu merytorycznych spotkań w tak szerokim gronie.

Przygotowanie i złożenie wniosku do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, które w początkach 2018 roku uruchomi program INNOship dedykowany całej branży stoczniowej, poprzedzone wykonaniem wielu kosztownych badań rynkowych i analiz, było możliwe dzięki wsparciu Remontowa Holding.

Jerzy Czuczman

Autor jest prezesem ZP Forum Okrętowe