Zmiany projektowe kadłuba statku, m.in. w zakresie kształtu i optymalizacji hydrodynamicznej, dokonane przez towarzystwo klasyfikacyjne DNV GL pozwolą zaoszczędzić paliwo o więcej niż 10% w ciągu roku.

Testy przeprowadzono na przykładzie projektów dwóch wycieczkowców ekspedycyjnych dla Hapag-Lloyd, budowanych właśnie w Rumunii i Norwegii, w stoczniach należących do Vard Holdings Limited - VARD.

HANSEATIC nature i HANSEATIC inspiration, bo o nich mowa, będą miały 138 m długości i 22 m szerokości, a na pokład przyjmą ok. 240 pasażerów. Armatorowi zostaną dostarczone prawdopodobnie w pierwszym i czwartym kwartale 2019 roku. Pływać będą w rejonach arktycznych.

Eksperci DNV GL stworzyli i zbadali ponad 100 000 zmian kształtu kadłuba dla statków. Chcieli tym dać wyobrażenie Hapag-Lloyd Cruises i stoczni VARD o tym, jak różne formy kadłuba wpłyną na zużycie paliwa.

- Projekt tych dwóch statków był inspirowany naturą, także wnętrza – przyznał Henning Brauer z Hapag-Lloyd Cruises. – Eksploatacja jednostek ma być także ekologiczna. Ograniczenie szkodliwego wpływu na środowisko było integralną częścią koncepcji projektowej, a współpraca z DNV GL pozwoliła znacząco obniżyć zużycie paliwa.

- Jesteśmy dumni z tego, że udało nam się spełnić oczekiwania Hapag-Lloyd Cruises. Zaprojektowaliśmy optymalne rozwiązanie, które dowodzi, że wydajność i zrównoważony rozwój mogą iść w parze – powiedział Knut Ørbeck-Nilssen, dyrektor generalny DNV GL. – Te wyniki pokazują, że dzięki lepszej mocy obliczeniowej i inteligentnemu oprogramowaniu komputera możemy pomóc w tworzeniu jeszcze bardziej wydajnych projektów.

Po wstępnej ocenie wydajność kształtu kadłuba została zoptymalizowana w ramach określonego zestawu ograniczeń (granicznych wielkości projektowych), z użyciem unikatowego podejścia "formalnej optymalizacji" DNV GL. Podczas tej fazy, przeanalizowano kolejnych 10 000 projektów kadłuba, przy czym najbardziej obiecujących kandydatów poddano najwyższej jakości obliczeniowej mechanice płynów (Computational Fluid Dynamics, CFD). Wreszcie, część rufową kadłuba zoptymalizowano pod kątem komfortu pasażerów poprzez zminimalizowanie wpływu uderzeń fal.

- Ponieważ statki będą miały najwyższą możliwą klasę lodową dla statków pasażerskich, PC6, zużycie paliwa jest istotnym czynnikiem z ekonomicznego punktu widzenia – dodał Juryk Henrichs, główny inżynier projektu w DNV GL-Maritime. - Przy około 7000 procesorach (CPU) przyjmujących na siebie główny ciężar obliczeń, nasz unikatowy parametryczny model kształtu kadłuba pozwolił na zidentyfikowanie optymalnego projektu spełniającego założenia i wymogi Hapag-Lloyd Cruises.

Vard Holdings Limited - VARD, jest jednym z głównych, światowych liderów projektujących i budujących statki specjalistyczne. Do swojej dyspozycji posiada dziesięć stoczni: pięć w Norwegii - Vard Aukra, Vard Brattvaag, Vard Brevik, Vard Langsten, Vard Soviknes; dwie w Rumunii - Vard Braila, Vard Tulcea; dwie w Brazylii - Vard Niterói, Vard Promar i jedną w Wietnamie - Vard Vung Tau. Z siedzibą w Norwegii zatrudnia około 11 tys. pracowników.

Większościowym udziałowcem spółki VARD jest Fincantieri, jedna z największych grup stoczniowych na świecie z siedzibą we Włoszech, która zbudowała już ponad 7 tys. statków.