Stocznie, Statki

We wtorek, 7 listopada zwodowano, a w nocy z wtorku na środę wydokowano, częściowo wyposażoną jednostkę o stoczniowym numerze budowy 308, zbudowaną w stoczni Crist SA. 

Wyprowadził ją z Gdyni, w drodze do stoczni w norweskim Ulsteinvik, holownik FFS Amaranth, w środę, 8 listopada po południu. Zespół holowniczy ze zbudowanym w Gdyni częściowo wyposażonym statkiem spodziewany jest wstępnie u celu 13-14 listopada.

Przekazana właśnie częściowo wyposażona jednostka, zbudowana w stoczni Crist SA, to statek wsparcia prac konstrukcyjnych (construction support vessel - CSV) dla sektora offshore wind (klasyfikowany przez samego armatora także jako service offshore vessel - SOV), zamówiony w norweskiej stoczni Ulstein przez holenderskiego armatora Acta Marine, który od 2015 roku eksploatuje inny statek, tzw. W2W OSV (walk to work offshore support vessel) - Acta Orion, który, jako częściowo wyposażony, został zbudowany na zamówienie stoczni holenderskiej przez firmę Partner Stocznia z Polic/Szczecina. Nowa jednostka - częściowo z gdyńskiej stoczni Crist - otrzyma imię Acta Auriga.

Ma efektywnie i bezpiecznie wykonywać swoje zadania przy falach o wysokości do 3 m. Ma temu sprzyjać m.in. konfiguracja kształtu kadłuba - X-Bowi i X-Stern.

Jednostka projektu Ulstein SX195 zostanie wyposażona w teleskopowy pomost komunikacyjny z kompensacją ruchów statku, zainstalowany na zintegrowanej kolumnie, z winda dla osób i niewielkich ładunków oraz z możliwością ustawiania pomostu na różnych wysokościach.

Acta Auriga otrzyma też żuraw pokładowy z kompensacją ruchów bazy (czyli statku) w trzech osiach (3D) o unosie 5 t.

PBS

Fot.: Crist, Rys.: Acta Marine

Acta Auriga - charakterystyka podstawowa:
stocznia wyposażająca / główny kontraktujący - Ulstein Verft AS, Ulsteinvik, Norwegia
podwykonawca - statek częściowo wyposażony - Crist SA
stoczniowy nr budowy - 308
rok przekazania do eksploatacji - 2018
projekt - SX195, Ulstein Design & Solutions AS, Norwegia
armator - Acta Marine B.V., Holandia
długość całkowita - 93.40 m
szerokość konstrukcyjna - 18.00 m
zanurzenie maksymalne - 6.00 m
zanurzenie konstrukcyjne - 5.60 m
wysokość boczna - 7,60 m
nośność przy zanurzeniu maks. / konstr. - 3200 t / 2600 m
tonaż pojemnościowy brutto - 6050
prędkość (maks.) - 13 węzłów
moc napędu głównego - 3000 kW
powierzchnia pokładu roboczego (pokład główny) - 500 m²
maksymalna ładowność na pokładzie głównym - 650 t
maksymalna ładowność pokładu ochronnego (A) - 250 t
miejsca dla techników obsługi farm wiatrowych - 120
system pozycjonowania dynamicznego - DP2
autonomiczność - ok. 30 dn
klasyfikacja - DNV-GL
notacja klasy - +1A SF, E0, Offshore Service Vessel, Strengthened (DK, HA), DYNPOS (AUTR), CLEAN (DESIGN), COMF(C-2,V-2), NAUT(OC), BWM(T), BIS

Acta Auriga

Komentarze   

+6 Serce i umysł i w konstrukcji statku
Podziurawiony otworami wielkości kontenera pokład został obliczony przez niejakiego Michała B. Jest on także znany z powieści "Duch w maszynie". Jak widać umysł ścisły potrafi iść w parze sercem literata.
09 listopad 2017 : 11:34 Tomek P Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 SX175
Moze warto przypomniec,ze Acta Auriga nie jest pierwszym statkiem tego typu ze stoczni Crist.
16.12.2015 wyholowano do Norwegii SX175, ktory juz jest w eksploatacji.
Windea La Cour IMO 9769025 ma 88 m i plywa pod bandera Niemiec.
Bardzo ciekawa jest tez działalnosc stoczni Ulstein.
Duzo jednostek tam budowanych bazuje na kadłubach lub segmentach z innych stoczni.
Sprzedają tez dokumentację.
Patrz Toisa Patroklos IMO 9687057 150.5 m dlugosci. Zbudowany z ogromnymi klopotami w Hyundai Heavy.
Jest to pierwszy X-BOW z Korei.
Pozdrawiam
Mieczyslaw
10 listopad 2017 : 20:30 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś