Stocznie, Statki

W kwietniu 2016 r. podpisany został list intencyjny, natomiast w lipcu podpisano (w obecności premier Norwegii Erny Solberg) "historyczny" - jak podkreślały media norweskie - kontrakt między operatorem Hurtigruten a grupą stoczniowa Kleven na budowę dwóch ekspedycyjnych wycieczkowców arktycznych (z kolejną parą w opcjach kontraktowych). 

Kontrakt dotyczy statków o cechach typowych dla linii Hurtigruten, jednak zaadaptowanych do odbywania ekspedycyjnych rejsów wycieczkowych, głównie w rejonach arktycznych i antarktycznych. Będą to zaawansowane statki, wykorzystujące m.in. najnowsze technologie służące ochronie środowiska. Projekt (NVC 2140 PCV) opracował Rolls-Royce we współpracy z renomowanym norweskim architektem okrętowym Espen Øino International. Rolls-Royce dostarczy także system napędowy statku, łącznie z zespołami prądotwórczymi i pędnikami, wciągarki i inne elementy wyposażenia.

W lipcu ubiegłego roku Portal Morski informował, że według nieoficjalnych informacji, do jakich dotarł, już wtedy od kilku miesięcy Kleven rozmawiał w sprawie podwykonawstwa kadłubów z przynajmniej jedną stocznią w Polsce - Crist z Gdyni.

W lutym bieżącego odbyło się symboliczne pierwsze cięcie stali pod budowę jednostki Roald Amundsen, pierwszego z dwóch zamówionych ekspedycyjnych wycieczkowców z napędem hybrydowym. Dokonano tego w stoczni Kleven w Ulsteinvik, ale znacząca część konstrukcji statku powstała w Polsce. Jednak nie w stoczni, która jest w ostatnich latach bardzo znaczącym dostawcą częściowo wyposażonych statków, kadłubów i sekcji dla Kleven (i największym w Polsce partnerem tej norweskiej grupy stoczniowej), a w stoczniMontex Shipyard Dębowski Wasiołek Sp. J.

W dniu 24 października na barko-pontonie holowanym przez jednostkę Frigga z zakładu produkcyjnego Montexu na terenie byłej Stoczni Gdańskiej wyekspediowano zestaw konstrukcji wycieczkowca ekspedycyjnego Roald Amundsen (stoczniowy numer budowy Kleven 400). Były to przede wszystkim blok dziobowy, dwie sekcje denne, duża sekcja rufowa (z nawisem rufowym i pawężą) i trzykondygnacyjna sekcja przedniej części nadbudówki łącznie ze sterówką.
Zespół holowniczy z konstrukcjami z Montexu dotarł do stoczni Kleven w Ulsteinvik w czwartek rano (2 listopada 2017 r.).

Stocznia Montex zbuduje także część konstrukcji na jednostkę siostrzaną, o stoczniowym numerze budowy 401, która ma otrzymać imię Fridtjof Nansen.

Zgodnie z zapowiedziami, Roald Amundsen zostanie zwodowany w 2018 roku i według deklaracji - także przekazany w tym roku. Będzie to pierwszy wycieczkowiec ekspedycyjny z wysoką klasą lodową i napędem hybrydowym, który obniży zużycie paliwa i pozwoli na bezemisyjną żeglugę.

Więcej o ekspedycyjnych statkach wycieczkowych z Kleven Verft dla Hurtigruten w naszych wcześniejszych materiałach: 
- Nowe wycieczkowce ekspedycyjne Hurtigruten'a z kadłubami z Polski? 
- Rozpoczęła się budowa ekspedycyjnego wycieczkowca Roald Amundsen

Jak ujawniono we wrześniu, konsorcjum pod przewodnictwem Hurtigruten objęło znaczący pakiet - 40 % udziałów w stoczni Klevena w ramach "ratunkowego" dokapitalizowania firmy na poziomie ok. 300 mln NOK (ok. 39 mln USD) przez grupę inwestorów, wśród których znalazła się także m.in. norweski armator Remoy i niemiecka grupa stoczniowa Lürssen. Dokapitalizowanie było potrzebne w związki z problemami finansowymi grupy Kleven spowodowanymi głównie przez wcześniejsze nieodebranie przez armatora jednego statków.

Roald Amundsen (Kleven Verft 400) - charakterystyka podstawowa:  nr IMO - 9813072; państwo bandery - Norwegia (NIS); stocznia - Kleven Verft AS, Ulsteinvik, Norwegia; spodziewany rok przekazania do eksploatacji - 2018; długość całkowita - 140,00 m, szerokość konstrukcyjna - 23,60 m, zanurzenie - 5,30 m, wysokość boczna - 16,00 m; nośność - 1800 t, tonaż pojemnościowy brutto - 20 889, tonaż skompensowany brutto - 38 418 CGT; liczba kabin - 265, liczba miejsc dla pasażerów - 530; napęd główny - spalinowo-elektryczny, hybrydowy (zasilanie z baterii); cztery silniki wysokoprężne Bergen / Rolls-Royce Marine AS; dwie śruby nastawne; klasyfikacja - DNV GL.

Piotr B. Stareńczak

Fot.: Montex, Rys.: Rolls-Royce

Konstrukcje na jednostkę Kleven Verft 400 ze stoczni Montex
Konstrukcje na jednostkę Kleven Verft 400 ze stoczni Montex
Konstrukcje na jednostkę Kleven Verft 400 ze stoczni Montex
Statek ze stoczni Kleven dla Hurtigruten - renderyzacja
Statki zamówione w stoczni Kleven przez Hurtigruten - renderyzacja
Statek ze stoczni Kleven dla Hurtigruten - zakres dostaw Rolls-Royce Marine

Komentarze   

-3 Gratulacje dla załogi Montexu
A jak warunki pracy i płacy w tej firmie? Wie ktoś, coś?
03 listopad 2017 : 07:39 Stoczniowiec z Gdyni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Stoczniowców z gdyni
Lepiej nie pytaj . Dno to mało powiedziane.
03 listopad 2017 : 08:34 Rosi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 A coś więcej?
BHP to pewnie jak w spółkach, a kasa np. dla spawacza 136?
03 listopad 2017 : 10:55 Stoczniowiec z Gdyni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 bhp
BHP tragedia , wypadki smiertelne zdarzaja sie ale nie tylko i i inne..
03 listopad 2017 : 11:44 kolik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Hmmmm
Poza faktem że, jest tam burdel. Sieci zapchane, węże i kable to muszą mieć po 100m, BHP nie istnieje a szatnie bym porównał do gorzelni połączonej ze slumsem w Indyjskiej dzielnicy. Kupa pod prysznicem, browary rozlane, farba odpada. No i to że lepszy dojazd byłby na Kałkaz to ogólnie wszystko ok. xD
05 listopad 2017 : 21:07 Dariusz z Gdyni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Montex
Czy Montex jest stocznią? Nie wiem,ale pokazane sekcje nie są statkiem i dlugo nie bedą.Nie wiem tez,czy na tym konczy się wklad
Montexu w budowę Amundsena. Szkoda, ze zeszliśmy do takiego poziomu.
Gratuluje spawaczom,którzy przypominają,ze od czegoś trzeba zaczynać.
Na uwagę zasługuje duze przemeblowanie w norweskim przemysle stoczniowym. Chłopaki sie nie poddają.
Przed laty Kleven zbudował NORDKAPP IMO 9107772,rowniez dla Hurtigruten.
Dzięki panu Stareńczkowi za rzeczową relację.
Czekam na informacje o produkcji polskich stoczni "pod klucz"!!!
Mieczyslaw
04 listopad 2017 : 10:20 Mieczyslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Wklad
Rzeczywiście wkład w budowy dla Klevena to bloki i nic poza tym. Firma ta nie jest w stanie zbudować żadnego choćby malutkiego statku. A to z prostej przyczyny : trzeba się znać na budowie statków mieć doświadczenie w branży oraz zatrudniać odpowiednio wykształconą kadrę a w przypadku tej firmy Montex nie ma i nie będzie tego mieć.
04 listopad 2017 : 17:19 Resin Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś